JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

BRUKRØLL: 14. august raste Randklev bru ved Ringebu ut i elva. I oktober blir brua løftet på land for å se om den kan repareres eller om den må erstattes. Dovrebanen vil være stengt i lang tid framover.

Geir Olsen/NTB

Jernbanen

Her er brua som stopper alt. Ingen vet når Dovrebanen kan åpne igjen 

Uværet Hans har satt jernbanetrafikken i Gudbrandsdalen i en ekstraordinær situasjon.



20.10.2023
14:04
21.11.2023 13:11

morten.hansen@lomedia.no

– Det var hektisk og spesielt. Alt handlet egentlig om å berge det som kunne berges. Rasfaren var overhengende og det var en del utvaskinger. Det var så mye vann at vi måtte la bilen stå og kjøre med traktor. Til tider var vi usikre på om vi kom oss hjem igjen. Det var satt rød beredskap på hele strekningen vår. 

Hans Ole Stebergløkken, lokomotivfører og hovedsikkerhetsvakt i Spordrift på Otta beskriver dagene under og etter ekstremuværet «Hans».

Han karakteriserer stemningen som rolig, selv om det var hektisk og uoversiktlig. Sikkerheten ble satt i høysetet, og de som jobbet ute i sporet fikk klar beskjed om at de kunne kaste inn håndkleet hvis de mente arbeidet var utrygt.

Selv opplevde Stebergløkken at det gikk et ras over sporet et par timer etter at han hadde passert. Han berømmer både kollegaene og lokal ledelse for hvordan de arbeidet sammen da det sto på som verst. 

– Det var perioder hvor alt tilgjengelig mannskap var ute. Alle fag jobbet godt sammen. Jeg synes vi håndterte situasjonen etter forholdene veldig bra, sier Stebergløkken.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Hans Ole Stebergløkken og kollegaene hans i Spordrift hadde noen hektiske dager i august. Fortsatt gjenstår arbeid etter høstens store nedbørsmengde.

Privat

Ras og synkehull

Da ekstremværet «Hans» meldte sin ankomst, var Bane Nor føre var og stengte flere banestrekninger.

Dermed ble sikkerheten til de reisende og togselskapenes ansatte ivaretatt. Men de materielle skadene kunne de ikke avverge. Ifølge Bane Nor selv førte de store vannmassene til ras, synkehull og kvikkleireskred.

Størst skade fikk Randklev bru på Dovrebanen. De store vannmengdene i elva Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene ble ødelagt, og dermed seg to av bruelementene ut i elva.

– Vi jobber nå på spreng for å kunne reetablere bruforbindelsen over elva slik at vi kan kjøre gjennomgående tog på Dovrebanen så raskt som mulig.

Randklev bru vil enten bli restaurert eller erstattet med ny bru, sier Stebergløkken.

Vil ta tid

Fram til det skjer må passasjerer og ansatte på persontogene til SJ ta til takke med buss mellom Lillehammer og Dombås.

SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst har fått en ny hverdag. De håper den ikke varer lengre enn høyst nødvendig.

– Vi venter bare på et svar på hva som skjer med Randklev. Vi håper et alternativ blir klart så snart som mulig, sier Røst.

Han erkjenner at situasjonen tærer både på passasjerer og de som jobber på strekningen.

– I helgene og feriene er det fullt trøkk nesten som vanlig, men i ukedagene synes jeg at det er blitt litt roligere. Jeg vil tro at det er flere enn oss som jobber her som venter på at hele Dovrebanen skal åpne igjen, sier Røst.

Han erkjenner at det vil ta tid. Men ser likevel litt lysning i horisonten.

– Arbeidet med Fåvang stasjon er i gang. Når den åpner kan vi kjøre tog på mesteparten av strekningen, og bussturen vil bli kraftig redusert. Det ser vi alle fram til, sier Røst.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

FULL STOPP PÅ LILLEHAMMER: SJ-konduktørene Anette Olsson, Andreas Grythe og Thomas Røst vil aller helst være med toget til Trondheim. Fram til Randklev bru er på plass igjen, må de nøye seg med Lillehammer som endestasjon.

Morten Hansen

Buss for tog

For fram til bruforbindelsen over Gudbrandsdalslågen er på plass har Bane Nor en plan B. Plan Fåvang. Stasjonen som ble nedlagt i 2001 skal gjenoppstå for en stakket stund.

Arbeidet med ny og lengre plattform, og stoppested for buss for tog, er allerede i gang. Bane Nor skriver i en e-post at de jobber for å kunne kjøre tog Oslo-Fåvang og Ringebu-Trondheim. Dermed vil dagens drøye to timer lange busstur bli erstattet med ti minutter, og den totale reisetiden bare 20 minutter lengre enn den vanlige reisetiden med tog.

Enn så lenge må passasjerene ta til takke med tjenesten som bussjåførene Kristian Norvik i Nobina, Gjøran Nilsson i Elverum turbuss og deres kollegaer tilbyr: Buss for tog mellom Lillehammer og Dombås. De konstaterer at passasjerene er tålmodige. 

– Folk er stort sett hyggelige. De er innforstått med at det er alternativ transport. De begynner vel å bli vant med buss for tog, og så har de ikke så mange andre alternativer, smiler Norvik.

Mens Norvik kjører direkte mellom de to byene, frakter Nilsson passasjerene som skal av og på stasjonene som er på den stengte strekningen. 

– Noen er nok litt irriterte, men de fleste synes det går greit. De får en fin tur i fine busser, påpeker Nilsson.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

BUSS FOR TOG: Kristian Norvik er en av mange bussjåfører som har fraktet togpassasjerene når togstrekningene har blitt stengt.

Morten Hansen

Gjenstående arbeid

Banedirektør Eivind Bjurstrøm sier Bane Nor fortsatt ikke har en konkret kostnad etter «Hans» og de påfølgende nedbørsperiodene.

For selv om Dovrebanen ble hardest rammet, var også de fleste andre togstrekningene i Sør-Norge helt eller delvis stengt på grunn av skader fra ekstremværet i kortere eller lengre tid.

Også de påfølgende nedbørsperiodene førte til skader på flere jernbanestrekninger samt forsinkelser og innstillinger.

Bjurstrøm sier høsten vil bli preget av oppryddingsarbeid etter uværet flere steder på Østlandet og i Trøndelag.

– Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår. Vi har flere steder som må ordnes før vinteren og frosten kommer. Det er viktig for å unngå flere vannskader til våren. Vi skal blant annet åpne stikkrenner og rydde grøfter så alt vann kan renne vekk fra jernbanen, sier Bjurstrøm.

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor

20.10.2023
14:04
21.11.2023 13:11

Randklev bru

Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn.

Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Deler av brua raste ut i Gudbrandsdalslågen 14. august i år.

Kilde: Bane Nor

Dovrebanen

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.

Den er 485 kilometer lang.

Åpnet september 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921.

Kilde: Bane Nor




Mest lest

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Vant fram i historisk streik: – Takk til dere ni som tok denne kampen

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida


Flere saker