JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen: Ulønnsomt og ødeleggende

Miljø og reindrift vil bli skadelidende hvis Nord-Norgebanen blir bygget. Satsingen i nord bør skje på eksisterende banestrekninger, ifølge rapport.
Legg bort planene om en Nord-Norgebane, og sats heller på utbedringer og fornying av Ofotbanen (bildet) og Nordlandsbanen.

Legg bort planene om en Nord-Norgebane, og sats heller på utbedringer og fornying av Ofotbanen (bildet) og Nordlandsbanen.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Marstrand AS og Høgskolen i Molde har kvalitetssikret konseptvalgutredningen for Nord-Norgebanen.

De slår fast at det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt å bygge en jernbane nord for Fauske.

Kvalitetssikringen er gjort på oppdrag fra på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.

Kommentar: Glem ideen om mer jernbane i nord

Samme konklusjon

For et drøyt år siden la Jernbanedirektoratet fram sin utredning om Nord-Norgebanen.

Banestrekningen er tenkt å gå fra Fauske i Nordland, via Narvik og tilknytning til Ofotbanen, og videre til Tromsø.

Den utredningen konkluderte med at en bygging ville bli svært ulønnsomt og skadelig for miljøet.

Nå er utredningen kvalitetssikret – konklusjonen er den samme.

Nordlandsbanen og Ofotbanen

Marstrand AS og Høgskolen i Molde skriver at «konseptvalgutredningen er noe mangelfullt utførte analyser i behovsanalysen og manglende etterprøvbarhet i mulighetsstudiet».

Likevel anbefaler de, basert på samfunnsøkonomiske analyse, å stanse videre arbeid med banestrekningen.

De mener det heller bør gjennomføres nye konseptvalgutredninger for Nordlandsbanen og Ofotbanen. Begge banestrekningene har for lite kapasitet i forhold til det behovet for godstransport som etterspørres.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse