Sosial dumping:
Hurtigruten snur: Vil finne løsninger på det omstridte Tom Cruise-skipet
Hurtigruten ønsker å finne løsninger på «hotellskipet» med internasjonale vilkår. Bra og på tide, mener Sjømannsforbundet.
Striden har oppstått når skipet legges til kai og brukes som overnatting for filmcrewet til Mission Impossible.
Hurtigruten
tri@lomedia.no
Næringsminister Iselin Nybø har vært klar i sin uttalelse om MS Fridtjof Nansen, NIS-skipet, som operer som hotell for Mission Impossible-innspillingen på Vestlandet. Med NIS-registrering kan det brukes internasjonalt mannskap med lønninger ned mot 29 kroner i timen.
– Virksomheten som drives om bord på skipet er i strid med loven og dens intensjon. Det har departementet ment helt siden 2018. Vi jobber nå med en forskriftsendring som presiserer forskriften. Også forventer jeg at Hurtigruten stanser den ulovlige aktiviteten, sier Iselin Nybø til FriFagbevegelse.
Nå snur Hurtigrutens ledelse og ønsker å finne en konstruktiv løsning.
– Når statsråd Iselin Nybøs uttaler seg så tydelig ønsker vi å være konstruktive og finne løsninger. Derfor venter vi ikke til forskriften er på plass, men jobber nå med alternativer for å løse situasjonen. Dette er vi også i dialog med departementet, våre tillitsvalgte og oppdragsgiver om, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i rederiet.
Sjømannsforbundet: Ikke greit om Hurtigruten får stå over norsk lov
Norske vilkår
Hun understreker at MS Fridtjof Nansens utleie til en filmproduksjon er en helt ekstraordinær enkelthendelse og lovlig etter dagens tolkning av loven.
– Sjøfartsdirektoratet har avklart at bruken av skipet ligger godt innenfor NIS-forskriften og er dermed lovlig. MS Fridtjof Nansen ble ikke valgt for å spare penger. Skipet ble valgt fordi størrelsen gir bedre smittevern og at skipet var ledig for utleie. Hurtigruten skulle etter planen ha satt alle skipene i rutetrafikken tilbake i drift i løpet av september. Dermed hadde vi ikke tilgjengelige skip eller norsk mannskap til utleieavtalen da kontrakten ble inngått
I uttalelsen forsikrer hun at en alternativ løsning som ikke inkluderer MS Fridtjof Nansen, ikke vil få konsekvenser for mannskapet og rederiet vil fortsatt lønne mannskap etter norske vilkår.
– Ingen konsekvenser for besetningen? Vil det si at dere fortsetter med internasjonalt NIS-mannskap i en alternativ løsning? Det er jo antydet fra både politiet og Sjømannsforbundet at det er ulovlig å bruke mannskap uten arbeidstillatelse i Norge på et skip som ligger til kai på denne måten.
– Som sagt vurderer vi alternative løsninger, og vil komme tilbake når dette er avklart, svarer Bjørnflaten.
Bakgrunn: Hurtigruten driver skipshotell med lønninger på 29 kroner i timen
På tide
Hurtigrutens NIS-skip brukes opprinnelig som ekspedisjonscruise til destinasjoner som Antarktis, Nordvestpassasjen og Sør-Amerika. Da seiler de fullt lovlig med NIS-flagg da dette flagget er ment for å kunne konkurrere i internasjonal skipsfart. Striden har oppstått når skipet legges til kai og brukes som overnatting for filmcrewet til Mission Impossible.
– Det er på tide at Hurtigruten innretter seg etter norsk lov. Jeg vil gi dem honnør for det selv om det kommer sent. Og da forventer jeg at de også overholder utlendingsloven og bruker mannskap med arbeidstillatelse i Norge, sier leder for Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.