Lønna for sjøfolk til behandling på Stortinget:
Frp vil ikke loveregulere norsk lønn på norsk sokkel: – Svært skuffende, sier Sjømannsforbundet
Frp, med Høyre, Venstre og KrF, går ikke inn for å lovregulere krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel. Det må bli opp til partene i næringen, mener de.
FRP SKUFFER: Sjømannsforbundets leder, Jonny Hansen, mener «Sjøfolkenes parti» burde kunne fastslå prinsippet om at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde på norsk sokkel.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
Næringskomiteen kom i forrige uke med en innstilling som i all hovedsak stiller seg bak de forslagene som det partssammensatte maritime utvalget (Holmefjordutvalget) fremmet for å sikre sysselsettingen i en maritim næring.
Anbefalingen fra utvalget er blant annet at det skal framforhandles en avtale mellom partene i arbeidslivet om norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel.
Dersom man ikke kommer til en avtale, er utvalgets anbefaling at dette må lovreguleres.
Vil ikke lovregulere
Men i næringskomiteens innstilling til stortingsmeldingen «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring», kommer det ikke fram at krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen må lovreguleres, dersom partene ikke kommer til enighet.
– Svært skuffende, sier en oppgitt leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.
Han legger skylda på Frp, KrF, Høyre og Venstre, men er ekstra skuffet av Frp, som opp igjennom årene selv har sagt at de er sjøfolkenes parti.
Frp bidrar til å skape usikkerhet knyttet til det juridiske handlingsrommet på sokkelen ved å fremheve redernes betenkninger om det juridiske handlingsrommet, mener Johnny Hansen.
NSF-lederen påpeker at flere utredninger, også regjeringens egen «Wikborg Rein-utredning» i 2019, fastslår at det er juridisk handlingsrom for å lovregulere et slikt krav.
– De andre partiene vet jeg hva står for. Men Frp har gjennom årene slått seg på brystet som sjøfolkenes parti, hvorfor kan de ikke da slå fast prinsippet om at i norske farvann og på sokkel skal norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde, spør Hansen.
Tillit til partene
– Vi noterer oss at det fremdeles er noen spørsmål der det gjenstår noe arbeid for å nå en enighet, og at vi har tillit til at partene vil oppnå dette gjennom videre dialog, sier Næringspolitisk talsperson i Frp, Sivert Bjørnstad.
Han står fast på at det er meningsløst å prate om en lovregulering, når Norsk olje og gass (NOROG) ikke har vært med i det regjeringsoppnevnte maritime utvalget.
FRP-NEI: Næringspolitisk talsperson i Frp, Sivert Bjørnstad, vil ikke love lovregulering på sokkelen.
Frp
– Vi kan ikke si at vi vil lovregulere et krav når NOROG og operatørene på norsk sokkel, som berøres av dette forslaget, ikke har hatt mulighet til å si sin mening siden de ikke har deltatt i det partssammensatte utvalget. Forhåpentligvis vil partene komme til enighet, men det er meningsløst å love å starte et lovarbeid uten at NOROG har fått sagt sitt.
– Hvorfor kan ikke Frp feie all tvil til side og si at dersom ikke partene blir enige, så skal det lovreguleres?
– Fordi det vil legge føringer for de samtalene partene skal ha framover. Jeg opplever at utvalget selv sier at de ikke har gått dypt nok ned i problemstillingen knyttet til sokkelen, nettopp fordi NOROG ikke har deltatt i samtalene.
Fikk du med deg denne? Latvisk fisker utsatt for sosial dumping: Får etterbetalt 300.000 kroner
Gir arbeidsgiverne veto
– Vil det si at Frp vil gi arbeidsgiverne vetorett?, spør Johnny Hansen.
– Regjeringens egen utredning, samt UD sine innspill til utvalget konkluderer med handlingsrom på sokkelen. I stedet for å heise dette opp og fram i innstillingen, så mener de fremdeles at handlingsrommet ikke er helt oppklart, sier Hansen.
Bjørnstad mener NSFs angrep på Frp er et tydelig tegn på at valgkampen er i gang, men slår fast at de er sjøfolkenes parti.
– Vi har fremmet forslag for å styrke nettolønnsordningen for eksempel. Ordningen har sikret norske sjøfolk jobber på norske skip, sier Bjørnstad.
Til behandling på Stortinget
I morgen, torsdag 22. april, skal den maritime meldingen behandles på Stortinget. Da skal de endelige vedtakene fattes.
– Det er en gyllen anledning til å slå fast et prinsipp om at i Norge skal det være norske lønns- og arbeidsvilkår, også på vannet og på norsk sokkel, mener Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson Terje Aasland.
– Det prinsippet har regjeringspartiene og Frp foreløpig takket nei til. Jeg håper likevel vi klarer å oppnå flertall for et slikt prinsipp i morgen, sier Aasland.
GYLLEN MULIGHET: Stortinget har en historisk mulighet til å slå fast et prinsipp om norske vilkår i Norge, mener Terje Aasland (Ap).
Leif Martin Kirknes
Han synes det er rart at Frp kaller seg sjøfolkenes parti hvis de ikke slår fast dette prinsippet på Stortinget nå.
– Jeg synes også det er rart at Frp skryter av at de vil lovregulere refusjonsordningen når de ikke vil sikre norske vilkår på sokkelen. Ja, refusjonsordningen er veldig viktig, men først må vi sikre norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen, så kan vi på sikt styrke refusjonsordningen, sier Aasland.
Norsk sokkel
Det ble gjennomført separate forhandlinger i Holmefjordutvalget mellom de tre sjømannsorganisasjonene, LO, Norsk Olje og Gass (NOROG) og Norges Rederiforbund med tanke på om det kan oppnås enighet om en avtale for skip som er involvert i offshoreaktivitet på norsk sokkel. Partene ble ikke enige om en slik avtale før utvalget leverte sin innstilling.
Advokat Terje Hernes Pettersen i Norsk Sjømannsforbund satt i utvalget og han skrev om saken i Maritim Loggs juridiske spalte:
«Når det ble klart at NOROG ikke kunne inngå en avtale, ble de øvrige partene enige om en tekst. Her ble det enighet om at uten en avtale som nevnt ovenfor, vil lovgivning være det eneste alternativet (uthevet av redaksjonen), ettersom det ikke vil omfatte utenlandske rederier som opererer på norsk sokkel. Partene ble enige om at rettighetshavere, operatører og andre som deltar i virksomhet på norsk sokkel som omfattes av petroleumsloven, må sikre at de som har sitt arbeid om bord på forsynings-, beredskaps- og ankerhåndteringsfartøyer skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Enigheten bygger på den forutsetning at tilskuddsordningene for offshorefartøyet opprettholdes minst på nivå med i dag».
Dobbeltkommunikasjon fra Rederiforbundet
Maritim Logg har vært i kontakt med Norges Rederiforbund for å bekrefte dette.
NR er utydelig på om de er med på lovregulering dersom ikke partene blir enige om en avtale på sokkelen.
– Dersom partene ikke kommer til en avtale om offshore/norsk sokkel som sikrer norsk lønns- og arbeidsvilkår på skipene, er Norges Rederiforbund åpne og positive til Holmefjordutvalgets anbefaling av at dette lovreguleres? Finnes det en aksept for et slikt juridisk lovverk hos NR?
«Vårt utgangspunkt er at den beste måten å regulere spørsmålet om lønns- og arbeidsvilkår for skip som opererer på sokkelen, er gjennom en avtale som involverer relevante arbeidsgiverorganisasjoner og sjømannsorganisasjonene. Dette er årsaken til at dette ble drøftet i tilknytning til arbeidet i utvalget. Vi vil derfor arbeide for om mulig å få på plass en slik løsning og vi ser derfor ikke noen grunn til å gi noen kommentarer om hva som eventuelt vil være konsekvensene av om det eventuelt ikke blir oppnådd enighet om en avtalebasert løsning.», skriver de i et epostsvar til Maritim Logg.
I kapittel 12.1.2 i Holmefjordutvalgets rapport, mener arbeidsgiversiden at det ikke er juridisk handlingsrom for en lovregulering. Dermed kan det se ut som om arbeidsgiversiden likevel utelukker utvalgets anbefaling om lovregulering dersom ikke en avtale kommer på plass.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.