JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TAPER KONKURRANSEN: Thomas Arnesen taper konkurransevilkår mot utenlandske sjøfolk når regjeringen vil kutte tilskuddsordningen.

TAPER KONKURRANSEN: Thomas Arnesen taper konkurransevilkår mot utenlandske sjøfolk når regjeringen vil kutte tilskuddsordningen.

Signe Marie Rølland

Statsbudsjettet 2021:

Det blir 34.000 kroner dyrere for Color Line å ha matrosen Thomas som ansatt

Regjeringen vil kutte i nettolønnsordningen. 6500 norske sjøfolk mister konkurransekraft mot utenlandske. Resultatet blir utskifting av norske sjøfolk og mer sosial dumping på havet, mener fagorganisasjonene.



08.10.2020
15:26
09.10.2020 09:03

tri@lomedia.no

omar.jorgensen@sjooff.no

helge.birkelund@lomedia.no

aslak.bodahl@lomedia.no

Tilskuddsordningen, en ordning som er til for at norske rederier skal kunne tilby norsk lønn og samtidig være konkurransedyktig mot utenlandske rederier, ønsker regjeringen å redusere.

– Dette betyr at det blir langt mindre attraktivt å ansette meg, som er en norsk matros og trenger norsk lønn, kontra en utenlandsk som får mye lavere lønninger, sier Thomas Arnesen.

Han er firebarnsfar og matros i Superspeed 1, danskefergen som går mellom Kristiansand og Hirtshals.

Hvis det nye statsbudsjettet går igjennom vil det koste Color Line rundt 34.000 kroner mer for hver ansatt med norsk lønn enn det gjør i dag. Rederiet mottar tilskuddsordning for rundt 1500 ansatte.

– Jeg er ikke bare bekymret for min egen arbeidsplass, men for arbeidsplassene til alle norske sjøfolk hvis dette betyr at vi blir for dyrere å ansette. Vi vil tape i konkurransen om arbeidsplassene. Rederiene vil selvfølgelig prioritere lønninger og ansatte som gjør at de kan overleve, sier Arnesen.

6500 norske sjøfolk

Kort fortalt er tilskuddsordningen opprettet for at norske rederier kan ansette norske arbeidere, tilby dem norske vilkår og få tilbakebetalt noe av denne utgiften fra staten. Det er denne tilskuddsordningen som regjeringen nå vil kutte. Regjeringen legger selv til grunn at om lag 6500 sjøfolk rammes av forslaget. I kroner betyr det at regjeringen foreslår å kutte ordningen med nesten 300 millioner kroner.

– Med dette budsjettet vil Color Line tape mellom 50 og 60 millioner i året. Dette er en negativ bevegelse i en ordning som er lagt for å legge til rette for at norske sjøfolk skal kunne være konkurransedyktige, sier Helge Otto Mathisen.

Mathisen, som er konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line sier budsjettforslaget som setter denne ordningen på spill kom som en overraskelse.

– At vi mister titalls millioner i konkurranseevne i en allerede tøff tid med betydelig lavere trafikk betyr dessverre at kostnadskutt må gjøres. Vi blir svekket i konkurransen mot de danske rederiene DFDS og Fjordline for eksempel. At dette kuttet betyr svekket konkurransekraft for norske sjøfolk er det ikke tvil om, sier Mathisen til Maritim Logg.

Fergeselskap inngikk forlik: Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

Frykter utskifting

Lederen for Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, er enda mer pessimistisk.

– Hvis dette budsjettet går igjennom vil norske sjøfolk blir byttet ut med utenlandske, sier Hansen.

– Dette er fordi norske sjøfolk ikke er konkurransedyktige på grunn av prisnivået. Rederiene vil prioritere å bruke utenlandske vilkår. Det blir umulig å være sjømann og bo i Norge, fortsetter Hansen.

Johnny Hansen, leder Norsk Sjømannsforbund

Johnny Hansen, leder Norsk Sjømannsforbund

Tri Nguyen Dinh

Han mener budsjettforslaget er et dolkestøt mot en yrkesgruppe som har blitt definert som samfunnskritisk under viruspandemien.

– Dette er intet mindre enn en skandale, og nok en torpedo rettet mot norske sjøfolk fra denne regjeringen. Er dette takken fra Erna Solberg til sjøfolk som har gjort at samfunnet kan fungere så godt som mulig i en verdensomspennende pandemi, spør Hansen.

– Det er skremmende å høre at både arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjoner mener at dette vil svekke konkurranseevnen til norske sjøfolk, sier matros Thomas Arnesen.

Lønninger ned mot 29 kroner timen: Hurtigruten brøt loven, får ingen sanksjoner

Trenger norske

I budsjettforslaget for 2021 ønsker regjeringen et tak på tilskuddsordningen på 200.000 per sysselsatt. Dette er ned fra 216.000 som er i dag. I tillegg skal taket gjelde i alle fartsområdene.

– At man setter et tak i nettolønnsordningen, samtidig som man fjerner tilskuddet for fraktefart utenriks, er et grovt spark på en næring som allerede ligger nede, sier administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande.

Sande understreker at maritim næring har hatt et vanskelig år som følge av koronapandemien.

– Langs kysten ligger det skip i opplag, og mange sjøfolk og redere går en iskald vinter i møte. Samtidig er det en erkjennelse at det er essensielt å opprettholde den maritime kompetansen og klyngen her i landet, slik at vi er rustet for å bygge opp en grønn industri i fremtiden.

Sjømannsorganisasjonene og rederiene har vært enige om viktigheten av tilskuddsordningen. Nå setter de sin lit til opposisjonen som kan stoppe forslaget på Stortinget. Beskjeden fra Sande er klar:

– Ikke støtt angrepet på norske rederier og norske sjøfolk. Sørg for at vi har grunnlaget for en grønn industri i fremtiden og at vi fremdeles kan være en stolt sjøfartsnasjon, sier Sande.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det er hårreisende å kutte i tilskuddsordningen til en næring som allerede sliter.

– Blir dette budsjettforslaget stående, vil det resultere i mer sosial dumping på norsk sokkel, sier Gabrielsen.

Permitteringer: Lise trodde det verste var over da hun fikk komme tilbake i Color Line-jobben. Så kom den nedslående beskjeden

Regjeringen vil ha maks-tak på tilskudd

Statssekretær Lucie Katrine Sunde-Eidem (V), Nærings- og fiskeridepartementet forklarer at det må være begrensninger på tilskuddsordningen.

– Regjeringen har foreslått å innføre et makstak som begrenser refusjonen til rederiene til 200.000 kroner per ansatt. Vi skal ha en god ordning som bidrar til å sikre den maritime kompetansen vår, men den kan ikke være uten begrensninger. Det har tidligere vært et maks-tak for tilskudd, og det foreslår vi å gjeninnføre, sier Sunde-Eidem.

Hun legger til at regjeringen foreslår en bevilgning på 1,9 milliarder kroner til sysselsettingsordningen for sjøfolk. Gjennom tilskuddsordningen kan rederier få refundert innbetalt forskuddstrekk av skatt, arbeidsgiveravgift og trygdeavgift for sine ansatte.

Regjeringen kutter dagpengene for Nicholas (26): – Skal vi spise mindre for å kutte enda mer på utgiftene?

Opposisjonen mobiliserer

Opposisjonen på Stortinget har allerede reagert på denne posten i budsjettforslaget. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener forslaget er et målrettet og smålig angrep på en viktig ordning for å sikre at vi har norske sjøfolk på norske båter.

– Det er nok en situasjon, mens kysten sliter, så kutter man i nettolønnsordningen. Det er veldig dramatisk. Det gjør det litt mer lønnsomt for en bedrift å ansette en utenlandsk sjømann enn å ansette en norsk. Det gjør regjeringen i en situasjon der marginene er helt, helt marginale, sier Vedum til FriFagbevegelse.

– Normalt skulle den økt fordi det er en pris- og kostnadsøkning. Nå kuttes den ned. Det er et signal fra regjeringen til rederiene og norske sjøfolk at det er mindre viktig for regjeringen at det ansettes norske på norske båter, sier Sp-lederen.

Ap-leder Jonas Gahr Støre peker på tre grunner som gjør at Arbeiderpartiet vil gå mot regjeringens kutt i nettolønnsordningen.

– Norske sjøfolk er ryggraden i vår maritime næring. Nettolønnsordningen bidrar til å holde nordmenn på jobb om bord i norske skip, sier han til FriFagbevegelse.

– Arbeidsfolk som gjør et viktig arbeid mister jobben. Dette er folk med kompetanse og erfaring som vi trenger i en næring som skal gjennom et stort skifte, sier Støre som allerede nå garanterer støtte til sjøfolkene i denne saken.

Stort intervju: Ulikhet er farlig, sier Harald Eia. Og forskjellene er større enn vi har trodd

Listhaug: – Norske sjøfolk straffes

Sylvi Listhaug, finanspolitisk talsperson i Frp, setter kuttet i nettolønnsavdelingen i lys av bevilgningen til et fullskalaprosjekt for karbonfangst- og lagring.

– Vi synes det er rart at regjeringen finner rom for et fullskalaprosjekt for karbonfangst- og lagring, samtidig som maritim næring sliter enormt tungt og i statsbudsjettet er det ingen for å avhjelpe denne situasjonen. Tvert imot legger man inn et kutt i nettolønnsordningen som straffer norske sjøfolk og gjør det vanskeligere for dem. Her må vi gjøre mer for å hjelpe den maritime næringen og sjøfolkene våre. Vi skal ha sjøfolk. Vi ønsker å ha norske sjøfolk på norske skip i størst mulig grad, sier Sylvi Listhaug til FriFagbevegelse.

Ny Vy-sjef kan tjene 5,5 millioner kroner i året: – Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Vedum

Budsjettforslaget

*Makstaket innføres for seks av modellene i ordninga: petroleumsskip i NOR-registeret, konstruksjonsskip i NIS-registeret, skip i NOR, passasjerskip i NOR i utenriksfart, skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes og seilskip i NOR.

* Tilskuddsmodellene for petroleumsskip i NOR og konstruksjonsskip NIS har i 2020 hatt et makstak på 216 000 kroner. Dette endres nå til et makstak på 200 000 kroner.

* Tilskuddsmodellen for skip i NIS har hatt et makstak på 26 % av tilskuddsgrunnlaget. Regjeringen foreslår å videreføre dette makstaket.

* Regjeringa foreslår også å avvikle modellen for lasteskip i NIS i utenriksfart.

08.10.2020
15:26
09.10.2020 09:03

Budsjettforslaget

*Makstaket innføres for seks av modellene i ordninga: petroleumsskip i NOR-registeret, konstruksjonsskip i NIS-registeret, skip i NOR, passasjerskip i NOR i utenriksfart, skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes og seilskip i NOR.

* Tilskuddsmodellene for petroleumsskip i NOR og konstruksjonsskip NIS har i 2020 hatt et makstak på 216 000 kroner. Dette endres nå til et makstak på 200 000 kroner.

* Tilskuddsmodellen for skip i NIS har hatt et makstak på 26 % av tilskuddsgrunnlaget. Regjeringen foreslår å videreføre dette makstaket.

* Regjeringa foreslår også å avvikle modellen for lasteskip i NIS i utenriksfart.




Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Torgrim Halvari/NOF

Charles vant i retten. Nå øker pensjonen med flere tusen

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Torgny Hasås

Sara plukket bær i Norge: Hevder hun mistet bonusen da samboeren ble syk

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

Nina Hanssen

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap: – Dette bør bekymre Støre

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Kai Hovden

Kraftselskapene er positive til fastpris på strøm for husholdninger

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

Marit Hommedal / NTB

Mohn takker for seg i Tankesmien Agenda

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

privat

Lene Elin ble stolt da sjefen slo tilbake mot hijab-hatet

Debatt

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Jan-Erik Østlie

«Forstår Vedum den norske modellen?»

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Halvard Alvik/NTB

Norges Hytteforbund mener staten har brutt Grunnloven

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

Ole Palmstrøm

LO-lederen til Stortinget: – Ikke kast bort tida på politisk spill

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Jan-Erik Østlie

Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

Guro Gulstuen Nordhagen

Avverget oppsigelser på flyplass, inntil videre: – En usikkerhet ansatte må leve med

Nærmere 10 prosent av sykepleiere, helsefagarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere var ifølge SSB til enhver tid borte fra jobb på grunn av sykdom i andre kvartal i år. 

Nærmere 10 prosent av sykepleiere, helsefagarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere var ifølge SSB til enhver tid borte fra jobb på grunn av sykdom i andre kvartal i år. 

Colourbox

Ingen er mer borte fra jobb enn de som tar vare på oss andre


Flere saker