JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

Geir Olsen/NTB

Jernbanen

Her er brua som stopper alt. Ingen vet når Dovrebanen kan åpne igjen 

Uværet Hans har satt jernbanetrafikken i Gudbrandsdalen i en ekstraordinær situasjon.



20.10.2023
14:04
21.11.2023 13:11

morten.hansen@lomedia.no

– Det var hektisk og spesielt. Alt handlet egentlig om å berge det som kunne berges. Rasfaren var overhengende og det var en del utvaskinger. Det var så mye vann at vi måtte la bilen stå og kjøre med traktor. Til tider var vi usikre på om vi kom oss hjem igjen. Det var satt rød beredskap på hele strekningen vår. 

Hans Ole Stebergløkken, lokomotivfører og hovedsikkerhetsvakt i Spordrift på Otta beskriver dagene under og etter ekstremuværet «Hans».

Han karakteriserer stemningen som rolig, selv om det var hektisk og uoversiktlig. Sikkerheten ble satt i høysetet, og de som jobbet ute i sporet fikk klar beskjed om at de kunne kaste inn håndkleet hvis de mente arbeidet var utrygt.

Selv opplevde Stebergløkken at det gikk et ras over sporet et par timer etter at han hadde passert. Han berømmer både kollegaene og lokal ledelse for hvordan de arbeidet sammen da det sto på som verst. 

– Det var perioder hvor alt tilgjengelig mannskap var ute. Alle fag jobbet godt sammen. Jeg synes vi håndterte situasjonen etter forholdene veldig bra, sier Stebergløkken.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Privat

Ras og synkehull

Da ekstremværet «Hans» meldte sin ankomst, var Bane Nor føre var og stengte flere banestrekninger.

Dermed ble sikkerheten til de reisende og togselskapenes ansatte ivaretatt. Men de materielle skadene kunne de ikke avverge. Ifølge Bane Nor selv førte de store vannmassene til ras, synkehull og kvikkleireskred.

Størst skade fikk Randklev bru på Dovrebanen. De store vannmengdene i elva Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene ble ødelagt, og dermed seg to av bruelementene ut i elva.

– Vi jobber nå på spreng for å kunne reetablere bruforbindelsen over elva slik at vi kan kjøre gjennomgående tog på Dovrebanen så raskt som mulig.

Randklev bru vil enten bli restaurert eller erstattet med ny bru, sier Stebergløkken.

Vil ta tid

Fram til det skjer må passasjerer og ansatte på persontogene til SJ ta til takke med buss mellom Lillehammer og Dombås.

SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst har fått en ny hverdag. De håper den ikke varer lengre enn høyst nødvendig.

– Vi venter bare på et svar på hva som skjer med Randklev. Vi håper et alternativ blir klart så snart som mulig, sier Røst.

Han erkjenner at situasjonen tærer både på passasjerer og de som jobber på strekningen.

– I helgene og feriene er det fullt trøkk nesten som vanlig, men i ukedagene synes jeg at det er blitt litt roligere. Jeg vil tro at det er flere enn oss som jobber her som venter på at hele Dovrebanen skal åpne igjen, sier Røst.

Han erkjenner at det vil ta tid. Men ser likevel litt lysning i horisonten.

– Arbeidet med Fåvang stasjon er i gang. Når den åpner kan vi kjøre tog på mesteparten av strekningen, og bussturen vil bli kraftig redusert. Det ser vi alle fram til, sier Røst.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

Morten Hansen

Buss for tog

For fram til bruforbindelsen over Gudbrandsdalslågen er på plass har Bane Nor en plan B. Plan Fåvang. Stasjonen som ble nedlagt i 2001 skal gjenoppstå for en stakket stund.

Arbeidet med ny og lengre plattform, og stoppested for buss for tog, er allerede i gang. Bane Nor skriver i en e-post at de jobber for å kunne kjøre tog Oslo-Fåvang og Ringebu-Trondheim. Dermed vil dagens drøye to timer lange busstur bli erstattet med ti minutter, og den totale reisetiden bare 20 minutter lengre enn den vanlige reisetiden med tog.

Enn så lenge må passasjerene ta til takke med tjenesten som bussjåførene Kristian Norvik i Nobina, Gjøran Nilsson i Elverum turbuss og deres kollegaer tilbyr: Buss for tog mellom Lillehammer og Dombås. De konstaterer at passasjerene er tålmodige. 

– Folk er stort sett hyggelige. De er innforstått med at det er alternativ transport. De begynner vel å bli vant med buss for tog, og så har de ikke så mange andre alternativer, smiler Norvik.

Mens Norvik kjører direkte mellom de to byene, frakter Nilsson passasjerene som skal av og på stasjonene som er på den stengte strekningen. 

– Noen er nok litt irriterte, men de fleste synes det går greit. De får en fin tur i fine busser, påpeker Nilsson.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

Morten Hansen

Gjenstående arbeid

Banedirektør Eivind Bjurstrøm sier Bane Nor fortsatt ikke har en konkret kostnad etter «Hans» og de påfølgende nedbørsperiodene.

For selv om Dovrebanen ble hardest rammet, var også de fleste andre togstrekningene i Sør-Norge helt eller delvis stengt på grunn av skader fra ekstremværet i kortere eller lengre tid.

Også de påfølgende nedbørsperiodene førte til skader på flere jernbanestrekninger samt forsinkelser og innstillinger.

Bjurstrøm sier høsten vil bli preget av oppryddingsarbeid etter uværet flere steder på Østlandet og i Trøndelag.

– Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår. Vi har flere steder som må ordnes før vinteren og frosten kommer. Det er viktig for å unngå flere vannskader til våren. Vi skal blant annet åpne stikkrenner og rydde grøfter så alt vann kan renne vekk fra jernbanen, sier Bjurstrøm.

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor

20.10.2023
14:04
21.11.2023 13:11

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor




Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Brian Cliff Olguin

Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet


Flere saker