Sosial dumping:
Sjømannsforbundet: Ikke greit om Hurtigruten får stå over norsk lov
Sjømannsforbundet krever at Sjøfartsdirektoratet omregistrerer Hurtigrutenskipet Fridtjof Nansen etter næringsminister Iselin Nybøs klare uttalelse om brudd på NIS-loven.
KREVER TILTAK: Norsk Sjømannsforbund har fått støtte av Næringsdepartementet. Nå forventer de at Sjøfartsdirektoratet tar til seg departementets tydelige uttalelse.
Hurtigruten
tri@lomedia.no
Svaret de fikk fra Sjøfartsdirektoratet var at Hurtigrutenskipet ikke opererte lovstridig, og dermed kunne driftes med utenlandske arbeidstakere på internasjonale vilkår med lønninger ned mot 29 kroner i timen.
Etter at flere medier skrev om dette, deriblant Frifagbevegelse, Dagbladet og VG, kom stortingspolitikere på banen og krevde at den øverste myndigheten, Næringsdepartementet, tok stilling til virksomheten og generell bruk av NIS-loven til slike formål.
Tydelig minister
Næringsminister Iselin Nybø innkalte nylig partene i striden til et møte og var tydelig på at bruken av cruiseskipet MS Fridtjof Nansen, med NIS-flagg og internasjonale vilkår, som hotell ved kaia er i strid med loven.
– Virksomheten som drives om bord på skipet er i strid med loven og dens intensjon. Det har departementet ment helt siden 2018. Vi jobber nå med en forskriftsendring som presiserer forskriften. Også forventer jeg at Hurtigruten stanser den ulovlige aktiviteten, sier Iselin Nybø til FriFagbevegelse.
Siste utvikling i saken: Hurtigruten snur – Vil finne løsninger på det omstridte Tom Cruise-skipet
Motsatt oppfatning
Sjømannsforbundets advokat, Terje Hernes Pettersen, stiller seg svært undrende til hvordan direktoratet kunne ha en stikk motsatt oppfatning av sitt overordnede departement i et spørsmål som flere ganger har vært diskutert.
Nå har han og Sjømannsforbundet sendt et nytt bred til direktoratet og krever at de stopper lovbruddet som pågår siden de er tilsynsmyndighet for dette regelsettet og ansvarlig for sletting og registrering av skip i NIS og NOR.
– Når tilsynsmyndigheten nå har fått tydelig beskjed om hvordan forskriften skal tolkes av sitt overordnede departement og det pågår et lovbrudd av Hurtigruten i Hellesylt, så krever vi at Sjøfartsdirektoratet umiddelbart bringer forholdet til opphør, sier Hernes Pettersen.
Brøt loven uten konsekvenser
Hernes Pettersen minner om at Sjøfartsdirektoratet i 2018 ble gjort oppmerksom på Hurtigrutens ulovlige seilinger med MS Spitsbergen mellom Fastlandsnorge og Svalbard med et NIS-registrert skip. Den gang var direktoratet enig med Sjømannsforbundet at det var lovstridig, men ga ingen sanksjoner.
– Skal direktoratet også denne gangen vente til ulovlighetene er over, la det hele passere uten å foreta seg noe? I så fall står Hurtigruten over loven, sier Hernes Pettersen.
I en epost til Maritim Logg skriver avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Århus, at det jobbes med å utforme et svar fra fagavdelingen til forbundet.
– Når svaret er klart er vanskelig å si, men dette har selvsagt høy prioritet, sier Århus.
Han understreker at direktoratet er positive til statsrådens ønske om en klargjøring og eventuelt endring av regelverket og påpeker at det ikke er uvanlig med ulik tolkning av et komplisert regelverk.
– Vil dere omregistrere Fridjof Nansen etter statsrådens klare uttalelse?
– Som sagt ønsker vi å gi en tilbakemelding til forbundet på dette før vi kommenterer det i media. Det svaret jobbes det med, sier Århus.
Skipsregistrene
* NIS-registrerte skip kan ha internasjonale vilkår mens et NOR-registrert skip må bruke norske lønns- og arbeidsvilkår.
* NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) ble opprettet for at norske skip kan konkurrere i internasjonal skipsfart.
* NOR (Norsk ordinært skipsregister) er norske skip med norske vilkår som skal operere i Norge.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Skipsregistrene
* NIS-registrerte skip kan ha internasjonale vilkår mens et NOR-registrert skip må bruke norske lønns- og arbeidsvilkår.
* NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) ble opprettet for at norske skip kan konkurrere i internasjonal skipsfart.
* NOR (Norsk ordinært skipsregister) er norske skip med norske vilkår som skal operere i Norge.