JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tjenestepensjon:

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

Fergeselskapet Rødne Trafikk har inngått forlik etter søksmål fra de ansatte. Nå vil de etterbetale pensjon til 90 ansatte.
FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

tri@lomedia.no

– Vi er veldig fornøyde med resultatet selv om dessverre ikke alle fikk alt det de hadde krav på. Jeg har fått både telefon og en klapp på skulderen av kollegaer, sier en glad matros Endre Waage som gikk i bresjen i denne saken.

Det var han som oppdaget pensjonsavviket og kontaktet Norsk Sjømannsforbund for bistand. Det var han som forklarte problemstillingen da saken ble ført i Gulating lagmannsrett.

– Jeg hadde aldri kunnet ta arbeidsgiveren til retten dersom jeg ikke hadde vært fagorganisert, det ville vært for stor risiko. Dette viser igjen hvor viktig det er å være medlem av et fagforbund og hvilke forsikringer det gir, sier Waage.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

Ville betale tilbake litt

Selskapet Rødne Trafikk meldte ikke inn sine ansatte i en obligatorisk tjenestepensjonsordning, selv om loven trådte i kraft i 2006.

Etter at feilen ble oppdaget i 2019 tok Sjømannsforbundet ut stevning på vegne av ti medlemmer med krav om tilbakebetaling til 1. juli 2006.

Som følge av søksmålet ville Rødne Trafikk tilbakebetale pensjonstilskudd, men bare tilbake til 1. januar 2016. Sjømannsforbundet beskyldte Rødne for å bevisst unnlate å innbetale OTP i håp om få en økonomisk fordel av det.

Dermed endte saken i retten.

Saken var oppe til behandling i Stavanger tingrett høsten 2019. Tingretten fastslo at Rødne hadde gjort en feil, men slo samtidig fast at de ansatte selv burde satt seg inn i sine pensjonsrettigheter og stilt spørsmål på et langt tidligere tidspunkt, dermed var de selv skyld i arbeidsgivers manglende innbetalinger. Tingretten mente videre at pensjonsinnbetalinger før 2016 var foreldet i tråd med lovverket og Rødne Trafikk ble frikjent for betaling lenger tilbake enn 2016.

Verneombud Roger stoppet opptak av videomøter: – Man får litt håndjern om møtene skal tas opp

Norsk Sjømannsforbund anket dommen til Gulating lagmannsrett. Med seg fikk de LOs advokat Katrine Hellum-Lilleengen da dette er en viktig prinsippsak for LO. Også Sjøoffisersforbundet stevnet selskapet og anket dommen på vegne av sine medlemmer.

Nå har partene kommet til enighet.

Gyllen middelvei

– Forliket mellom arbeidsgiver og de ansatte endte med at Rødne tilbakebetaler tjenestepensjon til sitt forsikringsforetak for alle ansatte i Rødne til 1. januar 2013, ikke bare til 2016, sier Sjømannsforbundets advokat Terje Hernes Pettersen som har ført saken i retten på vegne av medlemmene.

Advokaten og forbundet måtte også ta i betrakting at saken i verste tilfelle kunne slå arbeidsgiveren konkurs, dermed gjaldt det å finne en gyllen middelvei som alle parter kunne leve med.

Forliket betyr at de ansatte vil få tilbake et millionbeløp i pensjonspenger. Verken forbundet eller Rødne Trafikk har beregnet eksakt erstatningsbeløp. Sju av ti av saksøkerne får tilbake alt det de har rett på mens tre av dem har tapt en mindre sum på saken. Forliket innebærer også at tidligere ansatte får utbetalt erstatning.

– Det at alle de ansatte får tilbakebetalt pensjonen de har krav på utgjør derimot en langt større sum. Selskapet har over 90 sjøansatte som vil få erstatning og det er vi og de ansatte veldig fornøyd med, sier Hernes Pettersen.

Samleside: Sjøfolk

Forlik å leve med

Rødne Trafikk forklarer manglende innbetaling av tjenestepensjon fra 2006 med at deres oppfatning har vært at sjømannspensjon dekket kravet til OTP.

– Det tok lang tid før feilen ble avdekket. Det beklager vi, sier daglig leder i Rødne Trafikk Lars Andre Rødne.

Nå er han fornøyd med at det endelig ble en løsning på uenigheten.

– At det tok så lang tid før noen oppdaget feilen er helt utrolig. Vi er relativt fornøyde med forliket, men dette er så klart en økonomisk belastning som kommer på toppen av et dårlig økonomisk år på grunn av pandemien. Man kan si det var veldig dårlig timing, sier Rødne.

Avtalen innebærer at alle som har vært ansatt i Rødne Trafikk AS i perioden 1. januar 2013 til 31. desember 2015 vil få etterbetalt innskuddet til OTP, tilsvarende minstekrav i loven som er to prosent av lønn mellom 1G og 12G, opplyser Rødne.

Fagorganisering kan være svaret

Matros Endre Waage er også glad for å legge dette kapittelet bak seg.

– Ja, det er deilig. Vi ansatte er veldig fornøyde med arbeidsgiver ellers, sier han.

At denne pensjonsfeilen ble oppdaget først i 2019, 13 år etter at OTP ble innført, kan ha en forklaring mener Norsk Sjømannsforbund.

– Dessverre har ikke Rødne Trafikk en fagorganisert tillitsvalgt. Jeg er ganske sikker på at denne saken ville blitt avdekket på et langt tidligere tidspunkt dersom det hadde vært på plass, det vil forbundet jobbe med. Et organisert arbeidsliv gir større muligheter for ordnede forhold, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

Han mener at både medlemmene og de øvrige ansatte i Rødne har god grunn til å være fornøyd med utfallet der det blir etterbetalt et betydelig millionbeløp.

Mange kan ha tapt pensjon

En utregning viser at tusenvis av arbeidstakere ikke får den tjenestepensjonen loven gir dem rett på fordi arbeidsgiver bevisst eller ubevisst ikke betaler inn det de skal.

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Finans Norge er det langt flere lønnstakere i privat sektor enn det er opprettet private tjenestepensjonsordninger.

SSB har estimert at så mange som 50.000-80.000 ikke får sin rettmessige tjenestepensjon som følge av at arbeidsgiver ikke betaler inn det de skal.

SAKSBEHANDLER: Hellen Solhaug ber arbeidstakere være obs på det de har krav på av pensjon.

SAKSBEHANDLER: Hellen Solhaug ber arbeidstakere være obs på det de har krav på av pensjon.

Tri Nguyen Dinh

Selv om pensjonsordningen egentlig er en del av arbeidsgivers ansvar så kan det gå galt som i dette tilfellet, opplyser saksbehandler i Norsk Sjømannsforbund Hellen Solhaug.

Hun har bistått forbundets medlemmer i denne saken og minner om at de ansatte selv må følge litt med på sine rettigheter og ikke stole blindt på sin arbeidsgiver.

– Om man er riktig innmeldt i OTP-ordningen skal man få beskjed fra et forsikringsselskap om hvor mye man har opptjent det året. Brevet pleier å komme på våren. Hvis man ikke får dette, bør man ta kontakt med arbeidsgiver og spørre om hvor OTP er tegnet, hvis den er det da, sier Solhaug.

OTP

* OTP (Obligatorisk tjenestepensjon) er alderspensjon tegnet av arbeidsgiver og som vil bli utbetalt i tillegg til pensjon fra folketrygden.

* OTP-loven trådte i kraft 1. januar 2006 og oppstiller krav om at foretaket skal etablere en tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Dersom plikten forsømmes skal det innbetales et tilskudd i samsvar med lovens minstekrav, står det i loven.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

OTP

* OTP (Obligatorisk tjenestepensjon) er alderspensjon tegnet av arbeidsgiver og som vil bli utbetalt i tillegg til pensjon fra folketrygden.

* OTP-loven trådte i kraft 1. januar 2006 og oppstiller krav om at foretaket skal etablere en tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Dersom plikten forsømmes skal det innbetales et tilskudd i samsvar med lovens minstekrav, står det i loven.