JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanen

Her er brua som stopper alt. Ingen vet når Dovrebanen kan åpne igjen 

Uværet Hans har satt jernbanetrafikken i Gudbrandsdalen i en ekstraordinær situasjon.
BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

Geir Olsen/NTB

morten.hansen@lomedia.no

– Det var hektisk og spesielt. Alt handlet egentlig om å berge det som kunne berges. Rasfaren var overhengende og det var en del utvaskinger. Det var så mye vann at vi måtte la bilen stå og kjøre med traktor. Til tider var vi usikre på om vi kom oss hjem igjen. Det var satt rød beredskap på hele strekningen vår. 

Hans Ole Stebergløkken, lokomotivfører og hovedsikkerhetsvakt i Spordrift på Otta beskriver dagene under og etter ekstremuværet «Hans».

Han karakteriserer stemningen som rolig, selv om det var hektisk og uoversiktlig. Sikkerheten ble satt i høysetet, og de som jobbet ute i sporet fikk klar beskjed om at de kunne kaste inn håndkleet hvis de mente arbeidet var utrygt.

Selv opplevde Stebergløkken at det gikk et ras over sporet et par timer etter at han hadde passert. Han berømmer både kollegaene og lokal ledelse for hvordan de arbeidet sammen da det sto på som verst. 

– Det var perioder hvor alt tilgjengelig mannskap var ute. Alle fag jobbet godt sammen. Jeg synes vi håndterte situasjonen etter forholdene veldig bra, sier Stebergløkken.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Privat

Ras og synkehull

Da ekstremværet «Hans» meldte sin ankomst, var Bane Nor føre var og stengte flere banestrekninger.

Dermed ble sikkerheten til de reisende og togselskapenes ansatte ivaretatt. Men de materielle skadene kunne de ikke avverge. Ifølge Bane Nor selv førte de store vannmassene til ras, synkehull og kvikkleireskred.

Størst skade fikk Randklev bru på Dovrebanen. De store vannmengdene i elva Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene ble ødelagt, og dermed seg to av bruelementene ut i elva.

– Vi jobber nå på spreng for å kunne reetablere bruforbindelsen over elva slik at vi kan kjøre gjennomgående tog på Dovrebanen så raskt som mulig.

Randklev bru vil enten bli restaurert eller erstattet med ny bru, sier Stebergløkken.

Vil ta tid

Fram til det skjer må passasjerer og ansatte på persontogene til SJ ta til takke med buss mellom Lillehammer og Dombås.

SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst har fått en ny hverdag. De håper den ikke varer lengre enn høyst nødvendig.

– Vi venter bare på et svar på hva som skjer med Randklev. Vi håper et alternativ blir klart så snart som mulig, sier Røst.

Han erkjenner at situasjonen tærer både på passasjerer og de som jobber på strekningen.

– I helgene og feriene er det fullt trøkk nesten som vanlig, men i ukedagene synes jeg at det er blitt litt roligere. Jeg vil tro at det er flere enn oss som jobber her som venter på at hele Dovrebanen skal åpne igjen, sier Røst.

Han erkjenner at det vil ta tid. Men ser likevel litt lysning i horisonten.

– Arbeidet med Fåvang stasjon er i gang. Når den åpner kan vi kjøre tog på mesteparten av strekningen, og bussturen vil bli kraftig redusert. Det ser vi alle fram til, sier Røst.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

Morten Hansen

Buss for tog

For fram til bruforbindelsen over Gudbrandsdalslågen er på plass har Bane Nor en plan B. Plan Fåvang. Stasjonen som ble nedlagt i 2001 skal gjenoppstå for en stakket stund.

Arbeidet med ny og lengre plattform, og stoppested for buss for tog, er allerede i gang. Bane Nor skriver i en e-post at de jobber for å kunne kjøre tog Oslo-Fåvang og Ringebu-Trondheim. Dermed vil dagens drøye to timer lange busstur bli erstattet med ti minutter, og den totale reisetiden bare 20 minutter lengre enn den vanlige reisetiden med tog.

Enn så lenge må passasjerene ta til takke med tjenesten som bussjåførene Kristian Norvik i Nobina, Gjøran Nilsson i Elverum turbuss og deres kollegaer tilbyr: Buss for tog mellom Lillehammer og Dombås. De konstaterer at passasjerene er tålmodige. 

– Folk er stort sett hyggelige. De er innforstått med at det er alternativ transport. De begynner vel å bli vant med buss for tog, og så har de ikke så mange andre alternativer, smiler Norvik.

Mens Norvik kjører direkte mellom de to byene, frakter Nilsson passasjerene som skal av og på stasjonene som er på den stengte strekningen. 

– Noen er nok litt irriterte, men de fleste synes det går greit. De får en fin tur i fine busser, påpeker Nilsson.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

Morten Hansen

Gjenstående arbeid

Banedirektør Eivind Bjurstrøm sier Bane Nor fortsatt ikke har en konkret kostnad etter «Hans» og de påfølgende nedbørsperiodene.

For selv om Dovrebanen ble hardest rammet, var også de fleste andre togstrekningene i Sør-Norge helt eller delvis stengt på grunn av skader fra ekstremværet i kortere eller lengre tid.

Også de påfølgende nedbørsperiodene førte til skader på flere jernbanestrekninger samt forsinkelser og innstillinger.

Bjurstrøm sier høsten vil bli preget av oppryddingsarbeid etter uværet flere steder på Østlandet og i Trøndelag.

– Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår. Vi har flere steder som må ordnes før vinteren og frosten kommer. Det er viktig for å unngå flere vannskader til våren. Vi skal blant annet åpne stikkrenner og rydde grøfter så alt vann kan renne vekk fra jernbanen, sier Bjurstrøm.

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor

Annonse
Annonse

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor