JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekstremvær

Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer

Oppdragene og inntektene for togverkstedene uteblir etter jernbanekollapsen på Dovrebanen.
Mantena opplever betydelige inntektstap på grunn av jernbanekollapsen på Doverebanen.

Mantena opplever betydelige inntektstap på grunn av jernbanekollapsen på Doverebanen.

Morten Hansen. Foto innfelt: privat

morten@lomedia.no

– Vi får i realiteten betalt hvor hver kilometer togene kjører. Når togene står, uteblir både oppdragene og inntektene. Vi frykter at det kan ende i permitteringer, sier hovedtillitsvalgt for verkstedarbeiderne, Dag-Arne Johansen.

FriFagbevegelse har tidligere skrevet om togselskap som taper mye penger for hver dag Dovrebanen er stengt.

Det har fått blant annet arbeidsgiverforeningen Spekter og LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivførerforbund til å gå ut og krever et snarlig løfte om økonomisk hjelp fra regjeringen.

Men også andre virksomheter i jernbanesektoren rammes av at Randklev jernbanebru i Ringebu kollapset 14. august.

Verkstedbedriften Mantena, som vedlikeholder togene som skulle gått på Dovrebanen, taper også penger.

Siste: Togselskapene får krisehjelp av regjeringen

– Ta ansvar

Hovedtillitsvalgt Dag-Arne Johansen forteller at verkstedarbeiderne ved Mantena i Lodalen nå frivillig reiser til Marienborg i Trondheim for å bistå ved verkstedet der.

– Det vitner om at vi tar ansvar for situasjonen vi er i, sier Johansen.

Han etterlyser det samme ansvaret fra myndighetene.

– Det er like viktig at vi som vedlikeholder togmateriellet blir verdsatt like høyt som togoperatørene. Vi må også få kompensasjon for bortfall av inntekter etter uværet, sier Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt i Mantena.

Betydelige tap

Erik Nilssen, divisjonsdirektør Flåteservice i Mantena, har ingen nøyaktig oversikt over inntektstapet, men slår fast at det er snakk om betydelige summer.

– For oss krever dette en omlegging for deler av vedlikeholdet, da deler av togmateriellet befinner seg i annen landsdel enn hvor det normalt ville blitt vedlikeholdt, men dette håndterer vi og vi har god dialog med kundene våre og Bane Nor om den løpende håndteringen, skriver Nilssen i en epost.

Han skriver at det i praksis betyr både endringer i vedlikeholdet og logistikken for reservedeler.

– Det jobbes med å lage tilpassede vedlikeholdsplaner etter nye ruteplaner, som svarer til hvordan trafikken på kort sikt vil foregå, sier Nilssen. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse