JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

Nærmere norsk lønn i norske farvann

Fredag fikk regjeringen en anbefaling som går langt i å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
VERDISPØRSMÅL: – Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, sier leder i LO Peggy Hessen Følsvik. Fra venstre forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, jusproffesorene Hanna Furuseth og Finn Arnesen, Peggy Hessen Følsvik og Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

VERDISPØRSMÅL: – Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, sier leder i LO Peggy Hessen Følsvik. Fra venstre forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, jusproffesorene Hanna Furuseth og Finn Arnesen, Peggy Hessen Følsvik og Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Tri Nguyen Dinh

omar.jorgensen@sjooff.no

– Her har vi fått svært viktige gjennomslag etter mange års kamp, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det Stortingsoppnevnte Holmefjordutvalget, også kjent som det maritime utvalget, leverte i dag sin anbefaling til Regjeringen.

– Utvalgets leder og utvalgets medlemmer har lagt ned en stor innsats, og jeg ser frem til å sette meg inn i utvalgets anbefalinger, sier næringsminister Iselin Nybø.

– Partene i utvalget har hatt ulike syn på sentrale spørsmål, men jeg synes vi har hatt konstruktive diskusjoner. Jeg vil berømme utvalgets medlemmer for deres vilje til å finne kompromiss, og er tilfreds med at vi kan legge fram en omforent anbefaling, sier utvalgsleder Liv Holmefjord.

Les rapporten her

Hessen Følsvik har sammen med Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund deltatt aktivt i utvalget, som skulle fremme forslag om å styrke norsk maritim kompetanse, sysselsetting og konkurransekraft.

Mye lest: Ny lovfesta minstelønn kjem ikkje før tidlegast i mai

– Svært viktig at arbeidsgiverne er med

At arbeidsgiverorganisasjonene og rederiene også er med, styrker anbefalingen:

– Det er svært viktig at arbeidsgiverne er med. Vi har kommet fram til veldig viktige kompromiss etter en lang kamp. Vi har i mange år presset regjeringa for å hindre sosial dumping i norske farvann. Nå er vi mye nærmere målet om at man skal kunne bo og leve i Norge av lønna man tjener langs kysten og på sokkelen vår, sier LO-lederen.

I dag utføres for eksempel bare en fjerdedel av transportarbeidet i innenriks godstransport av skip med norske lønns og arbeidsbetingelser. For eksempel går det sandfraktebåter i indre Oslofjord, som knapt har forlatt norske fjæresteiner, registrert i Saint Kitts og Nevis. Disse båtene følger karibisk lov, uten krav til norske lønns- og arbeidsvilkår.

Fått med deg denne? Nei til arbeidsmiljølov for sjøfolk som dykker

Forventer rask politisk handling

LO-familien har i et drøyt tiår jobbet aktivt og målrettet for et arbeidsmarked til sjøs der de som bor her i landet ikke skyves ut av jobb på grunn av sosial dumping.

– Konklusjonene og anbefalingene danner et godt grunnlag for både å sikre en stabil og konkurransedyktig refusjonsordning, og ikke minst legge til rette for at det innføres krav om norske lønns og arbeidsvilkår i norske farvann, sier Johnny Hansen leder i Norsk Sjømannsforbund.

– Utvalgsarbeidet har vært krevende, men konstruktivt. Rapporten sender et tydelig signal til politikerne om at skipsfart i Norge skal skje på norske lønns- og arbeidsvilkår, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.

Han understreker at det er viktig at man i tillegg til å sikre arbeidsplasser for dagens norske sjøfolk også ser framover.

– Vi skal bygge en maritim næring for framtiden. Politikerne må derfor sørge for framtidsrettede og robuste rammevilkår som sikrer norske sjøfolks framtid. For at Norge også i framtiden skal bevare sitt hegemoni som en førende sjøfartsnasjon er det av avgjørende betydning at det legges til rette for at norske sjøfolks operative kompetanse opprettholdes og videreutvikles.

Sande sier at dette aspektet er meget viktig når man nå skal bygge framtidens havnæringer.

Når den maritime næringen i fellesskap anbefaler dette, forventer LO en rask oppfølging fra politisk hold.

– Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, avslutter leder i LO Peggy Hessen Følsvik.

Denne skaper debatt: 15.000 koronaledige vil aldri komme tilbake i jobb igjen, frykter forsker

Maskinistforbundet: Viktig steg på veien

Utvalgets konklusjoner og anbefalinger er et viktig steg på veien, men et stort arbeid gjenstår, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.

– Nå må Stortinget ta med seg resultatet av arbeidet og sikre at handlingsrommet fylles, sier Bengtsson.

Hun peker på viktigheten av at Stortinget nå følger opp utvalgets anbefalinger, samtidig som det jobbes videre for å finne løsninger for de områdene der utvalget ikke har konkludert. Et avklart handlingsrom danner et godt grunnlag for Stortingets videre arbeid.

– Det er gledelig at rapporten viser at det eksisterer et handlingsrom for å stille et slikt krav, og at utvalget stiller seg bak at det i større grad bør kreves norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann. Nå står det på den politiske viljen til å fylle dette handlingsrommet, sier Hege-Merethe Bengtsson.

Mye lest og delt: Ett år siden Norge stengte ned: Se den eksplosive utviklingen i ledigheten

Kampsak i over ti år

Det partssammensatte utvalget møttes første gangen 10. september 2020 på Gardermoen.

Kampen for norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann har vært kampsak nummer én for sjømannsorganisasjonene de siste ti årene.

En rekke utredninger og analyser har fastslått at Norge har handlingsrom til å iverksette tiltak som sikrer sjøfolk likeverdige konkurransevilkår:

• Fafo-rapporten «Hvem kan seile sin egne sjø?»

• Professor Henrik Ringboms utredning om mulighetene innenfor folkeretten

• Professorene Finn Arnesens og Tarjei Bekkedals utredning i forhold til EØS-retten

• Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens kartlegging som viser at nesten 70 prosent av verdens kyststater har iverksatt tiltak og trenden er at stadig flere planlegger reguleringer

• Advokatfirmaets Wikborg Reins rapport på oppdrag fra regjeringen

• Den parallelle utredningen fra Nordisk Institutt for Sjørett ved Universitetet i Oslo på oppdrag fra LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.

Sistnevnte institutt har også utarbeidet et lovforslag om saken. I lovforslaget er det foreslått en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår, endring i anskaffelsesloven med forskrift, samt endring i skipsarbeidsloven.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse