JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen med ny melding om maritim politikk: – En skandale, mener Sjømannsforbundet

Ny stortingsmelding om maritim næring sier ingenting om det vil bli innført krav om norske vilkår i norske farvann.
SER FRAMOVER: Den nye Stortingsmeldingen har blant annet valgt å fokusere på miljøvennlig næring og digital kompetanse. Illustrasjonsbildet er fra den elektriske fergen «Kongen» som går mellom Oslo og Nesodden i Viken.

SER FRAMOVER: Den nye Stortingsmeldingen har blant annet valgt å fokusere på miljøvennlig næring og digital kompetanse. Illustrasjonsbildet er fra den elektriske fergen «Kongen» som går mellom Oslo og Nesodden i Viken.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Det har vært store forventninger til regjeringens maritime melding som ble lansert i dag. Arbeidet med meldingen har pågått i et år og heter «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring».

Norsk Sjømannsforbund er svært skuffet av det som kommer fram. De mener meldingen viser at regjeringen har null ambisjoner for rammer og kjøreregler på arbeidsmarkedet til sjøs.

– Dette er intet mindre enn en skandale. Vi har handlingsrom til å handle, men regjeringen sitter fortsatt og tvinner tommeltotter, sier Johnny Hansen, leder av Norsk Sjømannsforbund.

Han viser til at flere tidligere utredninger har gitt klare handlingsrom for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen.

Mye lest: Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Enda en utredning

Stortinget, med de rødgrønne partiene i spissen, ville fremme forslag om å innføre kravet men ble veltet av Frp. Frp ville fremme et eget forslag om å sette ned et nytt utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden som skal vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft.

Dette utvalget skulle på nytt vurdere mulighetene og konsekvensene ved innføring av norske vilkår i Norge. Forslaget ble stemt igjennom av borgerlig side.

Budsjettforliket gleder sjømannsorganisasjonene: Nå roser sjøfolkene Frp

Forventet mer

Selv om den ferske Stortingsmeldingen ikke kan konkludere noe om norske vilkår i Norge så forventet Sjømannsforbundet at meldingen burde skissert ambisjonene og ønske om å gjennomføre dette, hvis utvalgets innstilling tilsier at dette kan og bør gjennomføres.

– Det snakkes og skrives side opp og side ned om kompetanse, digitalisering og grønn skipsfart. Hvem som skal jobbe der, og ikke minst hvilke krav man skal stille til arbeidsmarkedet står det ingenting om. Ambisjoner og mål er helt fraværende, raser Hansen.

Han påpeker at norske myndigheter, i nært samarbeid med fagbevegelsen, har fått tydelig lovverk på plass for flere tiår siden når det gjelder arbeid på land.

– Kravet til norske lønns- og arbeidsvilkår er jordfestet på land i Norge. Det samme kravet, den samme rettferdigheten burde være en selvfølge også på sjøen i Norge for våre sjøfolk. At vi i 2020 har en regjering som legger en melding i bordet uten dette kravet er skammelig, og understreker hvorfor dette landet trenger ett skifte i 2021, sier Hansen.

Korona rammer Color Line: Sjømannen Geir (59) blir pensjonist: – Bedre at yngre ansatte får mulighet til å beholde jobbene

Tålmodige offiserer

Norsk Sjøoffisersforbund er ikke like negativ til meldingen. De mener fokuset er som forventet; økt kompetanse til de ansatte, satsing på miljøvennlig skipsfart og utvikling av denne. Forbundet er mer tålmodig på at en konklusjon om kravet på norske lønns- og arbeidsvilkår vil komme senere.

– Det er ikke mye konkret i meldingen, men det er uansett ganske normalt. Det som kanskje er litt skuffende for mange er at verken norske lønns- og arbeidsvilkår, eller nettolønnsordningen har noen utstrakt plass i stortingsmeldingen. Det er fordi det partssammensatte utvalget som skal vurdere dette ferdigstiller sitt arbeid i februar, og dette vil da komme senere, sier forbundsleder Hans Sande.

– Alt i alt, lite spennende, men meldingen har en del gode tanker om hvor vi skal ende opp i fremtiden. Nå gjelder det bare å sørge for at virkemidlene blir tilpasset til den fremtiden vi ønsker. Og en ting er sikkert; Den fremtiden er avhengig av kompetansen norske sjøfolk besitter, sier Sande i en pressemelding.

Cowboytilstander

En av dem som i vår fremmet forslag om å innføre norske vilkår er Terje Aasland (Ap). Han er like skuffet som Sjømannsforbundet fordi han mener regjeringen lovet å ta opp dette temaet i denne stortingsmeldingen da de rødgrønnes forslag ble nedstemt.

– At de ikke nevner noen ting om dette, selv om en innstilling fra det nye utvalget ikke er på plass, viser bare at de ikke har til hensikt å prioritere spørsmålet.

– Ønsker dagens regjering ordnede forhold eller cowboytilstander til sjøs? Aps utgangspunkt er norsk lønn i Norge, hva er deres ståsted? Det kunne de ha nevnt i meldingen, sier Aasland.

Prematurt å si noe nå

Statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Lars Andreas Lunde (H) forklarer at regjeringen avventer utvalgets anbefalinger, og har derfor ikke behandlet dette spørsmålet i meldingen.

– Hvis regjeringen i stortingsmeldingen skulle ha forhåndskonkludert på disse spørsmålene flere måneder før utvalget kommer med sine anbefalinger, ville det vært prematurt og vist manglende respekt for utvalgets arbeid, sier Lunde.

Han mener meldingen likevel peker ut viktige rammevilkår for å opprettholde norsk maritim konkurransekraft, evne til verdiskaping og sysselsetting.

– Meldingen trekker fram viktigheten av å bevare og videreutvikle norsk maritim kompetanse, sier Lunde.

Les Meld. St. 10 (2020–2021) «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring» her.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse