Jernbane
Togulykken på Nordlandsbanen: Kjemper for å holde godstrafikken i gang
Godstogene kommer seg ikke mellom Mosjøen og Mo i Rana, men ansatte kaster seg rundt for å opprettholde noe av transporten.
Det var 46 passasjerer og tre ansatte om bord i toget som var på vei fra Trondheim til Bodø. Lokomotivføreren døde i ulykken. (Arkivfoto)
Bjørn Leirvik / NTB
morten@lomedia.no
24. oktober traff et passasjertog et steinras og sporet av på Nordlandsbanen mellom Bjerka og Mo i Rana. Lokføreren døde, og fire andre personer ble skadet.
Siden den gang har all togtransport vært stanset mellom disse to stasjonene, men deler av godset kommer likevel fram.
CargoNet losser jernbanegodset over på biler i Mosjøen og kjører det på veien til Mo i Rana, hvor det blir lastet ombord på toget igjen.
De første dagene, da E6 var stengt, kjørte de en stor omvei via Sverige. Det er godskundene selv som stiller biler og kjører til og fra terminalene.
Betydelige tap
Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet, sier selskapet har prøvd å finne en løsning som hjelper både kundene og CargoNet.
Selv om de under bruddet på Nordlandsbanen bare klarer å frakte halvparten av det de vanligvis transporterer, mener hun det er viktig å vise at CargoNet gjør det de kan for å frakte kundenes gods.
– Dette bruddet påfører oss betydelige tap. Hvor mye kan vi ikke si før vi vet hvor lang tid det tar før Nordlandsbanen åpner. Men «bilbroen» mellom Mosjøen og Mo i Rana begrenser tapet litt. Det viktigst er likevel å vise kundene at vi prøver å finne løsninger, sier Storås.
Bakgrunn: CargoNet: – Bare de siste ukenehar vi tapt 20 millioner kroner på
– En vanvittig jobb
Hun forteller at det er en omfattende og kostbar logistikk som må til for å gjennomføre nødløsningen.
Blant annet har verkstedarbeidere fra Mantena i Trondheim måttet fly nordover for å gjøre nødvendig vedlikehold på lokomotivene som er nord for raset – og som dermed ikke kan kjøres til verkstedet.
I tillegg må godsterminalene i Mosjøen og Mo i Rana holdes døgnåpne.
– Alle våre medarbeidere har kastet seg rundt og gjør en vanvittig god jobb for å få dette til, sier Storås.
CargoNet setter inn ekstra ressurser for å få fram noe av godset på den stengte Nordlandsbanen. (Illustrasjonsfoto)
Øyvind Dølplads
Kompetanse og erfaring
Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet, skriver under på at dette er et felles løft.
– Alle står på for å opprettholde godstrafikken. Jeg må berømme terminalarbeiderne og terminallederne, som virkelig har stått på med lang reisevei og arbeid hele døgnet. Kompetanse og erfaring har vært avgjørende for å få dette til, sier Nilsen.
Hun sier tilbakemeldingene fra kundene har vært positive.
– Det er viktig for oss at kundene blir minst mulig skadelidende. Vi tåler ikke mer brudd i godstransporten på jernbanen. Da mister vi kunder for godt.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.