JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Ansatte i Flytoget har gitt opp kampen for selskapet

Nå håper de endringene ikke skal gå ut over arbeidsplassene og passasjerene.
Sammenslåingen av Vy og Flytoget kan til sjuende og sist gå ut over punktligheten, mener Per Stene.

Sammenslåingen av Vy og Flytoget kan til sjuende og sist gå ut over punktligheten, mener Per Stene.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Vi har hatt et stort ønske og tro på at vi skulle få holde på som et eget selskap fram til 2028. Nå må vi bare innse at det toget er gått, sier hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Flytoget, Per Stene.

Bakgrunn: Vy og Flytoget slås sammen. Reaksjonene er delte

Usikkerhet rundt tog

Nå mener han det må arbeides for at Flytoget går når det skal. Selskapet har lite forsinkelser og innstillinger. En av grunnene til det er godt vedlikehold av togmateriellet. 

I dag eier Flytoget 23 togsett. Slik vil det ikke være i framtiden. Samtidig med sammenslåingen med Vy skal Norske tog AS ta over materiellet til Flytoget.

– Alle togsettene er ikke i bruk til enhver tid. Men at vi til enhver tid har noen sett som ikke er i bruk gjør at vi kan ha et veldig høyt vedlikeholdsintervall. Om vi får tilgang til alle togsettene når Norske tog tar over vet vi enda ikke, sier Stene.

Han er spent på hvordan dette spørsmålet blir løst. Stene sier de ansatte håper selskapet beholder settene.

– Uten disse frykter jeg det til sjuende og sist kan gå ut over punktlighet og regularitet, påpeker Stene. 

Mye delt: Syke lokførere føler seg mistenkeliggjort av Vy: – Blir presset til å jobbe

Overrasket

Han er overrasket over beskjeden de fikk onsdag morgen: Sammenslåingen med Vy skal skje så raskt som mulig, og Samferdselsdepartementet tar sikte på at den skal gjelde fra 1. januar 2025.

Stene synes det er rart at denne beslutningen ikke ble tatt i slutten av juni, samtidig som eierskapet til Flytoget ble overført fra Næringsdepartementet til Samferdselsdepartementet.

– Den gang fikk vi beskjed om at det ikke skal skje noe med selskapet – at overføringen i seg selv ikke ville føre til endringer for verken passasjerene eller for selskapet. I dag er stemningen blant de kollegaene jeg har snakket med ikke spesielt god, avslutter han.

Debatt: Alle ansatte er imot å slå sammen Flytoget og Vy

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse