Nord-Norgebanen: Ulønnsomt og ødeleggende
Miljø og reindrift vil bli skadelidende hvis Nord-Norgebanen blir bygget. Satsingen i nord bør skje på eksisterende banestrekninger, ifølge rapport.
Legg bort planene om en Nord-Norgebane, og sats heller på utbedringer og fornying av Ofotbanen (bildet) og Nordlandsbanen.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Marstrand AS og Høgskolen i Molde har kvalitetssikret konseptvalgutredningen for Nord-Norgebanen.
De slår fast at det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt å bygge en jernbane nord for Fauske.
Kvalitetssikringen er gjort på oppdrag fra på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Kommentar: Glem ideen om mer jernbane i nord
Samme konklusjon
For et drøyt år siden la Jernbanedirektoratet fram sin utredning om Nord-Norgebanen.
Banestrekningen er tenkt å gå fra Fauske i Nordland, via Narvik og tilknytning til Ofotbanen, og videre til Tromsø.
Den utredningen konkluderte med at en bygging ville bli svært ulønnsomt og skadelig for miljøet.
Nå er utredningen kvalitetssikret – konklusjonen er den samme.
Nordlandsbanen og Ofotbanen
Marstrand AS og Høgskolen i Molde skriver at «konseptvalgutredningen er noe mangelfullt utførte analyser i behovsanalysen og manglende etterprøvbarhet i mulighetsstudiet».
Likevel anbefaler de, basert på samfunnsøkonomiske analyse, å stanse videre arbeid med banestrekningen.
De mener det heller bør gjennomføres nye konseptvalgutredninger for Nordlandsbanen og Ofotbanen. Begge banestrekningene har for lite kapasitet i forhold til det behovet for godstransport som etterspørres.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.