Christel Borge, administrerende direktør Entur, påpeker at 90 prosent av det selskapet utvikler er fellesløsninger til alle togselskapene. – Oppgavene som Entur gjør kan ikke legges ned, sier Borge.
Morten Hansen
Oppsplittingen av jernbanen
Entur-direktøren løfter pekefingeren til de som vil diskutere selskapets eksistens
– Togselskapene er avhengige av jobben vi gjør.
morten@lomedia.no
Tidligere i mai tok administrerende direktør i SJ, Rikke Lind, og konserndirektør i Vy persontog, Erik Røhne, til ordet for å diskutere Enturs eksistens.
Jernbaneforbundets leder, Jane B. Sæthre, mente Entur burde bli en del av Bane Nor.
– Det forundrer meg at man mener at Entur kan legges ned, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur.
Bakgrunn: Planen var at det skulle bli lettere for folk å kjøpe togreiser. Slik gikk det ikke
Er avhengige av Entur
Borge mener premisset for utsagnet «styrk eller legg ned», som Lind uttalte, blir feil. Hun påpeker at Entur er mye mer enn appen hvor en kan kjøpe billetter.
– Oppgavene som Entur gjør kan ikke legges ned. Vi utvikler et stort system som togselskapene, og noen andre kollektivselskap, er avhengige av. 90 prosent av det vi utvikler er fellesløsninger, så det er ikke riktig at den samme jobben gjøres i fire selskap, sier Borge.
Hun mener det må skilles mellom salgs- og billetteringssystemer og salgskanaler. I dag finnes det flere salgskanaler. Blant annet togselskapenes apper, og Enturs app og billettautomater, og betjente stasjoner. Bak disse, understreker Borge, er det ett salgs- og billetteringssystem.
– Og dette er det Entur som utvikler og drifter. Hos oss er det bare ett av 20 team som jobber med Entur-appen. Resten av det vi utvikler har tog- og kollektivselskaper over hele landet nytte av, sier Borge.
I tillegg til togselskapene, bruker blant annet fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter på Østlandet og AtilB i Trøndelag deler av salgs- og billetteringssystem til Entur.
Toganbud på Østlandet: Ap og Sp viderefører Erna-regjeringens toganbud, sier NJF-lederen
Fornuftig pengebruk
Borge konstaterer at denne organiseringen er fornuftig bruk av samfunnets penger. Hun mener det vil gagne de reisende at hele kollektiv-Norge ble tettere knyttet sammen
– Skulle hvert togselskap hatt sine egne billetteringssystemer ville dette blitt veldig dyrt. Vårt mål er at flere av de fylkeskommunale kollektivselskapene også skal kunne utnytte vår plattform fordi det vil forenkle billett-samarbeid på tvers av fylkesgrenser og kollektivmidler, fastslår Borge.
I tillegg understreker hun at Entur i dag har kontakt med togselskapenes reisende gjennom selskapets kundeservice. For når de reisende ringer til kundeservice, er det Entur som svarer på vegne av Go-Ahead, SJ og Vy.
– Våre kundeveiledere gjør en fantastisk jobb med å svare på spørsmål på vegne av de norske togselskapene. Også det, å ha ett kundesenter, og felles billettutsalg på togstasjonene, er en fornuftig måte å bruke skattebetalernes penger på, sier Borge.
Denne skaper debatt: For konduktør Eli har spytting og trusler på jobb blitt en del av hverdagen
Ingen Entur – ingen billett
I samme sak mente konserndirektør i Vy, Erik Røhne, at «Entur er blitt et tungrodd system». Han poengterte at det er mye enklere for Vy å gjøre endringene i sin egen billettløsning, enn å gjøre det hos en ekstern leverandør.
At Entur er tungrodd er en påstand Borge ikke kjenner seg igjen i. Hun forklarer at mens det tidligere ble lansert endringer i systemene fire ganger i året, skjer slike endringer nå flere ganger om dagen.
– Entur har modernisert de gamle systemene som gjør at vi kan gjøre endringer kontinuerlig. I tillegg gjør vi det med høy oppetid og god stabilitet i systemet. Slår vi av våre systemer, fungerer for eksempel ikke Vy-appen. Den er avhengig av det arbeidet de 19 andre utviklingsteamene hos oss gjør, påpeker Borge.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim
«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder
Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.
Jan-Erik Østlie