Nå skal lønnstilleggene på jernbanen fordeles
De lokale oppgjørene i jernbanesektoren er så smått startet. Mandag 15. april braker det løs med de største aktørene.
Arbeidstakerne erallerede sikret ett lønnstillegg på snaut 14.000 kroner i de sentrale forhandlingene. Nå skal mer penger fordeles lokalt i bedriftene.
Colourbox.com
morten@lomedia.no
Onsdag morgen ble de sentrale forhandlingene i Spekter-området avsluttet. Det endte med et resultat som var veldig likt meklingsresultatet mellom Fellesforbundet og Norsk Industri, det som blir omtalt som Frontfaget.
Resultatet fra de sentrale forhandlingene legger grunnlaget for de lokale oppgjørene ute i bedriftene i jernbanesektoren.
14.000 kroner
Jane B. Sæthre, Norsk Jernbaneforbunds (NJF) leder, er fornøyd med at årets oppgjør har et solid sentralt tillegg på rett i underkant av 14.000 kroner i året.
Som en del av LO Stats forhandlingsdelegasjon gikk hun inn i de sentrale forhandlingene med et håp om og også sikre et lavlønnstillegg. Frontfaget hadde et sikt tillegg, men det var bare til ansatte i tekstilindustrien. Det forslaget ble det ikke noe av, men Sæthre og NJF gir seg ikke.
– Vi vil følge opp dette i de lokale forhandlingene, slik at vi sikrer 3,50 kroner mer per time til de som er lavtlønnede. Med ei ramme på 5,2 prosent skal vi få til et godt og solid lønnsoppgjør til alle våre medlemmer, sier Sæthre.
Vedlikehold og renhold
Allerede er noen forhandlinger i gang. Vedlikeholdsselskapet Stadler, som ikke er medlem av en arbeidsgiverorganisasjon, startet opp sine forhandlinger allerede tirsdag 9. april. Mens konkurrenten, statseide Mantena, startet opp fredag 12. april. Også renhold bedriften Agilia, som er heleid av Vy, startet sine forhandlinger torsdag 11. april.
Lønnsoppgjøret i vedlikeholdsselskapet Euromaint starter i ikke før i slutten av måneden – 23. april.
Togselskapene
Flere av de store virksomhetene starter opp mandag 15. april, blant annet Vy. Blant selskapene som driver med persontransport på jernbane er dette oppgjøret som et internt frontfag. Mye av det som framforhandles i Vy blir tatt med inn i forhandlingene med Flytoget, SJ Norge og Go-Ahead. Disse forhandlingene starter henholdsvis 19., 22. og 24. april.
Godstransportøren CargoNet, som også er heler eid av Vy, starter sine forhandlinger samtidig med morselskapet, 15. april.
Bane og billetter
Bane Nor, som har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanen starter også sine forhandlinger 15. april. Det samme gjør Entur – som utvikler digitale tjenester som gjør at togselskapene kan selge og lage billetter.
Frist for avslutning av de lokale forhandlingene er 3. mai klokken 12.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.