JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PENSJONIST: Geir Arild Haugen tar ut sjømannspensjonen og skal kjøpe nytt hus i den brasilianske byen Feira de Santana.

PENSJONIST: Geir Arild Haugen tar ut sjømannspensjonen og skal kjøpe nytt hus i den brasilianske byen Feira de Santana.

Tri Nguyen Dinh

Korona rammer Color Line:

Sjømannen Geir (59) blir pensjonist: – Bedre at yngre ansatte får mulighet til å beholde jobbene

I 40 år har Geir Arild Haugen jobbet på sjøen. Viruspandemien setter en bråstopp på yrkeskarrieren.



02.11.2020
10:39
02.11.2020 15:19

tri@lomedia.no

– Jeg mønstret på i juni 1980, da var jeg 19 år gammel og min første seilas var mellom Norge og Singapore for «Jan Erik Dyvi Rederi». Det er 40 år siden og nå går jeg «i land» for godt. Et langt liv på sjøen er over, det er litt vemodig, forteller Haugen når vi besøker han på Rygge Arbeiderhotell.

Her bor han midlertidig mens han fikser de siste formalitetene etter oppsigelsen i Color Line. I 2006 giftet Haugen seg med en brasilianer og flyttet til Sør-Amerika. Haugen, som har vært ansatt i Color Line, har bodd i lugar i båten når han har vært på jobb på Kielfergen mellom Norge og Tyskland.

– Jeg drar tilbake til Brasil i slutten av november. Jeg søkte sluttavtale før jeg fylte 60 og tar ut sjømannspensjon. Det er bedre at yngre ansatte får mulighet til å beholde jobbene sine, de trenger den sannsynligvis mer enn meg som allerede har fått oppleve et langt og rikt liv på sjøen, sier Haugen.

Han får til sammen sju måneder med etterlønn når arbeidskontrakten termineres.

Mye lest: Det blir 34.000 kroner dyrere for Color Line å ha matrosen Thomas som ansatt

Dramatisk for Color Line

Haugen er ikke den eneste som mister jobben i Norges største fergeselskap. Koronasituasjonen har tvunget Color Line til å legge flere skip til kai. De skipene som fremdeles operer har redusert sin ordinære kapasitet. Selskapet har permittert 1000 ansatte på sjø og land av sine 2100. Nå må de ta ytterligere grep for å kutte kostnader. Fra 2021 forsvinner 300 årsverk.

– Color Line legger opp til å bruke mest mulig frivillige ordninger i forbindelse med nedbemanningen, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Lise trodde det verste var over da hun fikk komme tilbake i Color Line-jobben. Så kom den nedslående beskjeden

God timing

– Jeg hadde egentlig tenkt til å jobbe et år til, men pandemien gjør at pensjonisttilværelsen begynner tidligere enn forventet, jeg har omstilt hodet og begynner å glede meg. Når man først mister jobben, så var dette en bra timing. Klimaet i Sør-Amerika er behagelig og jeg skal gjøre minst mulig, sier Haugen.

Han har fagbrev som matros, men har siden overgangen til Color Line jobbet i skipets Tax free-butikk. Som utdannet sommelier har han hatt ansvar for vin-avdelingen.

– Jeg har seilt nesten overalt. I Amerika, Europa, Asia og Afrika, men ikke i Australia. Jeg har sett kriker og kroker rundt forbi og siden skipet oppholdt seg flere måneder på et sted fikk vi oppleve mye. Da jeg startet karrieren på sjøen var det ikke uvanlig å være løsarbeider. Man mønstret på og jobbet i mange måneder, opptil et år, av gangen, så gikk man av og var arbeidsledig. Etter litt fyll og fanteri var det tilbake til hyrekontoret og få et nytt oppdrag. Den gang kunne man også gå på kaia og få seg en jobb, forteller Haugen.

Mye lest: Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

311 måneder i Color Line

Livet på sjøen var mer «rock´n´roll» men alt var ikke bedre i gamle dager. Yrket har blitt mer profesjonalisert og mer familievennlig, mener Haugen.

– Selv om årene ute var opplevelsesrike så var det fint å få jobb i ordnede former i Color Line. Jeg begynte i «skrubben» på MS Skagen. Siden har jeg vært innom MS Color Festival, Peter Wessel, MS Christian IV, Superspeed 2 og til sist Color Magic.

Til sammen har det blitt 26 år, nøyaktig 311 måneder, i Color Line. Grunnen er enkel: Bra arbeidsmiljø og gode kollegaer.

– Er det noe jeg kommer til å savne så er det å se disse vante fine ansiktene. Man blir jo gode kollegaer og glade i hverandre. Det er mange jeg setter pris på, men jeg vil trekke fram Roy Eberhartt Larsen. Vi har blitt kalt et gammelt ektepar, ler Haugen som i det siste har tatt seg et par turer på Kielfergen som turist for å ta farvel med kollegaene.

Saken fortsetter under bildet

SJØFARTSBOKA: I fire tiår har Haugen jobbet på sjøen. Nå er det slutt.

SJØFARTSBOKA: I fire tiår har Haugen jobbet på sjøen. Nå er det slutt.

Tri Nguyen Dinh

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Unngår masseoppsigelser

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, håper det blir nok folk som ønsker å slutte frivillig i forbindelse med selskapets kutt. Color Line besluttet å tilby ansatte fra 60 år som er berettiget til å ta ut pensjon, om å kunne søke om sluttavtale.

– Color Line har hatt mange utfordringer siden myndighetene stengte i mars. Vi håper at noen går av frivillig slik at færrest mulig mister jobbene sine, sier Kjær som opplyser at de tillitsvalgte har vært med på ledelsens diskusjoner rundt nedbemanning.

– De ansatte visste at det vil komme konsekvenser, men jeg tror det kommer som en overraskelse at det skulle komme så fort og omfatte så mange som 300 ansatte.

Foreløpig ser det ut som at Color Line unngår masseoppsigelser da flere har gjort som Geir Arild Haugen: Sluttet mer eller mindre frivillig.

– Vi nærmer oss målet og nærmere 100 prosent har inngått friville sluttpakker av de 300 berørte. Vi er svært tilfredse med det gode og tillitsfulle samarbeidet med organisasjonene, ikke bare om å komme oss gjennom pandemien, men også være klar til å skyte fart når det hele er over, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt.

Han mener det er avgjørende med et godt samarbeid mellom ledelsen og de ansatte for å overleve.

– Color Line er en stor og viktig samfunnsaktør innen skipsfart og reiseliv, og selv om de fleste selskaper er hardt rammet av effektene av korona-pandemien, så er Color Line et rederi som vil komme seg gjennom krisen og være en viktig aktør også i fremtiden. Da er det avgjørende at vi står sammen, sier Mathisen.

Cruiseindustrien er blant koronakrisens største tapere etter at myndigheter verden over stengte grensene sine for inn og utreise.

Hva skjer med pensjonen min om jeg permitteres? Her er seks spørsmål og svar

Trenger hjelp

I en pressemelding opplyser at Color Line at omstruktureringen og nedbemanningen skyldes «utfordrende situasjonen i forbindelse med covid-19».

– Planene vil sikre arbeidsplasser og fremtidig lønnsomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Til smittesituasjonen og myndighetspålagte reguleringer blir endret legger Color Line Kiel-fergen Color Fantasy til kai.

– Reduksjon av kapasitet er dessverre nok en gang nødvendig, og det er avgjørende at regjeringen og Stortinget stiller opp med kompensasjonsordninger både i høst og til neste år, sier Kleivdal.

– Jeg har hatt noen fantastiske år i Color Line og håper selskapet overlever og klarer å tilby norske sjøfolk en arbeidsplass også i framtida. Jeg synes situasjonen er trist, men har forståelse for at ledelsen må gjøre grep for å redde selskapet, avslutter Haugen som selv har vært tillitsvalgt for de ansatte i mange år.

VINEKSPERT: Haugen er sommelier og var vinansvarlig i Tax-Freebutikken.

VINEKSPERT: Haugen er sommelier og var vinansvarlig i Tax-Freebutikken.

Privat

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.11.2020
10:39
02.11.2020 15:19



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»