Ekstremvær
Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer
Oppdragene og inntektene for togverkstedene uteblir etter jernbanekollapsen på Dovrebanen.
Mantena opplever betydelige inntektstap på grunn av jernbanekollapsen på Doverebanen.
Morten Hansen. Foto innfelt: privat
morten@lomedia.no
– Vi får i realiteten betalt hvor hver kilometer togene kjører. Når togene står, uteblir både oppdragene og inntektene. Vi frykter at det kan ende i permitteringer, sier hovedtillitsvalgt for verkstedarbeiderne, Dag-Arne Johansen.
FriFagbevegelse har tidligere skrevet om togselskap som taper mye penger for hver dag Dovrebanen er stengt.
Det har fått blant annet arbeidsgiverforeningen Spekter og LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivførerforbund til å gå ut og krever et snarlig løfte om økonomisk hjelp fra regjeringen.
Men også andre virksomheter i jernbanesektoren rammes av at Randklev jernbanebru i Ringebu kollapset 14. august.
Verkstedbedriften Mantena, som vedlikeholder togene som skulle gått på Dovrebanen, taper også penger.
Siste: Togselskapene får krisehjelp av regjeringen
– Ta ansvar
Hovedtillitsvalgt Dag-Arne Johansen forteller at verkstedarbeiderne ved Mantena i Lodalen nå frivillig reiser til Marienborg i Trondheim for å bistå ved verkstedet der.
– Det vitner om at vi tar ansvar for situasjonen vi er i, sier Johansen.
Han etterlyser det samme ansvaret fra myndighetene.
– Det er like viktig at vi som vedlikeholder togmateriellet blir verdsatt like høyt som togoperatørene. Vi må også få kompensasjon for bortfall av inntekter etter uværet, sier Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt i Mantena.
Betydelige tap
Erik Nilssen, divisjonsdirektør Flåteservice i Mantena, har ingen nøyaktig oversikt over inntektstapet, men slår fast at det er snakk om betydelige summer.
– For oss krever dette en omlegging for deler av vedlikeholdet, da deler av togmateriellet befinner seg i annen landsdel enn hvor det normalt ville blitt vedlikeholdt, men dette håndterer vi og vi har god dialog med kundene våre og Bane Nor om den løpende håndteringen, skriver Nilssen i en epost.
Han skriver at det i praksis betyr både endringer i vedlikeholdet og logistikken for reservedeler.
– Det jobbes med å lage tilpassede vedlikeholdsplaner etter nye ruteplaner, som svarer til hvordan trafikken på kort sikt vil foregå, sier Nilssen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.