Jernbane
Dovrebanen stengt i tre måneder
I midten av januar ble Dovrebanen stengt på grunn av usikkerhet rundt Otta bru. Nå er det klart at den ikke åpner før midten av april.
SJ Norge innstiller nattoget, og kjører dagtog på Dovrebanen med buss for tog mellom Dombås og Vinstra.
SJ Norge
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
På grunn av skader på Otta bru vil ikke Dovrebanen bli åpnet før i midten av april, melder Bane Nor.
Det er den andre lange stengingen på halvannet år.
I august 2023 ble Dovrebanen stengt da Randklev bru raste ut i Gudbrandsdalslågen. I mai i fjor ble hele banestrekningen åpnet. Nå, åtte måneder senere, er Dovrebanen nok en gang stengt.
Dovrebanen stengt på ny: Ansatte frykter for arbeidsplassene: – Det føles fryktelig håpløst
Da banen ble stengt 21. januar karakteriserte Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ Norge, situasjonen som fryktelig håpløs.
– Nå har vi nylig lagt bak oss et år med mye motgang, og så starter det nye året på denne måten, sier Arnesen.
Bane Nor skriver at kartleggingen av skadeomfanget på Otta bru viser at det er nødvendig å forsterke broens feste på ene siden av elven før den kan tas i bruk igjen.
– Vi forstår at dette er en krevende periode for både passasjerene og togselskapene som frakter personer og gods. Det er veldig leit at vi opplever slike stengninger, og derfor har arbeidet med å utbedre Otta bru høyeste prioritet, sier Bane NORs strekningssjef for Dovrebanen, Philippe Olivier.
Kronikk: Dagen jeg fikk vite at jeg «bare er en bussjåfør»
Både godsselskapene CargoNet og Onrail, og pasasjertogselskapet SJ Norge, rammes av stengingen.
Norsk Lokomotivførerforbund (NLF) opplyser at Onrail har varslet om at de vil vurdere permitteringer.
Konstituert administrerende direktør i CargoNet, Kine C.A. Barth, har tidligere sagt at stenging av Dovrebanen får betydelige konsekvenser for selskapet.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.