Flere tar til ordet for at godstogene må prioriteres foran persontrafikken nå som flere strekninger er stengte på grunn av skader etter ekstremværet «Hans».
Ole Palmstrøm
Jernbane
Stengte toglinjer etter uvær: – Godstogene må prioriteres foran folk
«Hans» har ført til en rekke stengte jernbanestrekninger.
morten@lomedia.no
Uværet Hans gikk hardt ut over hus, landbruksområder, veier og ikke minst jernbanen.
Mens regnet høljet ned, var flere strekninger stengt. De fleste er nå åpnet, men fortsatt er det noen som er stengt. En av disse er Dovrebanen, som svært sannsynlig kommer til å være stengt i en god tid framover.
– Nå er det prekært
Det betyr at Rørosbanen er eneste muligheten til å frakte gods og folk på jernbane mellom Trondheim og Oslo.
Mariann Ravnanger, hovedtillitsvalgt i CargoNet mener godset må få førsteprioritet.
Mariann Ravnanger Nilsen
Morten Hansen
– Konteinergodset har få alternativer. Dersom godset går over på vei så vet vi av erfaring at det er krevende å få det tilbake. Det vil gå ut over både de som bor langs veiene og de som ferdes på dem, understreker Nilsen.
Hun mener det er viktig at godset blir prioritert på de strekningene der det er mest fornuftig. Gjøres ikke det kan det få konsekvenser i lang tid framover.
– Situasjonen vi er i nå gjør det veldig tydelig at man har et behov for å se på hvordan man prioriterer bruken av jernbanesporet. Det burde man gjort lenge, men nå er det prekært, sier Nilsen.
Les også: Kuttet i eksperter på flom og ras. NVE håper «Hans» blir en vekker
Gods er beredskap
Hun mener uværet har tydeliggjort hvor sårbare vi kan bli, og mener det bør føre til fortgang i vedlikeholdet og fornyingen av jernbanen i Norge.
Ikke minst mener hun det haster med å få elektrifisert de strekningene som fortsatt er avhengige av diesellokomotiv.
– Det er kritisk å få på plass elektrifisering av blant annet Rørosbanen. Dette er en viktig strekning i seg selv, men også en strekning som gir muligheter ved krise og brudd på Dovrebanen.
Vi må huske på at godset som fraktes også handler om beredskap. Det er blant annet mat, materiell og medisiner som befinner seg inne i konteinerne på togvognene, sier Nilsen.
Hun forteller at ringvirkningene av ekstremværet er mange og kostbare. Hun mener det må etableres en erstatningsordning for å dekke ekstrakostnadene og de tapte inntektene.
– Godsoperatørene kan ikke bære dette alene. Da er det i verste fall kroken på døren, sier Nilsen.
– Konteinerne kan ikke ta buss
NHO Transport og Logistikk deler Nilsens tanker. De konstaterer at kapasiteten som er i dag på langt nær dekker den etterspørselen som er i markedet, og mener Rørosbanen bør bli en prioritert strekning for godstog inntil Dovrebanen igjen er operativ.
Administrerende direktør i NHO Logsitikk og Transport, Are Kjensli, mener godstogene sine ruter må legges før persontogene eventuelt får kapasitet.
– Persontrafikken bør i denne perioden i hovedsak kunne gjennomføres med buss for tog. Som kjent kan ikke konteinerne ta buss, sier Kjensli på interesse- og arbeidsgiverorganisasjonens hjemmesider.
Kommentar: Så var det kanskje litt greit med den vann- og avløpsavgiften likevel?
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox
Straffen for innsidehandel er streng. Slik unngår du den som tillitsvalgt
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad