Jernbane
Dovrebanen stengt: – Vil gå ut over arbeidsplasser
For andre gang på et år er Dovrebanen stengt i en lengre periode.
Erle Arnesen (t.v.) og Mariann Ravnanger, er tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
– Nå har vi nylig lagt bak oss et år med mye motgang, og så starter det nye året på denne måten. Det føles fryktelig håpløst, sier Erle Arnesen.
Hun er hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ Norge.
Etterlyser kompensasjon
Åtte måneder etter at Dovrebanen ble åpnet, etter å ha vært stengt på grunn av Randklev Bru-kollapsen, er den nok en gang stengt. Omfattende flomskader på Otta bru er årsaken til at Dovrebanen er stengt.
Bane Nor sier at den tidligst vil bli åpnet 5. februar.
Stengningen kan godt vise seg å bli lengre enn disse to ukene.
Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i NJF – som organiserer skifte- og terminalarbeidere på jernbanen, mener myndighetene må på banen.
– Skal selskapene klare å drive videre trenger de kompensasjon for kostnadene og inntektstapet dette påfører oss. Vi har avsluttet et kjempehardt jernbaneår både for gods- og persontrafikken. Uten midler vil det gå ut over både selskap og arbeidsplasser, sier Ravnanger.
Aktuelt: Venter fortsatt på flere lokomotiv på Nordlandsbanen
Innstilte tog
Togselskapene, som frakter gods og passasjerer, taper inntekter samtidig som utgiftene fortsetter å løpe.
SJ Norge som trafikkerer strekningen med persontog er hardt rammet av stengningen. De har innstilt nattogene og noen dagavganger. I tillegg er det buss for tog på noen av avgangene, og mellom Vinstra og Dombås på alle avganger.
– Når det gjelder økonomiske konsekvenser, så er det for tidlig å si noe konkret om. Men vi har om lag 3000 reisende på Dovrebanen daglig, skriver Randi Ness, direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i SJ Norge, i en e-post.
Hun skriver selskapet har gitt beskjed til de ansatte om at det ikke er aktuelt med permitteringer nå.
– Betydelige konsekvenser
Også godsselskapene sliter.
– Stenging av Dovrebanen får betydelige konsekvenser for CargoNet, skriver konstituert administrerende direktør i selskapet, Kine C.A. Barth, i en e-post.
Hun påpeker at godsselskapet flere ganger har pekt på behovet for at det raskt iverksettes tiltak for en godsnæring som sliter når infrastrukturen ikke er tilgjengelig.
– CargoNet har også kommet med innspill på muligheter for å utnytte eksisterende støtteordninger i større grad. Dersom bruddet blir langvarig må det komme på plass en kompensasjonsordning tilsvarende det som ble etablert da Randklev bru kollapset, skriver Barth.
Rørosbanen
De to Jernbaneforbundtillitsvalgte mener stengingen av Dovrebanen nok en gang aktualiserer elektrifiserineg og modernisering av Rørosbanen – et prosjekt som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP).
– Rørosbanen tvinger seg fram, men vi trenger fortgang. Dobbeltspormuligheten til Trondheim er uvurderlig for vi ser sårbarheten i Dovrebanen. Vi må ha et alternativ som fungerer godt når det skjer noe, sier Ravnanger.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.