Selskapene på jernbanen sliter økonomisk. Nå lover samferdselsministeren hjelp.
Øyvind Dølplads
Togselskapene får krisehjelp av regjeringen
Samferdselsministeren lover økonomisk støtte etter ekstremværet Hans.
morten@lomedia.no
– Jeg kan ikke si sikkert når en støtteordning vil være på plass, men den kommer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Ekstremværet på sensommeren førte til store skader på jernbanen. Randklev bru kollapset og holder Dovrebanen stengt på ubestemt tid. Det har ført til store begrensninger på både persontog- og godstogtrafikken.
Nå lover samferdselsministeren at regjeringen vil utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen
– Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene, sier Nygård.
Skal dele på byrdene
Lønnsomheten i godstogbransjen har lenge vært utfordrende. Nygård slår fast at det er nødvendig å støtte togselskapene for å opprettholde trafikken så langt som mulig, og sikre at trafikken kommer tilbake til normalt nivå så raskt som mulig etter at ny bru på er på plass.
Men hvordan støtteordningen vil se ut, er ikke besluttet.
– Ordningen skal ha en hensiktsmessig byrdefordeling mellom stat og selskapene, sier samferdselsministeren.
Aktuelt: Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer
Kan ikke spleise
Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet, er glad for at samferdselsministeren og departementet har hørt på tilbakemeldingene fra en samlet jernbanesektor.
– Veldig bra, og veldig nødvendig, sier Nilsen.
Hun er spent på hvordan størrelsen og innretningen på støtten blir. Foreløpig mener hun samferdselsministeren er for vag. Forventningen hos de ansatte i godsselskapene på jernbanen er at hele tapet dekkes.
– Dette er en utgift vi ikke har noen skyld i, understreker Nilsen.
Hun påpeker at rammebetingelsene for godsselskapene på jernbanen har gjort at lønnsomheten allerede før ekstremværet var dårlig.
– Vi har for lengst tatt vår del av byrden. Det er vanskelig å være med å spleise med det utgangspunktet vi har fått, sier Nilsen.
Bakgrunn: Krisestemning på Dovrebanen. Milliontap kan føre til permitteringer
Også SJ får hjelp
SJ Norge og Jernbanedirektoratet har allerede kommet fram til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans.
Den avtalen innebærer at det vil det gå fire daglige avganger hver vei på Dovrebanen, med tog mellom Oslo og Lillehammer, buss mellom Lillehammer og Dombås, og deretter tog igjen mellom Dombås og Trondheim.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad