Deloitte: – Vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn
3 av 5 norske forbrukere sier de ikke vet nok om 5G.
DIFFUST: Ikke alle har fått med seg hva 5G går ut på, ifølge Deloitte. (illustrasjonsfoto)
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Teleselskapene investerer store summer i 5G-utrulling, men en undersøkelse fra Deloitte viser at 60 prosent av forbrukerne mener de ikke vet nok om den nye teknologien.
– I Norden har vi noen av de mest sofistikerte digitale forbrukerne, men de store forventningene som er skapt til 5G har ikke nådd helt ut og hjem til folk, skriver Joachim Gullaksen, i Deloitte Norge, i en pressemelding.
Les også: Telenor skal være ferdige med nasjonalt 5G-nett i 2024
Les også: Telia skal være ferdige med nasjonalt 5G-nett innen 2023
Noen tror på helserisiko
Han tror den begrensede kjennskapen til 5G kan skyldes at forbrukerne enten ikke har satt seg inn i mulighetene eller ikke ser nytten. Gullaksen mener operatører og myndigheter må ta tak i tematikken under utbyggingen.
I undersøkelsen «Deloitte Digital Consumer Trends» tror 15 prosent av de spurte at det er helserisiko knyttet til 5G.
– Norske forbrukeres kjennskap til 5G er svært lav, og vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn, skriver Gullaksen.
Les også: 5G har ingenting med korona å gjøre
På 5G før tiden
Undersøkelsen er utført i hele Norden, og på Nordisk nivå indikerer dataene at 44 prosent av respondentene tror 5G vil gi bedre mobiltilkobling. Rundt 6 prosent av forbrukerne sa de allerede var på 5G da de ble spurt. 37 prosent av disse var Iphone-eiere. Men: 5G var ikke rullet ut på Iphone da undersøkelsen ble gjennomført.
Undersøkelsen indikerer for øvrig også at smarttelefonen har vært et kjærkomment hjelpemiddel under pandemien, med både økt bruk (40 prosent i Norge), økt mediebruk (32 prosent i Norge) og økt bruk av strømmetjenester for TV-filmer og -serier (34 prosent i Norge – mot 26 prosent i Norden).
Les også: Dekningsdirektør ber kommuner føre oversikt over sine automatiserte tjenester