JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforeningsleder maner til samling i EL og IT Forbundet

Fagforeningsleder Ruben Løyning oppfordrer alle som har tillitsverv og lederansvar i forbundet til å senke konfliktnivået. Forbundsleder Geir Ove Kulseth sier han tar sin del av ansvaret.
Ruben Løyning er fagforeningsleder i Energisektorens Fagforening Østlandet.

Ruben Løyning er fagforeningsleder i Energisektorens Fagforening Østlandet.

Leif Martin Kirknes [LO Media]

Saken oppsummert

knut.viggen@lomedia.no

Løyning, som leder Energisektorens Fagforening Østlandet, sender denne uka ut en oppfordring til forbundet og til ledelsen etter flere medieoppslag om interne konflikter det siste året.

• Før jul ble det sendt varsel fra ansatte på forbundskontoret til forbundsstyret om en ukultur preget av mistillit, utfrysing og frykt.

• Varselet er behandlet av en ekstern arbeidsgruppe, som i etterkant har laget en rapport, som både forbundsstyret og nå i juni også landsstyret i EL og IT Forbundet har diskutert.

• Rapporten peker blant annet på det som omtales som en pågående politisk strid i forbundet. Særlig knyttet til kraftpolitikken.

• Det ble reaksjoner i etterkant av årsmøtet i EL og IT Distrikt Trøndelag, da verken leder eller nestleder i Trøndelag Energiforening fikk plass i distriktsstyret eller som delegater på landsstyremøtet 14 dager etter.

• Under landsstyremøtet på Gardermoen i juni ble leder av energiforeninga i Trøndelag, Klaus Jensvold, bedt om å forlate møtet, da det ble pekt på at han ikke hadde møterett.

• Torsdag i forrige uke var det ekstraordinært forbundsstyremøte på bakgrunn av et brev som Jensvold, har sendt til forbundsledelsen, der det blant annet spørres om valget i Trøndelag var et brudd på forbundets vedtekter. En tomanns arbeidsgruppe har nå fått i oppdrag av forbundsstyret å innhente opplysninger og vurdere denne saken opp mot forbundets vedtekter, foreslå eventuelle tiltak eller oppfølging videre og levere en rapport til forbundsstyret innen 14. august.

Hardere debattklima

Ruben Løyning reagerer på at debattklimaet i forbundet er blitt hardere.

– Det er gått alt for langt nå, sier han.

– Uenighet er én ting, det er både naturlig og nødvendig i en demokratisk organisasjon, framholder Løyning.

– Det som bekymrer oss, er at konfliktene i større grad ser ut til å bli personifisert, og at enkeltpersoner og ulike miljøer trekkes fram som motstandere av hverandre, skriver Løyning, på vegne av styreflertallet i fagforeninga (se oppfordringen fra Løyning under).

Han skriver at flere tillitsvalgte har gitt uttrykk for at terskelen for å delta i den interne debatten er blitt høyere.

"Når uenighet oppleves som en risiko, enten for å bli stemplet, satt i bås eller gjort til part i en konflikt, utfordres noe av det mest grunnleggende i en demokratisk medlemsorganisasjon", heter det videre.

Forbundsleder Geir Ove Kulseth sier han er enig i mye av det Løyning tar opp. (se Kulseths tilsvar under i saken)

Peker på ledelsen

Oppfordringen fra Løyning og flertallet i styret i fagforeninga går til alle med tillitsverv og lederansvar i forbundet, men han mener det hviler et særskilt ansvar på den valgte ledelsen i forbundet.

"Ledelsens oppgave er ikke bare å lede organisasjonen politisk og administrativt, men også å samle den når uenighetene blir store", skriver han.

– Vi savner tydeligere initiativ til dialog, forsoning og tillitsbygging. Historien viser at sterke organisasjoner ikke bygges gjennom å identifisere motstandere internt, men gjennom å finne løsninger som gjør det mulig å leve med uenighet og samtidig arbeide mot felles mål, skriver fagforeningslederen.

– Må gjenoppbygge tillit

Løyning understreker at han ikke ønsker å forsterke konfliktene, men bidra til at de dempes.

– Vi ønsker et forbund der vi kan stå samlet om det som er vårt felles oppdrag: å sikre medlemmenes lønns-, arbeids- og organisasjonsvilkår. Vi kommer aldri til å være enige om alt, og det trenger vi heller ikke å være. Men vi må klare å være uenige på en måte som styrker organisasjonen framfor å svekke den.

– Det sterkeste en organisasjon kan gjøre er ikke å velge konflikten som metode, men å velge ansvaret for å finne veien videre. Derfor håper vi at tiden fram mot landsmøtet brukes til å gjenoppbygge tillit, styrke dialogen og samle organisasjonen om de utfordringene medlemmene forventer at vi skal løse, avslutter Løyning.

Kulseth: – Tar min del av ansvaret

Forbundsleder Geir Ove Kulseth er enig med Løyning i at konfliktnivået i perioder har vært for høyt, og at det hever terskelen for å delta i debatten.

– Skal vi være en levende, demokratisk medlemsorganisasjon, må folk kunne være uenige uten å bli satt i bås eller gjort til part i en konflikt. Som forbundsleder tar jeg min del av ansvaret for å få det til, sier Kulseth i en kommentar til Nettverk.

Han sier Løyning også har rett i at ansvaret for debattklimaet hviler på alle som har tillitsverv og lederansvar i forbundet.

– Det gjelder oss alle likt. Samhold er ikke noe ledelsen kan vedta ovenfra, men det må bygges i fellesskap. Det bygges i måten vi snakker til og om hverandre på. Ved at vi går inn i debatter for å finne felles løsninger, framfor å sette hverandre i et dårlig lys. At vi holder oss til sak, og ikke går på person. Og at vi tar uenighetene åpent og direkte, i stedet for å snakke bak ryggen på hverandre, sier Kulseth.

Samtidig mener han det er viktig å si at dette ikke er hele bildet.

– I store deler av forbundet samarbeider folk godt og er uenige på en saklig måte, også i krevende lønnsforhandlinger, der både samarbeidet og tonen har vært god. Den kulturen finnes allerede, og den må vi bygge videre på, sier Kulseth.

– Det vi først og fremst skal bruke tiden på, er medlemmenes lønns-, arbeids- og organisasjonsvilkår. Det er den jobben vi er valgt til å gjøre. Samtidig tar jeg oppfordringen på alvor, og jeg snakker gjerne med Løyning og andre om hvordan vi kommer videre fram mot landsmøtet, sier Kulseth.

EL og IT Forbundets 7. ordinære landsmøte avholdes i perioden 8.-12. mars 2027.

Oppfordring til samling og respekt i EL og IT Forbundet

Det siste året har EL og IT Forbundet gjentatte ganger havnet i medienes søkelys på grunn av interne konflikter. Det som bekymrer oss mest, er ikke at det finnes uenighet. Uenighet er både naturlig og nødvendig i en demokratisk organisasjon. Det som bekymrer oss, er at konfliktene i stadig større grad ser ut til å bli personifisert, og at enkeltpersoner og ulike miljøer trekkes fram som motstandere av hverandre.

Et fagforbund skal romme ulike synspunkter, interesser og politiske vurderinger. Det må være mulig å være saklig uenig om veivalg, prioriteringer og politikk uten at dette utvikler seg til personkonflikter eller langvarige sår i organisasjonen.

Vi opplever at debattklimaet har blitt hardere. Flere tillitsvalgte gir uttrykk for at terskelen for å delta i den interne debatten er blitt høyere. Når uenighet oppleves som en risiko, enten for å bli stemplet, satt i bås eller gjort til part i en konflikt, utfordres noe av det mest grunnleggende i en demokratisk medlemsorganisasjon.

Vi mener derfor at alle som har tillitsverv og lederansvar i organisasjonen må bidra til å senke konfliktnivået. Samtidig mener vi at det hviler et særskilt ansvar på den valgte ledelsen. Ledelsens oppgave er ikke bare å lede organisasjonen politisk og administrativt, men også å samle den når uenighetene blir store.

Når konflikter over tid flyttes ut i offentligheten, og når retorikken bidrar til å forsterke motsetninger mellom personer og miljøer, må ledelsen spørre seg om organisasjonen beveger seg i en retning som styrker eller svekker fellesskapet. Det samme ansvaret gjelder naturligvis alle som deltar i den offentlige debatten om forbundet.

Vi savner tydeligere initiativ til dialog, forsoning og tillitsbygging. Historien viser at sterke organisasjoner ikke bygges gjennom å identifisere motstandere internt, men gjennom å finne løsninger som gjør det mulig å leve med uenighet og samtidig arbeide mot felles mål.

Vårt ønske er ikke å forsterke konfliktene, men å bidra til at de dempes. Vi ønsker et forbund der vi kan stå samlet om det som er vårt felles oppdrag: å sikre medlemmenes lønns-, arbeids- og organisasjonsvilkår. Vi kommer aldri til å være enige om alt, og det trenger vi heller ikke å være. Men vi må klare å være uenige på en måte som styrker organisasjonen fremfor å svekke den.

Det sterkeste en organisasjon kan gjøre er ikke å velge konflikten som metode, men å velge ansvaret for å finne veien videre. Derfor håper vi at tiden fram mot landsmøtet brukes til å gjenoppbygge tillit, styrke dialogen og samle organisasjonen om de utfordringene medlemmene forventer at vi skal løse.

På vegne av styreflertallet i EFØ (Energisektorens Fagforening Østlandet)

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss