JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgte i Jernbaneforbundet har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på jernbanen. Elektropersonalets Landsråd Bildet er fra en vedlikeholdsjobb noen år tilbake og personene på bildet har ikke noe med denne aktuelle saken å gjøre.

Tillitsvalgte i Jernbaneforbundet har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på jernbanen. Elektropersonalets Landsråd Bildet er fra en vedlikeholdsjobb noen år tilbake og personene på bildet har ikke noe med denne aktuelle saken å gjøre.

Bjørn A. Grimstad (Arkivfoto)

Elsikkerhet i Bane NOR

Tillitsvalgte i Bane NOR frykter for elsikkerheten på jernbaneanlegg

Tillitsvalgte i Bane NOR frykter for sikkerheten til sine medlemmer som jobber med elektriske anlegg, Are Solli i EL og IT Forbundet er skremt over holdningen til elsikkerhet i Bane NOR.



16.11.2020
09:14
16.11.2020 12:28

knut.viggen@lomedia.no

Bane NOR mener man ikke trenger å være fagarbeider for å være leder for el-sikkerhet ved arbeid på elektriske anlegg i jernbanen. Tillitsvalgte er bekymret over at ufaglærte hyres inn til å gjøre en jobb de ikke er kvalifisert for.

– Vi har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på Jernbanen, sier Janina Hortman og Lars Oellingrath, henholdsvis leder og nestleder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

(artikkelen fortsetter under bildet)

LEDER: Janina Hortman er leder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

LEDER: Janina Hortman er leder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Både DSB og tillitsvalgte i NJF og EL og IT Forbundet er klare på at forskriften stiller krav til bruk av fagarbeidere for å være leder for EL-sikkerhet.

Hortman og Oellingrath reagerer på det de mener er manglende forståelse for el-sikkerhet i Bane NOR.

Begge erfarer at det er folk uten elektrofaglig kompetanse som utøver funksjonen leder for EL-sikkerhet (LFS) ute på arbeidssteder nær ved komplekse strømførende høyspentanlegg.

Jernbaneforbundet organiserer rundt 500 medlemmer innen elektro, fordelt på tele, lavspent, energi, signalmontører og togelektrikere. De fleste av disse jobber til stadighet i og nær spenningsførende anlegg.

Enormt etterslep: Norsk jernbane trenger 6 milliarder i året for å rydde unna alle feil og mangler

Brøt forskrifter

Bane NOR fikk tidligere år et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner av Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) etter en nestenulykke i forbindelse med arbeid på et høyspenningsanlegg på strekningen Moi – Egersund på Sørlandsbanen i oktober 2018. Noe som kunne ha endt med dødelig utgang for en av de involverte. Anlegget der uhellet fant sted var eid av Bane NOR.

DSB mener Bane NOR har brutt både forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid på elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK) §5 og forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) §§ 6,10 og 12, samt at det også er avvik i internkontrollforskriften § 5 i form av manglende rutiner for å sikre at kravene i forskriftene over ble etterlevd.

Bane NOR vil anke DSBs avgjørelse inn for Justis- og beredskapsdepartementet. Janina, Lars og Are frykter departementet vil ta mer hensyn til økonomiske konsekvenser enn kvalifikasjonskrav.

Les også: Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Leder for Sikkerhet

Striden står om hva slags kvalifikasjoner som skal gjelde for funksjonen som Leder for EL-sikkerhet (LFS) ved jernbanearbeider. Mens DSB mener det er krav om at LFS må ha relevant fagbrev og elektrofaglige kvalifikasjoner for det bestemte arbeidet, bestrider Bane NOR dette. Selskapet mener det ikke kan utledes av gjeldende regelverk at det stilles et ettertrykkelig krav om dette og at de tradisjonelle arbeidsoppgavene for LFS er sikring av arbeidssted. Bane NOR mener at det har vært en gjengs oppfatning i bransjen og etablert praksis for at det som hovedregel ikke kreves fagbrev innen elektrofag for å kunne fungere som LFS.

Hortman og Oellingrath mener dette er holdninger som stammer helt tilbake til den gangen jernbanen hadde sine egne forskrifter. Først på tampen av forrige århundre fikk også jernbanen de samme bestemmelsene som andre offentlige anlegg. Bane NORs kompetanse og holdninger er farget av at viktigheten av høyspentanlegget og el-sikkerhet er sekundært i forhold til skinner, broer etc., mener de.

– På 90-tallet var det overtallighet på banemontører, da kunne du få en kort opplæring for å kunne være leder for EL- sikkerhet for gjennom å ta hånd om sikkerheten ved arbeidsstedet, ved f. eks en påkjørt elg, trefall eller lignende, som må heises med kran. Det har endt opp med at vi i dag har bedrifter som kun livnærer seg av å levere ledere for EL-sikkerhet til jernbaneanlegg, Dette er vanligvis folk som er ufaglærte og ikke har noen elektrofaglig bakgrunn, forklarer Janina Hortman.

Hortman sier dette har kunnet skje under dekke av at det som regel går bra. Det har ikke vært mange ulykker i forbindelse med jernbanearbeider, med strøm involvert, i Norge.

Stressende arbeidsforhold

Lars Oellingrath jobber til vanlig som leder for kobling (LFK) på driftssentralen, som skal kommunisere med LFS ute på anleggene for å kunne foreta sikker til- og frakobling. Lars opplever ganske ofte at LFS har liten eller ingen elektrofaglig kompetanse.

– Å jobbe på elektriske anlegg i jernbaneanlegg er ikke som å jobbe i e-verksbransjen. Det er hele tiden press på tid pga. korte opphold, en time her og en time der. Det skal jobbes mellom togavganger, det er stressende arbeidsforhold og mye nattjobbing, forklarer Oellingrath.

De tillitsvalgte frykter at hensynene til økonomi og fremdrift går foran sikkerhet.

– Det skal satses milliarder på oppgradering av jernbanen i Norge, samtidig som vi nå ser konsekvensene av samferdselsreformen og oppsplittingen av jernbanesektoren i Norge. Mange prosjekter er allerede forsinket, og de økonomiske rammene er sprengt. Vi frykter at etterlevelse av forskriften og krav til å bruke fagarbeidere som LFS vil bli brukt av Bane NOR som argument for at forsinkelser og kostnader vil øke ytterligere. Dette vil igjen føre til ytterligere press fra Bane NORpå uthuling av forskriftens bestemmelser, sier Hortman og Oellingrath.

– Vi er også bekymret for at samferdselsdepartementet og regjeringen vil gi Bane NOR medhold i dette for å få ned kostnadene og ikke skape ytterligere forsinkelser. Med dagens regjering ville ikke dette overraske oss, hevder de.

Hjelper el-kolleger

Forbundssekretær i EL og IT Forbundet, Are Solli, har engasjert seg i denne saken for å bistå sine kolleger i Jernbaneforbundet. Dette er en viktig sak som begge forbund har interesse av og Solli mener det er alvorlig hvis Bane NOR skulle vinne fram med sitt syn og at det kan få konsekvenser langt utover jernbanesektoren hvis så skulle skje.

– Bane NOR viser en holdning til el-sikkerhet som vi trodde vi ikke skulle oppleve fra et seriøst selskap. Jeg forventer at de ikke kommer til å få medhold i klagen sin. Men hvis det viser seg at det kan sås tvil om omfanget av regelverket må vi sørge for å få endret forskriften om Elsikkerhet så raskt som mulig slik at dette ikke kan feiltolkes. Det er uansett et regelverk som er klar for revisjon, sier Are Solli.

Han sammenligner problematikken i Bane NOR med en tilsvarende sak fra 2016 der Statnett og entreprenørselskapet Dalekovod var involvert. En kroatisk linjearbeider omkom.

DSB fikk medhold

I 2018 konkluderte Justis- og beredskapsdepartementet i en ankesak med at Statnett og Dalekovod ikke hadde brukt kvalifisert personell til sikkerhetsarbeid. Leder for sikkerhet og den avdøde hadde ikke kvalifikasjoner i overensstemmelse med kravene i forskriftene og Statnett hadde som overordnet planlegger ikke forsikret seg om at det ble benyttet kvalifisert personell i arbeidet med å sikre linjen.

DSB fikk fullt medhold i deres tolkning av forskriftene og hvilke kvalifikasjonskrav som skal stilles til leder for sikkerhet og den som skal utføre sikkerhetsarbeid på elektriske anlegg under linjebygging.

– El og IT Forbundet har vært med revisjonene helt siden 1995 for å være med og lage et regelverk som ivaretar sikkerheten, sier Solli.

(artikkelen fortsetter under bildet)

EL OG IT: Are Solli er forbundssekretær i EL og IT Forbundet.

EL OG IT: Are Solli er forbundssekretær i EL og IT Forbundet.

Leif Martin Kirknes

– Vi er opptatt av at sikkerheten skal bli ivaretatt i alle deler av energisektoren, selvsagt inklusive de som jobber med elektrisitet på jernbanen. Vi kan ikke se på at Bane NOR utfordrer elsikkerheten som også vil ramme våre medlemmer, dette kan bare få et utfall i dep behandling av anken etter vår mening, og det er at BaneNor må kun bruke fagfolk til leder av Elsikkerhet. Noe annet kan ikke vi finne oss i. Her må sikkerhet gå foran økonomiske konsekvenser og eventuelt forsinkelser i prosjekter, sier Solli.

Bane NOR svarer

Bane NOR er forelagt kritikken fra de tillitsvalgte og kommunikasjonssjef for bane og drift i selskapet, Kristina Bolstad Picard bekrefter at de har klaget på pålegget.

Her er Bane NORs svar:

– At enkelte ansatte er bekymret for elsikkerheten på våre anlegg, tar vi selvsagt på største alvor. Sikkerhet har alltid første prioritet i vårt arbeid. Kompleksiteten på jernbanen gjør at vi alltid må se sikkerhet i sammenheng, både elsikkerhet og trafikksikkerhet, og de lover og forskrifter som følger av dette.

– Vi ser veldig alvorlig på hendelsen på Moi – Egersund, og vi har iverksatt flere tiltak for å sikre at dette ikke skjer igjen. Vi gjør et stort løft på elsikkerhet sammen med trafikksikkerhet, fordi vi har et større aktivitetsnivå på jernbanen. Vi må være sikre på at all vår aktivitet langs jernbanen skjer på en trygg måte.

– Det er riktig at vi har fått et pålegg og varsel om foretaksgebyr fra DSB. Vi har lagt fram en omfattende tiltaksplan for DSB. Nå venter vi på DSBs tilbakemelding på denne. Vi er for øvrig enig med El og IT Forbundet i at forskriftsteksten ikke er tydelig nok. Dette er også bakgrunnen for at vi har valgt å klage på pålegget.

Bjørn A. Grimsad

Ole Palmstrøm

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.11.2020
09:14
16.11.2020 12:28



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Colourbox

Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

privat

Victoria (23) vil ha flere jålete jenter i industrien

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde

Anna Granqvist

Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

stortinget.no

Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre

Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken

Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken

Martin Guttormsen Slørdal

Stadig større SV-motstand i Senterpartiet

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Helge Rønning Birkelund

Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Jan-Erik Østlie

Hva skjer på kvinnedagen 8. mars? Her er oversikten og parolene

Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.

Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.

Martin Guttormsen Slørdal

Rødt vil sprenge sperregrensa

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

Øyvind Sætre

Lærling Elin ble permittert to ganger og kunne mistet fagbrevet. Så kom redningen

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Jan Erik Østlie og Høyre

Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre

Frivillig retting, også kjent som skatteamnesti, gjør at personer kan melde fra om formue og inntekt som tidligere ikke er oppgitt til Skatteetaten.

Frivillig retting, også kjent som skatteamnesti, gjør at personer kan melde fra om formue og inntekt som tidligere ikke er oppgitt til Skatteetaten.

Ole Palmstrøm

Over fire milliarder i skjulte formuer meldt til Skatteetaten


Flere saker