JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane, klima og ulikheter:

Audun og europeiske kollegaer skal vise oss hvor viktig jernbanen er

En sikker jernbane gir bedre samfunnsøkonomi og er en av løsningene på klimakrisen, mener Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
INTERNASJONAL KAMPANJE: Audun Sør-Reime sitter i arbeidsgruppen i ITF, som er ansvarlig for den pågående kampanjen for en tryggere og bedre jernbane.

INTERNASJONAL KAMPANJE: Audun Sør-Reime sitter i arbeidsgruppen i ITF, som er ansvarlig for den pågående kampanjen for en tryggere og bedre jernbane.

Roy Ervin Solstad

morten.hansen@lomedia.no

– Jernbanen utligner sosial ulikhet, skaper jobber og kutter klimautslippene. For eksempel viser undersøkelser at for hver krone som investeres i jernbanen, genererer det også investeringer i resten av økonomien, sier Audun Sør-Reime i NJF.

Han sitter i forbundsstyret i forbundet, og er visepresident i jernbaneseksjonen i den europeiske grenen av internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), ETF.

Sør-Reime og ITF mener jernbanen er en viktig del av løsningen på de økonomiske, klimatiske og sosiale krisene vi står overfor i dag.

Offentlig jernbane

Derfor har ITF nå en kampanje for en sikker og bærekraftig jernbane.

Ett av kravene i kampanjen er blant annet derfor at jernbanen er offentlig eid og finansiert.

– Når jernbanen er så samfunnsnyttig som den er, kan det ikke være profitten som skal bestemme hvor og hvordan den skal drives. Vi mener det er til det beste for samfunnet at jernbanen ikke er eid av det private, sier Sør-Reime.

Fikk du med deg denne? Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne

Store forskjeller

Han poengterer at selv om utfordringene er veldig forskjellige rundt om i verden, er mange av de kravene som kommer fram i denne kampanjen også i høy grad gjeldende for Norge og Norden.

– Når jeg snakker med jernbanearbeidere fra andre deler av verden, tar jeg meg selv i å tenke at vi har det veldig bra i Norge. Det gjelder både arbeidsvilkår og sikkerhet. Men vi har likevel mye å lære – og ikke minst mye vi må være oppmerksomme på.

Han påpeker at man ikke skal lenger enn til nabolandet Sverige for å se forskjeller.

I Stockholm er det kommet forslag om å fjerne konduktørene i lokaltogene.

– Vi er på alerten og er forberedt på at lignende forslag kan komme her hjemme, sier Sør-Reime.

Lokaltogene i Stockholm: Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Styrke sikkerheten

Han mener det er et forslag som vil gå ut over sikkerheten – ett av de viktigste punktene i kampanjen fra ITF.

– En sikker jernbane er en av forutsetningene for at jernbanen skal fungere. Jeg tror mange tenker at når alt blir digitalisert, trenger man ikke folk lenger. Men ny teknologi er ikke nødvendigvis sikrere eller mer effektiv. De sjekker ikke bare om folk har billett.

Han viser blant annet til at både passasjerene og de som jobber om bord i togene kan utsettes for vold og trakassering. Lav bemanning øker denne risikoen.

– Dette rammer spesielt kvinner, poengterer han.

Viktig internasjonalt samarbeid

Sør-Reime mener det internasjonale faglige samarbeidet er viktig. Han understreker at det er mange forhold som de jernbaneansatte i Norge slipper.

– Men det å møte andre, og dele informasjon og erfaring, er verdifullt. Og så er det viktig å kunne være med å påvirke utviklingen både blant opinionen, politisk ledelse og ledelsen i selskapene.

Han forteller at den europeiske grenen av ITF blant annet bruker mye tid på samtaler med politikere i EU-parlamentet.

– Lobbyvirksomhet er nødvendig. Vi prøver å påvirke så tidlig som mulig, selv om det opplagt er vanskelig å komme gjennom med sine synspunkter, sier han.

Den 27. mars blir kampanjen markert over hele verden.

– Det er vanskelig å vite hvordan vi skal markere dagen på grunn av koronaen. Men målet er å fortelle de som bestemmer over jernbaner og de som bruker den, hvor viktig togene og jernbanen er for samfunnet.

ITFs åtte krav for jernbanesikkerhet

1. Full bemanning på tog, stasjoner og all gods- og passasjertransport. Nei til førerløse tog.

2. Organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger og respekt for alle ILO-konvensjoner.

3. Respekt for grunnleggende arbeidsmiljøstandarder, tilgang til sanitæranlegg og forhandlinger og respekt for hvile- og permisjonssystemer.

4. HMS-komiteer og tillitsvalgte på alle arbeidsplasser, med full arbeidsgivers anerkjennelse og representasjon av kvinnelige arbeidstakere.

5. Trepartsundersøkelser av HMS-svikt og jernbaneulykker

6. Beskytte arbeidere mot vold og trakassering på jobben, gjennom ratifisering og håndheving av ILO-konvensjon 190.

7. Slutt på kjønnsbasert yrkessegregering.

8. Lik lønn og vilkår for arbeid av lik verdi for alle jernbanearbeidere.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

ITFs åtte krav for jernbanesikkerhet

1. Full bemanning på tog, stasjoner og all gods- og passasjertransport. Nei til førerløse tog.

2. Organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger og respekt for alle ILO-konvensjoner.

3. Respekt for grunnleggende arbeidsmiljøstandarder, tilgang til sanitæranlegg og forhandlinger og respekt for hvile- og permisjonssystemer.

4. HMS-komiteer og tillitsvalgte på alle arbeidsplasser, med full arbeidsgivers anerkjennelse og representasjon av kvinnelige arbeidstakere.

5. Trepartsundersøkelser av HMS-svikt og jernbaneulykker

6. Beskytte arbeidere mot vold og trakassering på jobben, gjennom ratifisering og håndheving av ILO-konvensjon 190.

7. Slutt på kjønnsbasert yrkessegregering.

8. Lik lønn og vilkår for arbeid av lik verdi for alle jernbanearbeidere.