JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekstremvær

Krisestemning på Dovrebanen. Milliontap kan føre til permitteringer

Med Dovrebanen stengt, og kapasiteten på Rørosbanen sprengt, blør gods- og persontogselskapene som trafikkerer strekningene.
SJ taper mye penger for hver dag Dovrebanen er stengt.

SJ taper mye penger for hver dag Dovrebanen er stengt.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

SJ Norge har mistet mye av inntekten på grunn av bortfall av avganger mellom Oslo og Trondheim.

Selskapet opplyser at de nå taper om lag fem millioner kroner i uka, samt kostnadene for buss for tog.

Hovedtillitsvalgt i SJ Norge, Ingri Ruud, sier det er stor frustrasjon og usikkerhet blant de ansatte.

– Mine kollegaer har permisjonsspøkelset hengende over seg. Både vi og ledelsen i SJ Norge prøver å få noen svar på hva som skjer. Men vi får ikke vite noe. Det eneste svaret er at det arbeides med løsninger. Men det er ikke et svar som hjelper oss i den situasjonen vi er i nå, sier Ruud. 

Hun er redd for både jobbene og selskapets framtid.

– Vi kan ikke fortsette med denne usikkerheten. Regjeringen må komme med et svar, og det må komme fort, sier Ruud.

Siste: Togselskapene får krisehjelp av regjeringen

Hovedtillitsvalgt i SJ, Ingri Ruud, sier de ansatte frykter for jobbene sine.

Hovedtillitsvalgt i SJ, Ingri Ruud, sier de ansatte frykter for jobbene sine.

Morten Hansen

Krever kompensasjon

Også godsselskapene CargoNet og Onrail taper store penger hver dag som går uten togforbindelse mellom nord og sør. CargoNet sier de taper mellom én og to millioner kroner hver dag på grunn av stengte jernbanestrekninger.

Selskapet kjører vanligvis seks tog på Dovrebanen hver dag.

– Det er svært krevende nå. Når vi ikke får kjørt tog har vi heller ingen inntekt – samtidig som vi sitter med nesten alle kostnadene, sier Ingvild Storås blir administrerende direktør i CargoNet.

Hun sier selskapet per i dag ikke vurderer permitteringer, men understreker at de ikke kan leve med tap over tid.

Nå krever Storås at eieren av jernbanen, staten, stiller opp for selskapene som er rammet av hendelser de ikke råder over.

– Vi har tre krav vi har overlevert til Samferdselsdepartementet. Punkt én er å få opp broen i Ringebu så fort som overhodet mulig. Punkt to er å gi oss en kompensasjon for at staten ikke kan opprettholde den viktigste rammebetingelsen for virksomheten vår, nemlig en fungerende jernbanestrekning. Og punkt tre som er å sikre bransjen bedre, langsiktige og forutsigbare rammebetingelser, sier Storås.

Aktuelt: Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer

Kan få langsiktige følger

Godstogselskapet Onrail startet med Åndalsnestoget for to år siden. Grunnlegger og daglig leder, Henning Aandal, sier situasjonen er kjempealvorlig.

Selskapet får heller ikke tilgang til de få tilgjengelige avgangene på Rørosbanen når den er åpen.

– Våre tog må stå til broen på Ringebu er oppe. Vi prøver å beskytte våre ansatte ved å sette de inn på de strekningene vi kan kjøre. Men i verste fall blir de ansatte skadelidende, sier Aandal.

Han er redd at de kortsiktige problemene godstogselskapene er i nå vil få langsiktige følger.

Aandal påpeker at kundene svært sannsynlig blir nødt til å inngå langsiktige avtaler med lastebileiere for å få godset fram.

– Da er det ikke sikkert de kommer tilbake med en gang broen er oppe igjen, sier han.

Vurderer tiltak

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var tirsdag i Bergen for å åpne den nye jernbaneterminalen.

På Bergensbanen har togene så vidt begynt å gå igjen, men Nygård sier regjeringen er klar over situasjonen togselskapene på Dovrebanen er i.

Han sier regjeringen jobber med å vurdere tiltak.  

– Det er en veldig krevende situasjon for norsk jernbane. Vi har hatt dialog med godsselskapene og persontogselskapene, og vil melde tilbake når vi har noe nytt å melde, sier Nygård.

– Vis handlekraft

Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener regjeringen må bli ferdige med å vurdere og komme med tiltak.

Forbundsleder Jane B. Sæthre sammenlikner situasjonen med nedstengingen under koronapandemien.

– Det må finnes en form for krisehåndtering når man kommer i den situasjonen vi er i nå. Dette er hendelser togselskapene er helt uforskyldt i. Regjeringen klarte å snu seg rundt da koronaen kom. Det må de klare nå. Det er på tide å vise handlekraft, fastslår Sæthre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse