JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnstyveri

Underbetalte sjåfører ble tilkjent millionerstatning. Nå starter andre runde i retten

I fjor sommer ble 52 tidligere sjåfører i Vlantana Norge tilkjent totalt 13,4 millioner kroner i erstatning etter å ha blitt underbetalt over flere år. Selskapet anket, og 11. oktober møtes partene i retten igjen.
LANG RETTSSAK: Det er satt av hele 22 dager i Eidsivating lagmannsrett når ankesaken om lønnstyveri fra 52 tidligere sjåfører i Vlantana Norge skal behandles.

LANG RETTSSAK: Det er satt av hele 22 dager i Eidsivating lagmannsrett når ankesaken om lønnstyveri fra 52 tidligere sjåfører i Vlantana Norge skal behandles.

Stein Inge Stølen

roy@lomedia.no

Det kan bli langt mer etter at ankesaken skal opp til behandling i Eidsivating lagmannsrett. Det er nemlig satt av hele 22 dager til rettssaken som starter 11. oktober, og ikke skal være avsluttet før 18. november.

I juli 2021 ble transportselskapet Vlantana Norge og styreleder Vladas Stoncius Junior dømt til å betale 13,4 millioner kroner, pluss 6,7 millioner kroner i saksomkostninger, til 52 tidligere Vlantana-sjåfører. Vlantana er et litauisk selskap og de fleste sjåførene kom også fra Litauen.

Årsaken til den knusende dommen var at Øvre Romerike tingrett fant bevis for at Vlantana Norge bevisst hadde underbetalt sjåførene gjennom mange år.

Fiktive timelister

Lønnstyveriet ble gjennomført ved å føre fiktive timelister for sjåførene. På disse listene sto de oppført med arbeidsdager på 4,5 timer, mens de i realiteten hadde 12-timersdager.

Et av selskapene som benyttet Vlantana var Postnord. I tingretten bekreftet Postnord at de betalte Vlantana for 11,5 timers arbeid daglig per sjåfør, fratrukket 30 minutter lovpålagt pause, men sjåførene fikk kun betalt for 4,5 timer.

Siden lastebilsjåførers lønn er allmenngjort i Norge, fant altså tingretten det bevist at sjåførene hadde fått rett betalt allmenngjort lønn i 4,5 timer – om arbeidstiden hadde vært så kort. Lønnsnivået var imidlertid langt under halvparten av hva sjåførene hadde krav på, siden arbeidsdagene deres var mye lengre.

I gjennomsnitt hadde sjåførene blitt utsatt for lønnstyveri på rundt 300.000 kroner, mens sjåføren som hadde blitt hardest rammet manglet rundt 700.000 kroner.

Statens vegvesen har for øvrig estimert Vlantana sin økonomiske gevinst av lønnstyveriet til svimlende 28 til 39 millioner kroner.

Les også: De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

Skyldte på sjåførene

Vlantana Norge avviste i retten at de hadde bedrevet lønnstyveri bevisst. Selskapet argumenterte med at underbetalingen skyldtes misforståelser og personlige feil.

I tillegg mente selskapets daværende advokat og styremedlem Sandra Latotinaite at sjåførene selv var skyld i lovbruddene, siden de ikke varslet myndighetene om det som foregikk.

I sitt sluttinnlegg uttalte hun:

– Det er de saksøktes klare standpunkt at utenlandske arbeidstakere som bevisst unnlater å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, bidrar på lik linje med sin arbeidsgiver til både kriminalitet i arbeidslivet og konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Det fremstår derfor som rimelig og rettferdig at saksøkernes illojale passivitet får følger for utfallet av denne saken.

Latotinaite skal ikke representere selskapet under ankesaken, den jobben er overtatt av advokat Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein.

Ferdig etterforsket

I tillegg til denne sivile saken, har også Statens vegvesen, Skatteetaten og Arbeidstilsynet politianmeldt Vlantana Norge. Den saken har blitt ligget hos Øst politidistrikt lenge, men nå skjer det trolig snart, bekrefter politiadvokat Christian Eckhoff.

– Saken er ferdig etterforsket og det vil bli tatt en påtaleavgjørelse i løpet av kort tid, sier han.

Les også: Industriarbeidarar: – Trist at LO-leiinga ikkje kjempar for oss

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse