SJ taper mye penger for hver dag Dovrebanen er stengt.
Ole Palmstrøm
Ekstremvær
Krisestemning på Dovrebanen. Milliontap kan føre til permitteringer
Med Dovrebanen stengt, og kapasiteten på Rørosbanen sprengt, blør gods- og persontogselskapene som trafikkerer strekningene.
morten@lomedia.no
SJ Norge har mistet mye av inntekten på grunn av bortfall av avganger mellom Oslo og Trondheim.
Selskapet opplyser at de nå taper om lag fem millioner kroner i uka, samt kostnadene for buss for tog.
Hovedtillitsvalgt i SJ Norge, Ingri Ruud, sier det er stor frustrasjon og usikkerhet blant de ansatte.
– Mine kollegaer har permisjonsspøkelset hengende over seg. Både vi og ledelsen i SJ Norge prøver å få noen svar på hva som skjer. Men vi får ikke vite noe. Det eneste svaret er at det arbeides med løsninger. Men det er ikke et svar som hjelper oss i den situasjonen vi er i nå, sier Ruud.
Hun er redd for både jobbene og selskapets framtid.
– Vi kan ikke fortsette med denne usikkerheten. Regjeringen må komme med et svar, og det må komme fort, sier Ruud.
Siste: Togselskapene får krisehjelp av regjeringen
Hovedtillitsvalgt i SJ, Ingri Ruud, sier de ansatte frykter for jobbene sine.
Morten Hansen
Krever kompensasjon
Også godsselskapene CargoNet og Onrail taper store penger hver dag som går uten togforbindelse mellom nord og sør. CargoNet sier de taper mellom én og to millioner kroner hver dag på grunn av stengte jernbanestrekninger.
Selskapet kjører vanligvis seks tog på Dovrebanen hver dag.
– Det er svært krevende nå. Når vi ikke får kjørt tog har vi heller ingen inntekt – samtidig som vi sitter med nesten alle kostnadene, sier Ingvild Storås blir administrerende direktør i CargoNet.
Hun sier selskapet per i dag ikke vurderer permitteringer, men understreker at de ikke kan leve med tap over tid.
Nå krever Storås at eieren av jernbanen, staten, stiller opp for selskapene som er rammet av hendelser de ikke råder over.
– Vi har tre krav vi har overlevert til Samferdselsdepartementet. Punkt én er å få opp broen i Ringebu så fort som overhodet mulig. Punkt to er å gi oss en kompensasjon for at staten ikke kan opprettholde den viktigste rammebetingelsen for virksomheten vår, nemlig en fungerende jernbanestrekning. Og punkt tre som er å sikre bransjen bedre, langsiktige og forutsigbare rammebetingelser, sier Storås.
Aktuelt: Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer
Kan få langsiktige følger
Godstogselskapet Onrail startet med Åndalsnestoget for to år siden. Grunnlegger og daglig leder, Henning Aandal, sier situasjonen er kjempealvorlig.
Selskapet får heller ikke tilgang til de få tilgjengelige avgangene på Rørosbanen når den er åpen.
– Våre tog må stå til broen på Ringebu er oppe. Vi prøver å beskytte våre ansatte ved å sette de inn på de strekningene vi kan kjøre. Men i verste fall blir de ansatte skadelidende, sier Aandal.
Han er redd at de kortsiktige problemene godstogselskapene er i nå vil få langsiktige følger.
Aandal påpeker at kundene svært sannsynlig blir nødt til å inngå langsiktige avtaler med lastebileiere for å få godset fram.
– Da er det ikke sikkert de kommer tilbake med en gang broen er oppe igjen, sier han.
Vurderer tiltak
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var tirsdag i Bergen for å åpne den nye jernbaneterminalen.
På Bergensbanen har togene så vidt begynt å gå igjen, men Nygård sier regjeringen er klar over situasjonen togselskapene på Dovrebanen er i.
Han sier regjeringen jobber med å vurdere tiltak.
– Det er en veldig krevende situasjon for norsk jernbane. Vi har hatt dialog med godsselskapene og persontogselskapene, og vil melde tilbake når vi har noe nytt å melde, sier Nygård.
– Vis handlekraft
Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener regjeringen må bli ferdige med å vurdere og komme med tiltak.
Forbundsleder Jane B. Sæthre sammenlikner situasjonen med nedstengingen under koronapandemien.
– Det må finnes en form for krisehåndtering når man kommer i den situasjonen vi er i nå. Dette er hendelser togselskapene er helt uforskyldt i. Regjeringen klarte å snu seg rundt da koronaen kom. Det må de klare nå. Det er på tide å vise handlekraft, fastslår Sæthre.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox
Straffen for innsidehandel er streng. Slik unngår du den som tillitsvalgt
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad