JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping:

Hurtigruten brøt loven, får ingen sanksjoner

Hurtigrutens bruk av MS Fridtjof Nansen, som hotell med lønninger ned mot 29 kroner i timen, var lovstridig har Næringsdepartementet slått fast. Det får likevel ingen konsekvenser for rederiet.
INGEN SANKSJONER: Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen ble brukt som hotell på kaia i Hellesylt. Næringsdepartementet fastslår at det var ulovlig, men det får ingen konsekvenser.

INGEN SANKSJONER: Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen ble brukt som hotell på kaia i Hellesylt. Næringsdepartementet fastslår at det var ulovlig, men det får ingen konsekvenser.

Hurtigruten

tri@lomedia.no

– Med en sånn håndhevelse er det fritt frem for alle å bryte loven uten konsekvenser, sier Norsk Sjømannsforbunds advokat, Terje Hernes Pettersen, oppgitt.

Varslet lovbrudd

Det var Sjømannsforbundet som varslet myndighetene om Hurtigrutens lovbrudd da MS Fridtjof Nansen fungerte som hotell for Tom Cruise og filmproduksjonen. Skipet lå til kai i Norge og mannskapet var i hovedsak filippinske arbeidere som jobbet for internasjonal tariff på så lavt som 20-30 kroner per time. Etter at saken ble kjent informerte Hurtigruten at de skulle betale dem norsk lønn.

Saken endte på høyeste nivå, i Næringsdepartementet, som konkluderte med at Hurtigrutens bruk av skipet i Hellesylt var lovstridig. Det endte med at Hurtigruten valgte å bytte ut NIS-skipet med NOR-registrerte MS Finnmarken med norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD: På to år har Hurtigruten brutt NIS-loven to ganger. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, mener NSF-leder Johnny Hansen.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD: På to år har Hurtigruten brutt NIS-loven to ganger. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, mener NSF-leder Johnny Hansen.

Tri Nguyen Dinh

Bruken av NIS-skipet rakk likevel å vare i over to uker og det burde få konsekvenser for rederiet, mener Sjømannsforbundet.

– Hurtigruten brøt også den samme loven i tre uker for to år siden. Reaksjonen da var den samme; Ingenting. Dersom det er fritt frem å bryte loven, som det kan se ut som er tilfelle her, så hjelpe meg for et samfunn vi skal ende opp med. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, sier leder av Sjømannsforbundet, Johnny Hansen.

Tydelig statsråd

Han hadde forventet at Sjøfartsdirektoratet skulle komme med en reaksjon da deres overordnede, Næringsdepartementet og næringsminister Iselin Nybø, kom på banen og tydeliggjorde at bruken av Fridtjof Nansen var lovstridig.

Direktoratet har vurdert saken og bestemt at Hurtigruta ikke skal ilegges noen reaksjon. I et svar til Sjømannsforbundet, der forbundet krever en reaksjon, skriver de:

«Sjøfartsdirektoratet er kjent med at Hurtigruten Cruise AS nå ikke lenger benytter seg av Fridtjof Nansen i den aktuelle virksomheten og tar det til etterretning. Sjøfartsdirektoratet vil ikke ilegge overtredelsesgebyr i saken.»

Til Maritim Logg skriver Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet:

«Vi forholder oss til tolkningen fra departementet som vårt overordnede organ, og statsrådens varsel om regelverksendring, som vi også har stilt oss positive til. Vi finner ikke grunnlag til å ilegge overtredelsesgebyr for hendelser som skjedde før rettstilstanden ble klargjort.»

– Sover i timen

Sjømannsforbundets advokat, Hernes Pettersen, stiller seg undrende til at Sjøfartsdirektoratet mener at hendelsen fant sted før rettstilstanden ble klargjort.

– Departementet klargjorde rettstilstanden i 2018, da Torbjørn Røe Isaksen i et brev til Sjømannsforbundet opplyste at han skulle ta dette opp med direktoratet. Jeg legger til grunn at møtet ble avholdt og at dette ble tatt opp.

Hernes Pettersen minner også om at næringsdepartementet i slutten av juli ga avslag på en forespørsel fra et annet cruiserederi i NIS som ville bruke et av sine skip som hotellskip. Det var et klart signal om at slik bruk er lovstridig, mener advokaten.

– Fikk ikke direktoratet med seg dette heller, som bare kom en måned før Fridtjof Nansens ulovlige operasjon ble satt i gang, spør Hernes Pettersen.

(Saken fortsetter under bildet)

FRITT FRAM: Uten sanksjoner på lovbrudd er det fritt frem for alle å bryte loven, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

FRITT FRAM: Uten sanksjoner på lovbrudd er det fritt frem for alle å bryte loven, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

Tri Nguyen Dinh

"Ingen kommentar"

Dag Inge Aarhus har blitt forelagt disse påstandene. I en epost til Maritim Logg skriver han: «Vi har ingen flere kommentarer til denne saken nå».

Nærings- og fiskeridepartementet sendte i forrige uke et forslag på høring. Der vil de presisere forskriften om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

– Det fremgår imidlertid av høringsbrevet at departementet fastslår at rettstilstanden før Nansen ble brukt som hotell var at dette stred mot NIS-loven. Jeg konstaterer at både Sjøfartsdirektoratet og Hurtigruten må ha norsk lov inn med teskje før det er forstått, sier Hernes Pettersen.

Maritim Logg har bedt næringsdepartementet om et intervju om saken. «Vi viser videre til Sjøfartsdirektoratet her», skriver de i en epost.

Skipsregistrene

* NIS-registrerte skip kan ha internasjonale vilkår mens et NOR-registrert skip må bruke norske lønns- og arbeidsvilkår.

* NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) ble opprettet for at norske skip kan konkurrere i internasjonal skipsfart.

* NOR (Norsk ordinært skipsregister) er norske skip med norske vilkår som skal operere i Norge.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Skipsregistrene

* NIS-registrerte skip kan ha internasjonale vilkår mens et NOR-registrert skip må bruke norske lønns- og arbeidsvilkår.

* NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) ble opprettet for at norske skip kan konkurrere i internasjonal skipsfart.

* NOR (Norsk ordinært skipsregister) er norske skip med norske vilkår som skal operere i Norge.