Togselskapene får krisehjelp av regjeringen
Samferdselsministeren lover økonomisk støtte etter ekstremværet Hans.
Selskapene på jernbanen sliter økonomisk. Nå lover samferdselsministeren hjelp.
Øyvind Dølplads
morten@lomedia.no
– Jeg kan ikke si sikkert når en støtteordning vil være på plass, men den kommer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Ekstremværet på sensommeren førte til store skader på jernbanen. Randklev bru kollapset og holder Dovrebanen stengt på ubestemt tid. Det har ført til store begrensninger på både persontog- og godstogtrafikken.
Nå lover samferdselsministeren at regjeringen vil utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen
– Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene, sier Nygård.
Skal dele på byrdene
Lønnsomheten i godstogbransjen har lenge vært utfordrende. Nygård slår fast at det er nødvendig å støtte togselskapene for å opprettholde trafikken så langt som mulig, og sikre at trafikken kommer tilbake til normalt nivå så raskt som mulig etter at ny bru på er på plass.
Men hvordan støtteordningen vil se ut, er ikke besluttet.
– Ordningen skal ha en hensiktsmessig byrdefordeling mellom stat og selskapene, sier samferdselsministeren.
Aktuelt: Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer
Kan ikke spleise
Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet, er glad for at samferdselsministeren og departementet har hørt på tilbakemeldingene fra en samlet jernbanesektor.
– Veldig bra, og veldig nødvendig, sier Nilsen.
Hun er spent på hvordan størrelsen og innretningen på støtten blir. Foreløpig mener hun samferdselsministeren er for vag. Forventningen hos de ansatte i godsselskapene på jernbanen er at hele tapet dekkes.
– Dette er en utgift vi ikke har noen skyld i, understreker Nilsen.
Hun påpeker at rammebetingelsene for godsselskapene på jernbanen har gjort at lønnsomheten allerede før ekstremværet var dårlig.
– Vi har for lengst tatt vår del av byrden. Det er vanskelig å være med å spleise med det utgangspunktet vi har fått, sier Nilsen.
Bakgrunn: Krisestemning på Dovrebanen. Milliontap kan føre til permitteringer
Også SJ får hjelp
SJ Norge og Jernbanedirektoratet har allerede kommet fram til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans.
Den avtalen innebærer at det vil det gå fire daglige avganger hver vei på Dovrebanen, med tog mellom Oslo og Lillehammer, buss mellom Lillehammer og Dombås, og deretter tog igjen mellom Dombås og Trondheim.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.