Korona rammer Color Line:
Sjømannen Geir (59) blir pensjonist: – Bedre at yngre ansatte får mulighet til å beholde jobbene
I 40 år har Geir Arild Haugen jobbet på sjøen. Viruspandemien setter en bråstopp på yrkeskarrieren.
PENSJONIST: Geir Arild Haugen tar ut sjømannspensjonen og skal kjøpe nytt hus i den brasilianske byen Feira de Santana.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
– Jeg mønstret på i juni 1980, da var jeg 19 år gammel og min første seilas var mellom Norge og Singapore for «Jan Erik Dyvi Rederi». Det er 40 år siden og nå går jeg «i land» for godt. Et langt liv på sjøen er over, det er litt vemodig, forteller Haugen når vi besøker han på Rygge Arbeiderhotell.
Her bor han midlertidig mens han fikser de siste formalitetene etter oppsigelsen i Color Line. I 2006 giftet Haugen seg med en brasilianer og flyttet til Sør-Amerika. Haugen, som har vært ansatt i Color Line, har bodd i lugar i båten når han har vært på jobb på Kielfergen mellom Norge og Tyskland.
– Jeg drar tilbake til Brasil i slutten av november. Jeg søkte sluttavtale før jeg fylte 60 og tar ut sjømannspensjon. Det er bedre at yngre ansatte får mulighet til å beholde jobbene sine, de trenger den sannsynligvis mer enn meg som allerede har fått oppleve et langt og rikt liv på sjøen, sier Haugen.
Han får til sammen sju måneder med etterlønn når arbeidskontrakten termineres.
• Mye lest: Det blir 34.000 kroner dyrere for Color Line å ha matrosen Thomas som ansatt
Dramatisk for Color Line
Haugen er ikke den eneste som mister jobben i Norges største fergeselskap. Koronasituasjonen har tvunget Color Line til å legge flere skip til kai. De skipene som fremdeles operer har redusert sin ordinære kapasitet. Selskapet har permittert 1000 ansatte på sjø og land av sine 2100. Nå må de ta ytterligere grep for å kutte kostnader. Fra 2021 forsvinner 300 årsverk.
– Color Line legger opp til å bruke mest mulig frivillige ordninger i forbindelse med nedbemanningen, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
God timing
– Jeg hadde egentlig tenkt til å jobbe et år til, men pandemien gjør at pensjonisttilværelsen begynner tidligere enn forventet, jeg har omstilt hodet og begynner å glede meg. Når man først mister jobben, så var dette en bra timing. Klimaet i Sør-Amerika er behagelig og jeg skal gjøre minst mulig, sier Haugen.
Han har fagbrev som matros, men har siden overgangen til Color Line jobbet i skipets Tax free-butikk. Som utdannet sommelier har han hatt ansvar for vin-avdelingen.
– Jeg har seilt nesten overalt. I Amerika, Europa, Asia og Afrika, men ikke i Australia. Jeg har sett kriker og kroker rundt forbi og siden skipet oppholdt seg flere måneder på et sted fikk vi oppleve mye. Da jeg startet karrieren på sjøen var det ikke uvanlig å være løsarbeider. Man mønstret på og jobbet i mange måneder, opptil et år, av gangen, så gikk man av og var arbeidsledig. Etter litt fyll og fanteri var det tilbake til hyrekontoret og få et nytt oppdrag. Den gang kunne man også gå på kaia og få seg en jobb, forteller Haugen.
• Mye lest: Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning
311 måneder i Color Line
Livet på sjøen var mer «rock´n´roll» men alt var ikke bedre i gamle dager. Yrket har blitt mer profesjonalisert og mer familievennlig, mener Haugen.
– Selv om årene ute var opplevelsesrike så var det fint å få jobb i ordnede former i Color Line. Jeg begynte i «skrubben» på MS Skagen. Siden har jeg vært innom MS Color Festival, Peter Wessel, MS Christian IV, Superspeed 2 og til sist Color Magic.
Til sammen har det blitt 26 år, nøyaktig 311 måneder, i Color Line. Grunnen er enkel: Bra arbeidsmiljø og gode kollegaer.
– Er det noe jeg kommer til å savne så er det å se disse vante fine ansiktene. Man blir jo gode kollegaer og glade i hverandre. Det er mange jeg setter pris på, men jeg vil trekke fram Roy Eberhartt Larsen. Vi har blitt kalt et gammelt ektepar, ler Haugen som i det siste har tatt seg et par turer på Kielfergen som turist for å ta farvel med kollegaene.
Saken fortsetter under bildet
SJØFARTSBOKA: I fire tiår har Haugen jobbet på sjøen. Nå er det slutt.
Tri Nguyen Dinh
• Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år
Unngår masseoppsigelser
Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, håper det blir nok folk som ønsker å slutte frivillig i forbindelse med selskapets kutt. Color Line besluttet å tilby ansatte fra 60 år som er berettiget til å ta ut pensjon, om å kunne søke om sluttavtale.
– Color Line har hatt mange utfordringer siden myndighetene stengte i mars. Vi håper at noen går av frivillig slik at færrest mulig mister jobbene sine, sier Kjær som opplyser at de tillitsvalgte har vært med på ledelsens diskusjoner rundt nedbemanning.
– De ansatte visste at det vil komme konsekvenser, men jeg tror det kommer som en overraskelse at det skulle komme så fort og omfatte så mange som 300 ansatte.
Foreløpig ser det ut som at Color Line unngår masseoppsigelser da flere har gjort som Geir Arild Haugen: Sluttet mer eller mindre frivillig.
– Vi nærmer oss målet og nærmere 100 prosent har inngått friville sluttpakker av de 300 berørte. Vi er svært tilfredse med det gode og tillitsfulle samarbeidet med organisasjonene, ikke bare om å komme oss gjennom pandemien, men også være klar til å skyte fart når det hele er over, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt.
Han mener det er avgjørende med et godt samarbeid mellom ledelsen og de ansatte for å overleve.
– Color Line er en stor og viktig samfunnsaktør innen skipsfart og reiseliv, og selv om de fleste selskaper er hardt rammet av effektene av korona-pandemien, så er Color Line et rederi som vil komme seg gjennom krisen og være en viktig aktør også i fremtiden. Da er det avgjørende at vi står sammen, sier Mathisen.
Cruiseindustrien er blant koronakrisens største tapere etter at myndigheter verden over stengte grensene sine for inn og utreise.
• Hva skjer med pensjonen min om jeg permitteres? Her er seks spørsmål og svar
Trenger hjelp
I en pressemelding opplyser at Color Line at omstruktureringen og nedbemanningen skyldes «utfordrende situasjonen i forbindelse med covid-19».
– Planene vil sikre arbeidsplasser og fremtidig lønnsomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Til smittesituasjonen og myndighetspålagte reguleringer blir endret legger Color Line Kiel-fergen Color Fantasy til kai.
– Reduksjon av kapasitet er dessverre nok en gang nødvendig, og det er avgjørende at regjeringen og Stortinget stiller opp med kompensasjonsordninger både i høst og til neste år, sier Kleivdal.
– Jeg har hatt noen fantastiske år i Color Line og håper selskapet overlever og klarer å tilby norske sjøfolk en arbeidsplass også i framtida. Jeg synes situasjonen er trist, men har forståelse for at ledelsen må gjøre grep for å redde selskapet, avslutter Haugen som selv har vært tillitsvalgt for de ansatte i mange år.
VINEKSPERT: Haugen er sommelier og var vinansvarlig i Tax-Freebutikken.
Privat
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.