Jernbane
Stengte toglinjer etter uvær: – Godstogene må prioriteres foran folk
«Hans» har ført til en rekke stengte jernbanestrekninger.
Flere tar til ordet for at godstogene må prioriteres foran persontrafikken nå som flere strekninger er stengte på grunn av skader etter ekstremværet «Hans».
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
Uværet Hans gikk hardt ut over hus, landbruksområder, veier og ikke minst jernbanen.
Mens regnet høljet ned, var flere strekninger stengt. De fleste er nå åpnet, men fortsatt er det noen som er stengt. En av disse er Dovrebanen, som svært sannsynlig kommer til å være stengt i en god tid framover.
– Nå er det prekært
Det betyr at Rørosbanen er eneste muligheten til å frakte gods og folk på jernbane mellom Trondheim og Oslo.
Mariann Ravnanger, hovedtillitsvalgt i CargoNet mener godset må få førsteprioritet.
Mariann Ravnanger Nilsen
Morten Hansen
– Konteinergodset har få alternativer. Dersom godset går over på vei så vet vi av erfaring at det er krevende å få det tilbake. Det vil gå ut over både de som bor langs veiene og de som ferdes på dem, understreker Nilsen.
Hun mener det er viktig at godset blir prioritert på de strekningene der det er mest fornuftig. Gjøres ikke det kan det få konsekvenser i lang tid framover.
– Situasjonen vi er i nå gjør det veldig tydelig at man har et behov for å se på hvordan man prioriterer bruken av jernbanesporet. Det burde man gjort lenge, men nå er det prekært, sier Nilsen.
Les også: Kuttet i eksperter på flom og ras. NVE håper «Hans» blir en vekker
Gods er beredskap
Hun mener uværet har tydeliggjort hvor sårbare vi kan bli, og mener det bør føre til fortgang i vedlikeholdet og fornyingen av jernbanen i Norge.
Ikke minst mener hun det haster med å få elektrifisert de strekningene som fortsatt er avhengige av diesellokomotiv.
– Det er kritisk å få på plass elektrifisering av blant annet Rørosbanen. Dette er en viktig strekning i seg selv, men også en strekning som gir muligheter ved krise og brudd på Dovrebanen.
Vi må huske på at godset som fraktes også handler om beredskap. Det er blant annet mat, materiell og medisiner som befinner seg inne i konteinerne på togvognene, sier Nilsen.
Hun forteller at ringvirkningene av ekstremværet er mange og kostbare. Hun mener det må etableres en erstatningsordning for å dekke ekstrakostnadene og de tapte inntektene.
– Godsoperatørene kan ikke bære dette alene. Da er det i verste fall kroken på døren, sier Nilsen.
– Konteinerne kan ikke ta buss
NHO Transport og Logistikk deler Nilsens tanker. De konstaterer at kapasiteten som er i dag på langt nær dekker den etterspørselen som er i markedet, og mener Rørosbanen bør bli en prioritert strekning for godstog inntil Dovrebanen igjen er operativ.
Administrerende direktør i NHO Logsitikk og Transport, Are Kjensli, mener godstogene sine ruter må legges før persontogene eventuelt får kapasitet.
– Persontrafikken bør i denne perioden i hovedsak kunne gjennomføres med buss for tog. Som kjent kan ikke konteinerne ta buss, sier Kjensli på interesse- og arbeidsgiverorganisasjonens hjemmesider.
Kommentar: Så var det kanskje litt greit med den vann- og avløpsavgiften likevel?
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.