JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Sikkerhets-ledere manglet fagbrev. Nå har Bane Nor to år på å rydde opp

Bane Nor ba om lengre tidsfrist, men får nå kun to år på seg til å sørge for at de som jobber med sikkerhet på jernbaneprosjektene har relevante fagbrev.
Hundrevis av ledere for el-sikkerhet på jernbanen har manglet fagbrev. Nå må Bane Nor rydde opp.

Hundrevis av ledere for el-sikkerhet på jernbanen har manglet fagbrev. Nå må Bane Nor rydde opp.

Tormod Ytrehus

Saken oppsummert

knut.viggen@lomedia.no

morten@lomedia.no

Hundrevis av ledere for el-sikkerhet på jernbanen har manglet fagbrev. 

At Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gir Bane Nor en frist på å rette opp i uforsvarlige forhold, var ventet.

Men Janina Hortman i Elektropersonalets forening, Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier hun har fått en del henvendelser fra medlemmer som synes det er urimelig at DSB gir Bane Nor denne utsettelsen.

De mener forskriftene er klare, og at Bane Nor burde vært forberedt på denne situasjonen.

– Men slik som saken utviklet seg, og med tiltakene og oppfølgingen som er skissert, er avgjørelsen til å leve med. Men dette forutsetter at Bane Nor nå slutter å prøve og gå omveier for å unngå forskriftskravet, sier Hortman.

Bakgrunn: Tillitsvalgte spår kaos på norsk jernbane

– Vi er ikke fornøyd med dette men det er langt bedre enn det vi fryktet, sier Are Solli, forbundssekretær i EL og IT Forbundet og medlem av faglig råd elektro – som sammen med jernbanetillitsvalgte har fulgt denne saken helt siden 2020.

Da fikk Bane Nor et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner av DSB etter en ulykke i forbindelse med arbeid på et høyspenningsanlegg på Sørlandsbanen to år tidligere. 

Det var i november i fjor nyheten kom om at 400 av totalt 750 personer som til nå har kunnet jobbe som leder for el-sikkerhet (LFS) på norske jernbaneprosjekt, ikke lenger får lov til det – fordi de mangler fagbrev som energimontør.

I tiden etter dette, har Bane Nor jobbet med en plan for lukking av avvik og i et brev datert 4. mars er det beskrevet flere tiltak som skal avbøte og kompensere for ikke oppfylte kvalifikasjonskrav hos Bane Nor og de eksterne entreprenørene selskapet bruker på mange av prosjektene.

TILLITSVALGTE: Janina Hortman og Lars Oellingrath i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Her sammen med forbundssekretær Are Solli (t.v.) i EL og IT Forbundet.

TILLITSVALGTE: Janina Hortman og Lars Oellingrath i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Her sammen med forbundssekretær Are Solli (t.v.) i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Les også: LO-forbund advarer mot å gi Bane Nor mer tid

To og ikke fem år

Direktoratet har nå akseptert Bane Nors forslag til avbøtende og kompenserende tiltak, men har satt tidsfristen til to år – og ikke fem som Bane Nor i utgangspunktet ønsket.

Bane Nor argumenterte med at det på grunn av stort behov for kvalifisert personell ikke ville være mulig å tilfredsstille kvalifikasjonskravene som er satt før i løpet av en femårsperiode.

Men i møte med representanter for bransje- og arbeidstakerforeninger, har direktoratet fått en annen oppfatning av både behovet og tilgangen på kvalifikasjoner og hvor raskt kompetansen kan skaffes, heter det i DSBs svarbrev til Bane Nor.

Hevder ledig kapasitet

Foreningene mener det allerede nå er betydelig ledig kapasitet på personell med relevant fagbrev i markedet.

Det anføres også at det er kapasitet på Jernbaneskolen for videre skolering i el-sikkerhet av personell som kan brukes i jernbanesektoren.

«På bakgrunn av den samlede informasjonen som er presentert for DSB i saken, og ikke minst på bakgrunn av at dette er oppfølgingen av et HMS-regelverk som skal ivareta sikkerheten til personer som arbeider på høyrisikoanlegg, finner DSB det riktig å legge til grunn at avvikene skal lukkes snarest mulig og senest innen to år», skriver direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther og avdelingsdirektør Steinar Johnsen i DSB i svarbrevet.

I brevet blir Bane Nor bedt om å rapportere om framgangen i lukkingen av avvikene hvert kvartal på flere opplistede punkter, med blant annet navn på entreprenører, antall faglige ansvarlige hos Bane Nor som skal følge opp ufaglærte i hvert entreprenørselskap, antall utkoblinger ned jording og kortslutning og hvor mange av disse som ble utført av personell med kvalifikasjoner.

– Vært med og påvirket

Are Solli mener den jevnlige kontakten han og de tillitsvalgte i Elektropersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund har hatt med arbeidsgiverforeningene, og DSB har hatt betydning for lengden på fristen Bane Nor nå har fått.

– Vi har helt klart vært med på å påvirke at DSB ikke aksepterer fem år, og 15 år som Bane Nor ville ha, men har kommet til at to år er passe. Som sagt, vi hadde helst sett at de ikke hadde fått noen frist på seg i det hele tatt, men kan leve med dette kompromisset, sier han.

Solli sier de også vil følge saken tett videre

– Vi kommer til å følge opp noen spor videre og se hvordan Bane Nor nå forholder seg til bransjene som kan hjelpe dem ut av dette uføret, og ikke at de bare er på sporet om å fortsette og bruke ufaglærte, avslutter Are Solli.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse