Morten Hansen" />
BLE IKKE SOM TENKT: Entur skulle bli det selskapet som tok seg av alt billettsalg på jernbanen. Snart åtte år etter opprettelsen må en konstatere at sånn har det ikke blitt.

BLE IKKE SOM TENKT: Entur skulle bli det selskapet som tok seg av alt billettsalg på jernbanen. Snart åtte år etter opprettelsen må en konstatere at sånn har det ikke blitt.

Morten Hansen

Oppsplittingen av jernbanen:

Planen var at det skulle bli lettere for folk å kjøpe togreiser. Slik gikk det ikke

Togselskapene Vy, Go-Ahead og SJ Norge skulle ha én felles billettløsning. I stedet har det blitt fire.



13.05.2022
14:10
13.05.2022 14:49

morten.hansen@lomedia.no

– Enten må vi gi Entur mer kraft, eller så kan vi legge det ned og bare ha togselskapenes egne ­billettløsninger, sier Rikke Lind, SJ Norges ferske, administrerende direktør.

Under Jernbaneforum tidligere i år tok hun til orde for en debatt rundt billettløsningene til togselskapene.

Da jernbanereformen ble innført, ble billettsalget til daværende NSB skilt ut og omgjort til et eget selskap – Entur. Planen var at kundene skulle ha én salgskanal å forholde seg til. Sånn ble det ikke.

Vy, Go-Ahead og SJ har egne billettløsninger, og de deler ikke informasjonen om de reisende. Resultatet er fire billettløsninger, helt motsatt av det som var intensjonen.

Sånn kan det ikke fortsette, mener Lind.

– Det er håpløst at det skal sitte IT-folk i fire forskjellige selskaper å ha oversikt over rutetabeller, billettyper og reisende. Det er misbruk av tid og kompetanse, sier Lind.

Rikke Lind er ny direktør i SJ Norge.

Rikke Lind er ny direktør i SJ Norge.

Tor Lindseth

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har lovet en grundig gjennomgang av jernbanereformen. Det ser SJ-sjefen fram til.

– Jeg håper Entur og de forskjellige billettløsningene blir en del av gjennomgangen. Jeg tar ikke til orde for at Entur skal legges ned. Et felles billettsystem er en spennende idé. Men sånn som det er nå, fungerer det ikke, fastslår Lind.

Toganbud på Østlandet: Ap og Sp viderefører Erna-regjeringens toganbud, sier NJF-lederen

– Har blitt et tungrodd system

Vys konserndirektør Erik Røhne karakteriserer grunntanken bak Entur, et felles billetteringssystem, som god. Men han slår fast at det er viktig for Vy å ha direkte dialog med kundene, siden det er togoperatøren som har ansvaret for inntektene og kundene.

– Det tror jeg alle togoperatørene vil ha. Og det handler ikke bare om salg av billetter. Det gjelder også utvikling av nye produkter som smartpris, informasjon til kundene om endringer i togtrafikken, alternativ reise ved avvik, eller endringer i spor og avgangstider og så videre, sier Røhne.

Han mener Entur er blitt et tungrodd system. Røhne poengterer at det er mye enklere for Vy å gjøre disse endringene i sin egen billettløsning, enn å gjøre det hos en ekstern leverandør.

– Det er krevende å få Entur til å gjøre endringer for oss. Det tar mer tid. Vi har ikke kontroll på hvilke prioriteringer de gjør. De kan ha gode grunner for hvordan de prioriterer, men det blir problematisk for oss, sier Røhne.

Erik Røhne

Erik Røhne

Vy

– Sånn er jernbanereformen

Bente Sandaker, hovedtillitsvalgt i Entur, stiller seg undrende til uttalelsene fra Lind og Røhne. Hun påpeker at Entur tilbyr selskapene å sende en datastrøm som tillater endring av rutetid, spor og også opprette helt nye avganger.

– Og det har VY tatt i bruk, sier Sandaker.

Hun har forståelse for at togselskapene synes det er utfordrende å forholde seg til hvordan dette er organisert.

– Men sånn er faktisk jernbanereformen. Det har blitt over tretti ulike selskaper som skal forsøke å drive moderne jernbane. Oppsplitting har klare ulemper, og de har vi i fagorganisasjonene advart mot hele tiden, understreker Sandaker.

Bente Sandaker

Bente Sandaker

Morten Hansen

Etterlyser helhetstenkning

Enturs hovedtillitsvalgt forstår at kundeinformasjonen er viktig for togselskapene. Hun understreker at Entur ikke hindrer at selskapene får denne informasjonen, men påpeker at personvernlovene gjør informasjonsflyten vanskeligere.

– Det blir spesielt synlig når den reisende har kjøpt billett via en tredjepart som Entur, sier Sandaker.

Hun gir uttrykk for at togselskapene blir navlebeskuende, og ikke ser hvilken verdi Entur har for samfunnet.

– Hvilke behov har samfunnet og de som reiser? I det bildet er det viktig å huske på at Enturs sitt mandat ikke er begrenset til tog, men skal se på kollektiv-Norge som en helhet, sier Sandaker.

NJF: – Overfør til Vy eller Bane Nor

I Norsk Jernbaneforbund (NJF) konstaterer man at visjonen om sømløse reiser ikke er oppnådd. Forbundsleder Jane B. Sæthre har forståelse for togselskapenes ønsker om å ha egne salgskanaler og kundeoppfølging. Det ønsket har satt Entur i en krevende posisjon.

– Det handler ikke om at baksystemer og samling av informasjon for kollektivtilbudet i Norge ikke er viktig. Men dagens ordning med mange salgskanaler av billetter og pålegg til operatørene om å betale en avgift til Entur, synes urimelig, sier Sæthre.

Hun fastslår at forbundets slagord «Samle, ikke splitte» også fungerer i denne sammenhengen. Også når det gjelder billettsalg og kundeoppfølging, mener hun, er alle selskapene gjensidig avhengige av hverandre.

– Det er tilgang på billetter og punktlige tog i henhold til ruteplan som er leveransen for alle selskapene, sier Sæthre.

NJF foreslår å legge ned Entur, og overføre fagmiljøet som driver med utvikling til Bane Nor eller Vy. De som jobber på kundesenteret og med billettsalg på de største stasjonene må ansettes på samme sted.

– En tilbakeføring til Vy vil også bety at de må levere og samarbeide med de andre togselskapene. Samarbeid i sektoren er helt avgjørende for at vi skal komme videre, avslutter Sæthre.

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

13.05.2022
14:10
13.05.2022 14:49



Mest lest

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

Alf Ragnar Olsen

Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv.  Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

Håvard Sæbø

Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

Knut Viggen

Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem

Her er den nye lønna til industriarbeiderne

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

Arkivfoto: Erlend Angelo

Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

Kari Kløvstad

Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden

Debatt

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.

NTB/Tormod Ytrehus

Satsingen på havvind kan skape et nytt industrieventyr, mener Fellesforbundet

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.

FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.

Knut Viggen

Nå får heismontørene et særlig vern mot arbeid med helsefarlig støv


Flere saker