Jernbane
– Lei av å høre at de jobber med løsninger
Nordlandsbanen må nok en gang drives for halv maskin. Tillitsvalgte er lei av å bli møtt med forståelse. Nå krever de resultater.
Etter 14 dager med normal drift av dagtog på Nordlandsbanen, må SJ Norge nok en gang kjøre buss for tog på strekningen mellom Mo i Rana og Bodø.
SJ Norge
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
På februars nest siste dag kjørte et tog på en stein ved Mo i Rana. Lokomotivet ble så skadet at det må inn til reparasjon.
Dermed er SJ Norge igjen tilbake i en situasjon der de kun har to lokomotiv tilgjengelig på strekningen.
Det er mindre enn 14 dager siden selskapet fikk tilbake det tredje lokomotivet som gjorde at de igjen kunne kjøre togene helt fra Trondheim til Bodø. I tillegg er ett lokomotiv inne til planlagt vedlikehold.
– Situasjonen var allerede svært kritisk og alvorlig fra før, og igjen ser vi hvor sårbar situasjonen på Nordlandsbanen er, både når det gjelder lokomotivmangel og infrastrukturen, skriver kommunikasjonsdirektør Randi Ness i SJ Norge, i en e-post.
Fram til 13. mars vil bli buss for tog mellom Mo i Rana og Bodø.
Ness skriver at selskapet er lei seg for at kundene deres nok en gang blir rammet av lokomotivmangel på Nordlandsbanen.
Krever handling
Dagen etter lokomotivulykken var en delegasjon fra Nordland i møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i Oslo for å diskutere den alvorlige hendelsen.
Delegasjonen, som blant annet besto av Jernbaneforum Nord og tillitsvalgte fra SJ, la fram krav om umiddelbare tiltak for å problemene på lang og kort sikt.
Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ Norge sier hun opplevde forståelse fra statsråden. Hun mener likevel det ikke er nok.
SJ-konduktøren stiller seg undrende til at det tilsynelatende er umulig å få tak i lokomotiv som kan kjøre på Nordlandsbanen.
– Jeg bare forstår ikke at det i hele Europa ikke finnes et eneste lokomotiv som kan dra vognene våre. Hvis problemet er at en eventuell ombygging tar tid, så er det bedre enn ingenting. For det er veldig lite som tyder på at de problemene vi har nå ikke vil dukke opp igjen flere ganger. Vi er lei av å høre at de som kan løse dette har forståelse og at de jobber med løsninger. Hva er det folkene på Norske tog holder på med? Vi vil ha resultater, sier Arnesen.
Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund
Morten Hansen
Vil ha flere tog
Hun slår fast at problemene med lokomotivmangel kunne vært løst hvis myndighetene hadde vært mer på ballen.
Di4 som lokomotivet heter, ble bygget for 45 år siden. Ideelt sett skulle de vært erstattet. Men nye fjerntog til banestrekningen kommer ikke før om tidligst fem år.
– Norske tog burde ha vært aktivt ute og sett etter lokomotiv som kunne vært en reserve på Nordlandsbanen. Isteden har de krysset fingrene for at ingenting skjer og at de vi har holder helt ut til vi får nye, sier Arnesen.
Nå mener hun det statlige selskapet som eier alle persontogene som brukes i Norge er i ferd med å gjenta samme feil.
Norske tog har bare bestilt fire nye fjerntog til Nordlandsbanen – ett færre enn det SJ hadde før den tragiske ulykken i vinter.
Delegasjonen som møtte samferdselsminister Nygård ber ham instruere Norske tog til å ta i bruk opsjonen og bestille flere.
– Har vi ingen tog i reserve vil problemene vi ser nå bare fortsette. Loket som nå står på verksted, står der på grunn av dårlig infrastruktur. Ras og steinsprang forsvinner ikke på Nordlandsbanen selv om vi får nye tog. Vi kan ikke fortsette på den måten her. Da mister vi både kundene våre og jobbe, sier Arnesen.
Tapte inntekter
Problemene på Nordlandsbanen kommer i tillegg til bruddet på Dovrebanen, hvor en skade på en bro fører til at SJ Norge innstiller nattoget.
– Situasjonen på Nordlandsbanen er krevende, både for oss som selskap, for kundene og for ansatte. Situasjonene medfører store økonomiske kostnader for oss, i form av tapte inntekter og store ekstrautgifter til alternativ transport. Vi har god dialog med myndighetene og har vært tydelig på at det er viktig at vi raskt får på plass en avtale, skriver Randi Ness i SJ Norge.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.