JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Henter verkstedarbeidere fra utlandet for å få togene til å gå

Stadler må bruke innleid arbeidskraft fra sine verksteder i Europa for å holde Vy-togene i gang.
Sist vinter gikk hard ut over togmateriellet til Vy.

Sist vinter gikk hard ut over togmateriellet til Vy.

Emmie Olivia Kristiansen

morten@lomedia.no

Vinteren var tøff både for togpassasjerene og Vy. Streng kulde og mye snø førte til stor slitasje på togsettene – noe som igjen førte til færre tog ute i sporet og fulle kupeer.

Fortsatt sliter Vy med mangel på tog, og skriver i en pressemelding at de vil kjøre med færre vogner og mindre plass enn planlagt på enkelte avganger fram mot sommeren.

Men vedlikeholdsetterslepet vil bli tatt, samtidig som Vy forbereder seg til kommende vinter.

Fra august til jul regner togselskapet med å være tilbake til normal drift og togene skal gå som planlagt. I denne perioden vil togene bli vedlikeholdt i mye større omfang enn vanlig, skriver Vy.

For å gjøre det har verkstedsbedriften Stadler hente inn arbeidskraft fra sine verksteder i Sveits, Ungarn og Polen.

– Så langt er det kommet 12 personer som jobber på de forskjellige verkstedene våre. Halvparten av disse jobber med feilsøking, sier Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Stadler.

Aktuelt: Hvem skal ha rett til å godkjenne innleie? Rødt ber regjeringen rydde opp

Forebygger

Erik Røhne, konserndirektør for tog i Vy, sier i en pressemelding at selskapet i etterpåklokskapens lys ser at de kjørte togene for hardt.

Behovet for nødvendig vedlikehold økte, de eldste lokaltogene tålte ikke så mye kjøring, og Vy klarte ikke å ta unna nye feil på toppen av dette.

– I vinter kjørte vi alle togene alt vi klarte, for å få kundene fram. Vi ønsket ikke å innstille avganger for å gjøre vanlig vedlikehold, men tok kun ut de togene som ble skadet av snøen og isen. I tillegg brukte vi alle reservetogene. I praksis utsatte vi alt vedlikehold som ikke var drifts- eller sikkerhetskritisk. Dette gikk ut over kundene våre, og det er vi veldig lei oss for, sier Røhne.

I tillegg til ekstra bemanning på verkstedene, ser Vy også på hvordan de kan utføre vedlikehold på en mer effektiv og bedre måte.

Dette innebærer blant annet å legge mer vedlikehold til netter, ferier og helger, samtidig som selskapet jobber med forebyggende vedlikehold.

Det butter på flere fronter: Signalfeil på jernbanen: Nytt system er forsinka

– Konkurranse går foran alt

I forbundskontorene til NJF er det ingen som er overrasket over at det må leies inn verkstedpersonell fra utlandet. De har i mange år advart mot følgene av mange selskaper i verkstedsektoren og blant persontogoperatørene.

Forbundsleder Jane B. Sæthre mener det som skjer i dette tilfellet er et symptom på et mer grunnleggende problem som oppstår når enheter blir små og sårbare.

– Ingen har ressurser til reservepersonell som kan trå til – eller mulighet til å omprioritere arbeidsoppdrag eller materiell. Dermed blir kvaliteten dårligere og det oppstår leveranseproblemer ut mot kunde, sier Sæthre.

Hun karakteriserer det som «noe spesielt» at jernbanesektoren har stilt seg selv i en sårbar posisjon.

– Det er beklagelig at kravet til konkurranse om alle oppdrag går foran alt, og at jernbanens fortrinn svekkes gjennom oppsplitting og ansvarspulverisering, sier Sæthre. 

Mye delt: Bryter med togleverandør etter manglende betaling

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse