JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Tillitsvalgte spår kaos på norsk jernbane

Hundrevis av ledere for el-sikkerhet på jernbanen har manglet fagbrev. Nå vil Justis- og beredskapsdepartementet at alle skal ha riktig kompetanse.
Nesten hvert fjerde tog i rushtrafikken i Oslo er forsinket så langt i år.

Nesten hvert fjerde tog i rushtrafikken i Oslo er forsinket så langt i år.

Tormod Ytrehus

knut.viggen@lomedia.no

Brevet fra departementet har slått ned som en bombe hos Bane Nor og underentreprenørene som jobber med utbygging og fornyelse – noe et aldrende jernbanenett har skrikende behov for.

Så mange som 750 personer har til nå kunnet jobbe som leder for sikkerhet på jernbanen. Rundt 400 av dem får nå ikke muligheten til dette fordi de mangler fagbrev.

Dermed vil mye av det planlagte arbeidet stoppe opp, og må planlegges på nytt igjen.

– Det har oppstått et fullstendig kaos som vi ikke helt ser omfanget av ennå, sier Norsk Jernbaneforbunds Janina Hortman, som organiserer rundt 580 medlemmer.

Hortman, kollega Lars Oellinggrath og Are Solli i EL og IT Forbundet har ventet i mer enn fire år på Justis- og beredskapsdepartementets avgjørelse.

Den er nå endelig. Det ikke aktuelt med omkamper eller krav om utsettelser, forklarer Hortman og Oellingrath.

Dette er saken

• Nesten 400 personer som har jobbet som Leder for Sikkerhet (LFS) mangler fagbrev og kan ikke lenger jobbe som LFS-er.

• Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap (DSB) vedtok allerede i 2020 at jernbanearbeidere må ha fagbrev.

• Konsekvensen av endringen vil være økt etterslep, ettersom det ikke er tilstrekkelig tilgjengelig personell.

• Entreprenørforeningen ønsket seg en overgangsperiode på tre år, men dette er allerede blitt avvist.

• Nesten hvert fjerde tog i rushtrafikken i Oslo er forsinket så langt i år, og behovet for vedlikehold har økt med 11 milliarder kroner.

• MDG-leder Arild Hermstad mener situasjonen er en krise og krever at ministeren tar grep umiddelbart.

Fire år gammel klagesak

Nettverk skrev om denne saken tilbake i 2020, da Bane Nor fikk et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner av Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) etter en ulykke i forbindelse med arbeid på et høyspenningsanlegg på Sørlandsbanen to år tidligere.

DSB mente Bane Nor hadde brutt med forskriften om kvalifikasjonskrav for arbeid på elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK), samt forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) på samme type anlegg.

Bane Nor anket DSBs avgjørelse inn for Justis- og beredskapsdepartementet.

Hortman, Oellingrath og Solli uttrykte den gang bekymring for at økonomi skulle gå foran krav til sikkerhet, og i ventetiden har de vært innom flere scenarioer for hva de har trodd ville bli resultatet.

– Men nå er vi glade for å ha fått fullt medhold i det som vi har hevdet hele tiden, nemlig at sikkerhet for arbeidsfolk må gå foran – og at det trumfer kortsiktige økonomiske hensyn, forklarer Janina Hortman.

Folk blir utnytta

Hortman mener verken Bane Nor eller entreprenørene har forberedt seg godt nok på dette, noe Bane Nor også har innrømmet denne uka.

– Bane Nor er relativt godt rustet til å ta seg av egen drift, men det er prosjektene i regi av de eksterne entreprenørene som nå blir berørt. Vi er bekymra for rovdrift på egne energimontører og har allerede sett eksempler på at det nå fiskes aktivt etter ansatte med etterspurt kompetanse, sier Hortman.

– Det kan føre til en negativ spiral, at folk blir utnyttet og at de blir syke av dette presset.

Are Solli i EL og IT synes både DSB og departementet har gjort en god jobb og skryter av avgjørelsen som er tatt.

– Vi var ganske tydelige på hva vi mente om denne saken tilbake i 2020, men det virker som om verken Bane Nor eller entreprenørene trodde at dette ville bli utfallet. Denne funksjonen har vært regulert i sikkerhetsforskriften i «alle» år og vi har alltid forstått det slik at dette skal være en fagarbeider, og dette er ikke enestående for jernbanen, på e-verkene og i nettselskapene er disse kravene enda strengere. Og det er det en grunn til, sier Solli.

– Dette handler om sikkerheten til de som jobber ute i anleggene og da må vi ha et sterkt regelverk som setter krav til at dette skal ivaretas av folk med riktig fagbrev som skjønner hva dette handler om, og ikke ufaglærte.

Janina Hortman og Lars Oellingrath i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Her sammen med forbundssekretær Are Solli (t.v.) i EL og IT Forbundet.

Janina Hortman og Lars Oellingrath i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Her sammen med forbundssekretær Are Solli (t.v.) i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Markedet har eksplodert

Lars Oellingrath jobber til daglig på Elkraftsentralen hos Bane Nor i Oslo og har i mange år hatt kontakt med de ufaglærte.

Han forteller om flere tilfeller der de har avverget ulykker.

Janina Hortman er også klar på at dette har vært en utfordring lenge.

– Markedet har eksplodert. Dette har vært lettjente penger, korte kurs har kvalifisert til å være leder for sikkerhet, det har lenge vært en stor bekymring for oss, sier hun.

– Samtidig må vi ikke glemme at de som nå blir utestengt er arbeidsfolk som i årevis har stolt på sin arbeidsgiver, at det de har jobbet med har vært innenfor regelverket og vi er selvsagt lei oss hvis disse nå mister jobbene sine.

– Fingrene av fatet!

Are Solli sammenligner det å sette folk uten elektrofaglig kompetanse til å være leder for sikkerhet i et høyspent-anlegg med å la en lastebilsjåfør uten sertifikat frakte tunggods på veien.

Det ville blitt stoppet umiddelbart.

– Alle hadde skjønt at dette er farlig og kan ikke fortsette, sier Solli.

Nå ber både Hortman, Oellingrath og Solli entreprenørene som vil ha en overgangsperiode og politikere som bekymrer seg for fremdriften – slik MDGs leder Arild Hermstad ga uttrykk for denne uken – om å holde fingrene av fatet.

– Å snakke om at man skal ha en overgang på flere år for å følge et regelverk kan vi ikke akseptere. Departementet har sagt tydelig at dette er en endelig avgjørelse som ikke kan påklages og da er det litt underlig å se politikere og entreprenørforeningen som mener man må ha tid til å omstille seg for å følge et regelverk, sier Are Solli.

– Nå har departementet talt og Bane Nor er i gang med å sette i verk aktive tiltak. Imens er vi opptatt av at vår arbeidsgiver Bane Nor ikke driver rovdrift på ansatte og at arbeidet prioriteres slik at driften ikke blir rammet, sier Lars Oellingrath.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse