Christel Borge, administrerende direktør Entur, påpeker at 90 prosent av det selskapet utvikler er fellesløsninger til alle togselskapene. – Oppgavene som Entur gjør kan ikke legges ned, sier Borge.
Morten Hansen
Oppsplittingen av jernbanen
Entur-direktøren løfter pekefingeren til de som vil diskutere selskapets eksistens
– Togselskapene er avhengige av jobben vi gjør.
morten@lomedia.no
Tidligere i mai tok administrerende direktør i SJ, Rikke Lind, og konserndirektør i Vy persontog, Erik Røhne, til ordet for å diskutere Enturs eksistens.
Jernbaneforbundets leder, Jane B. Sæthre, mente Entur burde bli en del av Bane Nor.
– Det forundrer meg at man mener at Entur kan legges ned, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur.
Bakgrunn: Planen var at det skulle bli lettere for folk å kjøpe togreiser. Slik gikk det ikke
Er avhengige av Entur
Borge mener premisset for utsagnet «styrk eller legg ned», som Lind uttalte, blir feil. Hun påpeker at Entur er mye mer enn appen hvor en kan kjøpe billetter.
– Oppgavene som Entur gjør kan ikke legges ned. Vi utvikler et stort system som togselskapene, og noen andre kollektivselskap, er avhengige av. 90 prosent av det vi utvikler er fellesløsninger, så det er ikke riktig at den samme jobben gjøres i fire selskap, sier Borge.
Hun mener det må skilles mellom salgs- og billetteringssystemer og salgskanaler. I dag finnes det flere salgskanaler. Blant annet togselskapenes apper, og Enturs app og billettautomater, og betjente stasjoner. Bak disse, understreker Borge, er det ett salgs- og billetteringssystem.
– Og dette er det Entur som utvikler og drifter. Hos oss er det bare ett av 20 team som jobber med Entur-appen. Resten av det vi utvikler har tog- og kollektivselskaper over hele landet nytte av, sier Borge.
I tillegg til togselskapene, bruker blant annet fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter på Østlandet og AtilB i Trøndelag deler av salgs- og billetteringssystem til Entur.
Toganbud på Østlandet: Ap og Sp viderefører Erna-regjeringens toganbud, sier NJF-lederen
Fornuftig pengebruk
Borge konstaterer at denne organiseringen er fornuftig bruk av samfunnets penger. Hun mener det vil gagne de reisende at hele kollektiv-Norge ble tettere knyttet sammen
– Skulle hvert togselskap hatt sine egne billetteringssystemer ville dette blitt veldig dyrt. Vårt mål er at flere av de fylkeskommunale kollektivselskapene også skal kunne utnytte vår plattform fordi det vil forenkle billett-samarbeid på tvers av fylkesgrenser og kollektivmidler, fastslår Borge.
I tillegg understreker hun at Entur i dag har kontakt med togselskapenes reisende gjennom selskapets kundeservice. For når de reisende ringer til kundeservice, er det Entur som svarer på vegne av Go-Ahead, SJ og Vy.
– Våre kundeveiledere gjør en fantastisk jobb med å svare på spørsmål på vegne av de norske togselskapene. Også det, å ha ett kundesenter, og felles billettutsalg på togstasjonene, er en fornuftig måte å bruke skattebetalernes penger på, sier Borge.
Denne skaper debatt: For konduktør Eli har spytting og trusler på jobb blitt en del av hverdagen
Ingen Entur – ingen billett
I samme sak mente konserndirektør i Vy, Erik Røhne, at «Entur er blitt et tungrodd system». Han poengterte at det er mye enklere for Vy å gjøre endringene i sin egen billettløsning, enn å gjøre det hos en ekstern leverandør.
At Entur er tungrodd er en påstand Borge ikke kjenner seg igjen i. Hun forklarer at mens det tidligere ble lansert endringer i systemene fire ganger i året, skjer slike endringer nå flere ganger om dagen.
– Entur har modernisert de gamle systemene som gjør at vi kan gjøre endringer kontinuerlig. I tillegg gjør vi det med høy oppetid og god stabilitet i systemet. Slår vi av våre systemer, fungerer for eksempel ikke Vy-appen. Den er avhengig av det arbeidet de 19 andre utviklingsteamene hos oss gjør, påpeker Borge.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø