VENTER PÅ HANDLING: Frøydis Myhren (t.v.) og Jan Fossum har lagt bak seg noen tøffe måneder som tillitsvalgte for NJF-medlemmene i CargoNet i Trondheim. Men krisen for godsbransjen på jernbane er ikke over. Fortsatt har de ikke sett noen tiltak fra regjeringen.
Morten Hansen
Store underskudd for gods på jernbane:
Ansatte i CargoNet ber politikerne redde godsselskapet: – Blir vi først borte, blir det vanskelig å få godset tilbake på jernbanen
De ansatte i CargoNet i Trondheim har sett kollegaer bli sagt opp eller gå av med tidligpensjon. Stadig uteblir veksten. De har forståelse for at ledelsen advarer mot nedleggelse av selskapet. Nå etterlyser de handling fra politikerne.
morten.hansen@lomedia.no
Da CargoNet varslet kutt i togavganger fjor, var det starten på et tungt og turbulent år for de ansatte i CargoNet på Brattøra og Heimdal i Trondheim. Leder av Cargonet Personalforening Nord, Frøydis Myhren, konstaterer at usikkerheten har satt seg.
– Det blir en negativitet over hele linja. Ikke bare hos oss, men sikkert hos ledelsen også. Selv om vi er ferdige med nedbemanningen, er usikkerheten er her fortsatt. Alle skjønner jo at man ikke kan gå med underskudd i år etter år. Da blir det luksusfellen til slutt.
Skjønner advarselen
For Myhren og kollegaene ser det som en mer eller mindre samlet transportbransje ser: Noe må gjøres for å sikre økonomien til godsselskapene på jernbanen.
– Kabotasjekjøringen presser prisene, og kjøreveiavgiften som er pålagt oss gjør jernbanegodset dyrere. Noe er nødt til å skje. Men dette er politiske avgjørelser som ligger langt over oss – og sikkert også over ledelsen i CargoNet, konstaterer Myhren.
ph
– Vi skjønner godt at man sier at det kan ende med nedlegging av selskapet, skyter Jan Fossum, nestleder i personalforeningen, inn.
Forstår ikke følgene
Han tror ikke politikerne har tatt inn over seg hvilke følger en kollaps av gods på jernbanen vil få. I følge beregninger gjort av NRK, vil det bety 1000 flere vogntogturer på norske veier – hver eneste dag, dersom CargoNet og den svenske konkurrenten Green Cargo legges ned.
Men det er ikke bare Godsvogner som blir borte. Også arbeidsplasser vil forsvinne. De tror Myhren og Fossum det vil bli vanskelig å få tilbake.
CargoNet i Trondheim måtte kutte en fjerdedel av arbeidsstokken: – Vi fikk en trøkk i fjor
– Blir vi først borte, blir det vanskelig å få jernbanegodset tilbake på skinnene. Det tar lang tid å få tilbake kundemateriell – og ikke minst ansatte. Å bygge opp selskap og kvalitet er tidkrevende, fastslår Myhren.
Bare snakk
De tillitsvalgte i CargoNet mener det ikke er noe poeng å vente med å sette inn tiltak for å styrke jernbanegodset.
– Vi som jobber her ser ikke noe til alt snakket om satsing på gods på bane. Det er handling som trengs og da er det kun penger som gjelder. Nå er det gått så langt at alt er bedre enn ingenting, sier Fossum.
Se til Sverige
Han mener det er på høy tid å se til Sverige. Der har de innført «lov om miljøkompensasjon for gods på jernbanen». For å styrke jernbanens konkurransekraft, og for å få mer av godstrafikken fra vei til bane, gis det økonomisk kompensasjon. CargoNet, som er en av operatørene i Sverige, fikk ti millioner i kompensasjon for første halvdel av 2018. Ifølge selskapet regner CargoNet å få kompensert like mye for andre halvår. Også Danmark, Østerrike, Italia, Belgia og Storbritannia har liknende støtteordninger.
ph
– Går det an å beregne hvor mye ekstra slitasje, ulykker og bilskader koster der, bør det være mulig i Norge også. Vi bør få kompensert for utgiftene samfunnet sparer med å fjerne litt av godset fra veiene. Nei, det er puslete det vi driver med i Norge. Vi kaller 18 milliarder storsatsing. Det er bare en brøkdel av det de gjør i Sverige, påpeker Fossum.
En trist affære
Det var mangelen på strakstiltak som førte til kutt i antallet godstog – og antallet ansatte – i fjor. Etter at alle muligheter var brukt, mente ledelsen at to ansatte måtte gå.
– Jeg har vært her i 39 år, og stort sett følt at det har vært en suveren arbeidsplass. Det har vært både opp- og nedturer, men det siste året har det vært mest nedtur. Blant annet har det vært en personalbehandling som har vært under enhver kritikk, sier Fossum.
– Man må nesten le av hele prosessen, selv om det hele har vært en trist affære. Når noen får beskjed om at de må gå, for så å få beskjed om at de beholder jobben – og dette skjer flere ganger med samme person, så er det forferdelig, sier Myhren.
En del av framtiden
Hun mener det er opplagt at ledelsen burde hatt mer is i magen.
– I de kommende årene er det flere som går av med pensjon. De må erstattes. Når vi vet at det er en kostbar opplæring og vanskelig å få tak i folk som vil jobbe skift, så sier det seg selv at vi ikke hadde trengt å si opp noen. Dette var to unge og dyktige medarbeidere. To kollegaer som burde vært en del av framtiden i CargoNet, sier Myhren.
Om CargoNet
• CargoNet ble opprettet i 2002 som en videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i det svenske godsselskapet GreenCargo.
• Fram til 2010 var selskapet eid 55 % av NSB (nå Vy) og 45 % av GreenCargo.
• Siden 2010 er selskapet eid 100 % av Vy, tidligere NSB.
cargonet.no
Om CargoNet
• CargoNet ble opprettet i 2002 som en videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i det svenske godsselskapet GreenCargo.
• Fram til 2010 var selskapet eid 55 % av NSB (nå Vy) og 45 % av GreenCargo.
• Siden 2010 er selskapet eid 100 % av Vy, tidligere NSB.
cargonet.no
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie