JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VENTER PÅ HANDLING: Frøydis Myhren (t.v.) og Jan Fossum har lagt bak seg noen tøffe måneder som tillitsvalgte for NJF-medlemmene i CargoNet i Trondheim. Men krisen for godsbransjen på jernbane er ikke over. Fortsatt har de ikke sett noen tiltak fra regjeringen.

VENTER PÅ HANDLING: Frøydis Myhren (t.v.) og Jan Fossum har lagt bak seg noen tøffe måneder som tillitsvalgte for NJF-medlemmene i CargoNet i Trondheim. Men krisen for godsbransjen på jernbane er ikke over. Fortsatt har de ikke sett noen tiltak fra regjeringen.

Morten Hansen

Store underskudd for gods på jernbane:

Ansatte i CargoNet ber politikerne redde godsselskapet: – Blir vi først borte, blir det vanskelig å få godset tilbake på jernbanen

De ansatte i CargoNet i Trondheim har sett kollegaer bli sagt opp eller gå av med tidligpensjon. Stadig uteblir veksten. De har forståelse for at ledelsen advarer mot nedleggelse av selskapet. Nå etterlyser de handling fra politikerne.



10.05.2019
10:15
13.05.2019 12:26

morten.hansen@lomedia.no

Da CargoNet varslet kutt i togavganger fjor, var det starten på et tungt og turbulent år for de ansatte i CargoNet på Brattøra og Heimdal i Trondheim. Leder av Cargonet Personalforening Nord, Frøydis Myhren, konstaterer at usikkerheten har satt seg.

Norges største godstransportør på jernbane kan måtte legge ned innen to år: – Regjeringen må komme med tiltak nå

– Det blir en negativitet over hele linja. Ikke bare hos oss, men sikkert hos ledelsen også. Selv om vi er ferdige med nedbemanningen, er usikkerheten er her fortsatt. Alle skjønner jo at man ikke kan gå med underskudd i år etter år. Da blir det luksusfellen til slutt.

Skjønner advarselen

For Myhren og kollegaene ser det som en mer eller mindre samlet transportbransje ser: Noe må gjøres for å sikre økonomien til godsselskapene på jernbanen.

– Kabotasjekjøringen presser prisene, og kjøreveiavgiften som er pålagt oss gjør jernbanegodset dyrere. Noe er nødt til å skje. Men dette er politiske avgjørelser som ligger langt over oss – og sikkert også over ledelsen i CargoNet, konstaterer Myhren.

ph

– Vi skjønner godt at man sier at det kan ende med nedlegging av selskapet, skyter Jan Fossum, nestleder i personalforeningen, inn.

Forstår ikke følgene

Han tror ikke politikerne har tatt inn over seg hvilke følger en kollaps av gods på jernbanen vil få. I følge beregninger gjort av NRK, vil det bety 1000 flere vogntogturer på norske veier – hver eneste dag, dersom CargoNet og den svenske konkurrenten Green Cargo legges ned.

Men det er ikke bare Godsvogner som blir borte. Også arbeidsplasser vil forsvinne. De tror Myhren og Fossum det vil bli vanskelig å få tilbake.

CargoNet i Trondheim måtte kutte en fjerdedel av arbeidsstokken: – Vi fikk en trøkk i fjor

– Blir vi først borte, blir det vanskelig å få jernbanegodset tilbake på skinnene. Det tar lang tid å få tilbake kundemateriell – og ikke minst ansatte. Å bygge opp selskap og kvalitet er tidkrevende, fastslår Myhren.

Bare snakk

De tillitsvalgte i CargoNet mener det ikke er noe poeng å vente med å sette inn tiltak for å styrke jernbanegodset.

– Vi som jobber her ser ikke noe til alt snakket om satsing på gods på bane. Det er handling som trengs og da er det kun penger som gjelder. Nå er det gått så langt at alt er bedre enn ingenting, sier Fossum.

Se til Sverige

Han mener det er på høy tid å se til Sverige. Der har de innført «lov om miljøkompensasjon for gods på jernbanen». For å styrke jernbanens konkurransekraft, og for å få mer av godstrafikken fra vei til bane, gis det økonomisk kompensasjon. CargoNet, som er en av operatørene i Sverige, fikk ti millioner i kompensasjon for første halvdel av 2018. Ifølge selskapet regner CargoNet å få kompensert like mye for andre halvår. Også Danmark, Østerrike, Italia, Belgia og Storbritannia har liknende støtteordninger.

ph

– Går det an å beregne hvor mye ekstra slitasje, ulykker og bilskader koster der, bør det være mulig i Norge også. Vi bør få kompensert for utgiftene samfunnet sparer med å fjerne litt av godset fra veiene. Nei, det er puslete det vi driver med i Norge. Vi kaller 18 milliarder storsatsing. Det er bare en brøkdel av det de gjør i Sverige, påpeker Fossum.

En trist affære

Det var mangelen på strakstiltak som førte til kutt i antallet godstog – og antallet ansatte – i fjor. Etter at alle muligheter var brukt, mente ledelsen at to ansatte måtte gå.

– Jeg har vært her i 39 år, og stort sett følt at det har vært en suveren arbeidsplass. Det har vært både opp- og nedturer, men det siste året har det vært mest nedtur. Blant annet har det vært en personalbehandling som har vært under enhver kritikk, sier Fossum.

– Man må nesten le av hele prosessen, selv om det hele har vært en trist affære. Når noen får beskjed om at de må gå, for så å få beskjed om at de beholder jobben – og dette skjer flere ganger med samme person, så er det forferdelig, sier Myhren.

En del av framtiden

Hun mener det er opplagt at ledelsen burde hatt mer is i magen.

– I de kommende årene er det flere som går av med pensjon. De må erstattes. Når vi vet at det er en kostbar opplæring og vanskelig å få tak i folk som vil jobbe skift, så sier det seg selv at vi ikke hadde trengt å si opp noen. Dette var to unge og dyktige medarbeidere. To kollegaer som burde vært en del av framtiden i CargoNet, sier Myhren.

Om CargoNet

• CargoNet ble opprettet i 2002 som en videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i det svenske godsselskapet GreenCargo.
• Fram til 2010 var selskapet eid 55 % av NSB (nå Vy) og 45 % av GreenCargo.
• Siden 2010 er selskapet eid 100 % av Vy, tidligere NSB.

cargonet.no

10.05.2019
10:15
13.05.2019 12:26

Om CargoNet

• CargoNet ble opprettet i 2002 som en videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i det svenske godsselskapet GreenCargo.
• Fram til 2010 var selskapet eid 55 % av NSB (nå Vy) og 45 % av GreenCargo.
• Siden 2010 er selskapet eid 100 % av Vy, tidligere NSB.

cargonet.no




Mest lest

Debatt

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Erlend Angelo

«LO-lederen bør holde seg for god til å kritisere de som deltok på strømdemonstrasjonen»

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Er streikeretten til lærerne under angrep? Nei, mener Fafo-forsker

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

Sissel M. Rasmussen

Her er LO-lederens fire krav til statsbudsjettet

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

Kommentar

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Javad Parsa / NTB

«Masud Gharahkhani har formidlet et budskap som hele Norge står bak»

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Brian Cliff Olguin

Štai koks dažniausias mėnesinis atlyginimas Norvegijoje

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Brian Cliff Olguin

Oto najczęstsze miesięczne wynagrodzenie w Norwegii

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

Jan-Erik Østlie

Mot storseier for fagbevegelsen: Nå kan retten til heltid bli lovfestet

Mats Løvstad

Hva skjer på ditt område? Sjekk hva politikerne jobber med fremover


Flere saker