JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Dovrebanen stengt: – Vil gå ut over arbeidsplasser

For andre gang på et år er Dovrebanen stengt i en lengre periode.
Erle Arnesen (t.v.) og Mariann Ravnanger, er tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund.

Erle Arnesen (t.v.) og Mariann Ravnanger, er tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Nå har vi nylig lagt bak oss et år med mye motgang, og så starter det nye året på denne måten. Det føles fryktelig håpløst, sier Erle Arnesen.

Hun er hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ Norge.

Etterlyser kompensasjon

Åtte måneder etter at Dovrebanen ble åpnet, etter å ha vært stengt på grunn av Randklev Bru-kollapsen, er den nok en gang stengt. Omfattende flomskader på Otta bru er årsaken til at Dovrebanen er stengt.

Bane Nor sier at den tidligst vil bli åpnet 5. februar.

Stengningen kan godt vise seg å bli lengre enn disse to ukene. 

Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i NJF – som organiserer skifte- og terminalarbeidere på jernbanen, mener myndighetene må på banen.

– Skal selskapene klare å drive videre trenger de kompensasjon for kostnadene og inntektstapet dette påfører oss. Vi har avsluttet et kjempehardt jernbaneår både for gods- og persontrafikken. Uten midler vil det gå ut over både selskap og arbeidsplasser, sier Ravnanger.

Aktuelt: Venter fortsatt på flere lokomotiv på Nordlandsbanen

Innstilte tog

Togselskapene, som frakter gods og passasjerer, taper inntekter samtidig som utgiftene fortsetter å løpe.

SJ Norge som trafikkerer strekningen med persontog er hardt rammet av stengningen. De har innstilt nattogene og noen dagavganger. I tillegg er det buss for tog på noen av avgangene, og mellom Vinstra og Dombås på alle avganger. 

– Når det gjelder økonomiske konsekvenser, så er det for tidlig å si noe konkret om. Men vi har om lag 3000 reisende på Dovrebanen daglig, skriver Randi Ness, direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i SJ Norge, i en e-post.

Hun skriver selskapet har gitt beskjed til de ansatte om at det ikke er aktuelt med permitteringer nå. 

– Betydelige konsekvenser

Også godsselskapene sliter.

– Stenging av Dovrebanen får betydelige konsekvenser for CargoNet, skriver konstituert administrerende direktør i selskapet, Kine C.A. Barth, i en e-post.

Hun påpeker at godsselskapet flere ganger har pekt på behovet for at det raskt iverksettes tiltak for en godsnæring som sliter når infrastrukturen ikke er tilgjengelig. 

– CargoNet har også kommet med innspill på muligheter for å utnytte eksisterende støtteordninger i større grad. Dersom bruddet blir langvarig må det komme på plass en kompensasjonsordning tilsvarende det som ble etablert da Randklev bru kollapset, skriver Barth.

Rørosbanen

De to Jernbaneforbundtillitsvalgte mener stengingen av Dovrebanen nok en gang aktualiserer elektrifiserineg og modernisering av Rørosbanen – et prosjekt som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP).

– Rørosbanen tvinger seg fram, men vi trenger fortgang. Dobbeltspormuligheten til Trondheim er uvurderlig for vi ser sårbarheten i Dovrebanen. Vi må ha et alternativ som fungerer godt når det skjer noe, sier Ravnanger.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse