JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
INGEN SANKSJONER: Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen ble brukt som hotell på kaia i Hellesylt. Næringsdepartementet fastslår at det var ulovlig, men det får ingen konsekvenser.

INGEN SANKSJONER: Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen ble brukt som hotell på kaia i Hellesylt. Næringsdepartementet fastslår at det var ulovlig, men det får ingen konsekvenser.

Hurtigruten

Sosial dumping:

Hurtigruten brøt loven, får ingen sanksjoner

Hurtigrutens bruk av MS Fridtjof Nansen, som hotell med lønninger ned mot 29 kroner i timen, var lovstridig har Næringsdepartementet slått fast. Det får likevel ingen konsekvenser for rederiet.



23.09.2020
13:12
23.09.2020 14:10

tri@lomedia.no

– Med en sånn håndhevelse er det fritt frem for alle å bryte loven uten konsekvenser, sier Norsk Sjømannsforbunds advokat, Terje Hernes Pettersen, oppgitt.

Varslet lovbrudd

Det var Sjømannsforbundet som varslet myndighetene om Hurtigrutens lovbrudd da MS Fridtjof Nansen fungerte som hotell for Tom Cruise og filmproduksjonen. Skipet lå til kai i Norge og mannskapet var i hovedsak filippinske arbeidere som jobbet for internasjonal tariff på så lavt som 20-30 kroner per time. Etter at saken ble kjent informerte Hurtigruten at de skulle betale dem norsk lønn.

Saken endte på høyeste nivå, i Næringsdepartementet, som konkluderte med at Hurtigrutens bruk av skipet i Hellesylt var lovstridig. Det endte med at Hurtigruten valgte å bytte ut NIS-skipet med NOR-registrerte MS Finnmarken med norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD: På to år har Hurtigruten brutt NIS-loven to ganger. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, mener NSF-leder Johnny Hansen.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD: På to år har Hurtigruten brutt NIS-loven to ganger. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, mener NSF-leder Johnny Hansen.

Tri Nguyen Dinh

Bruken av NIS-skipet rakk likevel å vare i over to uker og det burde få konsekvenser for rederiet, mener Sjømannsforbundet.

– Hurtigruten brøt også den samme loven i tre uker for to år siden. Reaksjonen da var den samme; Ingenting. Dersom det er fritt frem å bryte loven, som det kan se ut som er tilfelle her, så hjelpe meg for et samfunn vi skal ende opp med. Det er visst forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, sier leder av Sjømannsforbundet, Johnny Hansen.

Tydelig statsråd

Han hadde forventet at Sjøfartsdirektoratet skulle komme med en reaksjon da deres overordnede, Næringsdepartementet og næringsminister Iselin Nybø, kom på banen og tydeliggjorde at bruken av Fridtjof Nansen var lovstridig.

Direktoratet har vurdert saken og bestemt at Hurtigruta ikke skal ilegges noen reaksjon. I et svar til Sjømannsforbundet, der forbundet krever en reaksjon, skriver de:

«Sjøfartsdirektoratet er kjent med at Hurtigruten Cruise AS nå ikke lenger benytter seg av Fridtjof Nansen i den aktuelle virksomheten og tar det til etterretning. Sjøfartsdirektoratet vil ikke ilegge overtredelsesgebyr i saken.»

Til Maritim Logg skriver Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet:

«Vi forholder oss til tolkningen fra departementet som vårt overordnede organ, og statsrådens varsel om regelverksendring, som vi også har stilt oss positive til. Vi finner ikke grunnlag til å ilegge overtredelsesgebyr for hendelser som skjedde før rettstilstanden ble klargjort.»

– Sover i timen

Sjømannsforbundets advokat, Hernes Pettersen, stiller seg undrende til at Sjøfartsdirektoratet mener at hendelsen fant sted før rettstilstanden ble klargjort.

– Departementet klargjorde rettstilstanden i 2018, da Torbjørn Røe Isaksen i et brev til Sjømannsforbundet opplyste at han skulle ta dette opp med direktoratet. Jeg legger til grunn at møtet ble avholdt og at dette ble tatt opp.

Hernes Pettersen minner også om at næringsdepartementet i slutten av juli ga avslag på en forespørsel fra et annet cruiserederi i NIS som ville bruke et av sine skip som hotellskip. Det var et klart signal om at slik bruk er lovstridig, mener advokaten.

– Fikk ikke direktoratet med seg dette heller, som bare kom en måned før Fridtjof Nansens ulovlige operasjon ble satt i gang, spør Hernes Pettersen.

(Saken fortsetter under bildet)

FRITT FRAM: Uten sanksjoner på lovbrudd er det fritt frem for alle å bryte loven, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

FRITT FRAM: Uten sanksjoner på lovbrudd er det fritt frem for alle å bryte loven, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

Tri Nguyen Dinh

"Ingen kommentar"

Dag Inge Aarhus har blitt forelagt disse påstandene. I en epost til Maritim Logg skriver han: «Vi har ingen flere kommentarer til denne saken nå».

Nærings- og fiskeridepartementet sendte i forrige uke et forslag på høring. Der vil de presisere forskriften om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

– Det fremgår imidlertid av høringsbrevet at departementet fastslår at rettstilstanden før Nansen ble brukt som hotell var at dette stred mot NIS-loven. Jeg konstaterer at både Sjøfartsdirektoratet og Hurtigruten må ha norsk lov inn med teskje før det er forstått, sier Hernes Pettersen.

Maritim Logg har bedt næringsdepartementet om et intervju om saken. «Vi viser videre til Sjøfartsdirektoratet her», skriver de i en epost.

Skipsregistrene

* NIS-registrerte skip kan ha internasjonale vilkår mens et NOR-registrert skip må bruke norske lønns- og arbeidsvilkår.

* NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) ble opprettet for at norske skip kan konkurrere i internasjonal skipsfart.

* NOR (Norsk ordinært skipsregister) er norske skip med norske vilkår som skal operere i Norge.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.09.2020
13:12
23.09.2020 14:10



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker