Jernbane
Ansatte i Flytoget har gitt opp kampen for selskapet
Nå håper de endringene ikke skal gå ut over arbeidsplassene og passasjerene.
Sammenslåingen av Vy og Flytoget kan til sjuende og sist gå ut over punktligheten, mener Per Stene.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
– Vi har hatt et stort ønske og tro på at vi skulle få holde på som et eget selskap fram til 2028. Nå må vi bare innse at det toget er gått, sier hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Flytoget, Per Stene.
Bakgrunn: Vy og Flytoget slås sammen. Reaksjonene er delte
Usikkerhet rundt tog
Nå mener han det må arbeides for at Flytoget går når det skal. Selskapet har lite forsinkelser og innstillinger. En av grunnene til det er godt vedlikehold av togmateriellet.
I dag eier Flytoget 23 togsett. Slik vil det ikke være i framtiden. Samtidig med sammenslåingen med Vy skal Norske tog AS ta over materiellet til Flytoget.
– Alle togsettene er ikke i bruk til enhver tid. Men at vi til enhver tid har noen sett som ikke er i bruk gjør at vi kan ha et veldig høyt vedlikeholdsintervall. Om vi får tilgang til alle togsettene når Norske tog tar over vet vi enda ikke, sier Stene.
Han er spent på hvordan dette spørsmålet blir løst. Stene sier de ansatte håper selskapet beholder settene.
– Uten disse frykter jeg det til sjuende og sist kan gå ut over punktlighet og regularitet, påpeker Stene.
Mye delt: Syke lokførere føler seg mistenkeliggjort av Vy: – Blir presset til å jobbe
Overrasket
Han er overrasket over beskjeden de fikk onsdag morgen: Sammenslåingen med Vy skal skje så raskt som mulig, og Samferdselsdepartementet tar sikte på at den skal gjelde fra 1. januar 2025.
Stene synes det er rart at denne beslutningen ikke ble tatt i slutten av juni, samtidig som eierskapet til Flytoget ble overført fra Næringsdepartementet til Samferdselsdepartementet.
– Den gang fikk vi beskjed om at det ikke skal skje noe med selskapet – at overføringen i seg selv ikke ville føre til endringer for verken passasjerene eller for selskapet. I dag er stemningen blant de kollegaene jeg har snakket med ikke spesielt god, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.