JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togselskapene får krisehjelp av regjeringen

Samferdselsministeren lover økonomisk støtte etter ekstremværet Hans.
Selskapene på jernbanen sliter økonomisk. Nå lover samferdselsministeren hjelp.

Selskapene på jernbanen sliter økonomisk. Nå lover samferdselsministeren hjelp.

Øyvind Dølplads

morten@lomedia.no

– Jeg kan ikke si sikkert når en støtteordning vil være på plass, men den kommer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Ekstremværet på sensommeren førte til store skader på jernbanen. Randklev bru kollapset og holder Dovrebanen stengt på ubestemt tid. Det har ført til store begrensninger på både persontog- og godstogtrafikken.

Nå lover samferdselsministeren at regjeringen vil utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen

– Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene, sier Nygård.

Skal dele på byrdene

Lønnsomheten i godstogbransjen har lenge vært utfordrende. Nygård slår fast at det er nødvendig å støtte togselskapene for å opprettholde trafikken så langt som mulig, og sikre at trafikken kommer tilbake til normalt nivå så raskt som mulig etter at ny bru på er på plass.

Men hvordan støtteordningen vil se ut, er ikke besluttet.

– Ordningen skal ha en hensiktsmessig byrdefordeling mellom stat og selskapene, sier samferdselsministeren.

Aktuelt: Togverkstedene går kraftig i minus: – Vi frykter permitteringer

Kan ikke spleise

Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet, er glad for at samferdselsministeren og departementet har hørt på tilbakemeldingene fra en samlet jernbanesektor.

– Veldig bra, og veldig nødvendig, sier Nilsen.

Hun er spent på hvordan størrelsen og innretningen på støtten blir. Foreløpig mener hun samferdselsministeren er for vag. Forventningen hos de ansatte i godsselskapene på jernbanen er at hele tapet dekkes.

– Dette er en utgift vi ikke har noen skyld i, understreker Nilsen.

Hun påpeker at rammebetingelsene for godsselskapene på jernbanen har gjort at lønnsomheten allerede før ekstremværet var dårlig.

– Vi har for lengst tatt vår del av byrden. Det er vanskelig å være med å spleise med det utgangspunktet vi har fått, sier Nilsen.

Bakgrunn: Krisestemning på Dovrebanen. Milliontap kan føre til permitteringer

Også SJ får hjelp

SJ Norge og Jernbanedirektoratet har allerede kommet fram til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans.

Den avtalen innebærer at det vil det gå fire daglige avganger hver vei på Dovrebanen, med tog mellom Oslo og Lillehammer, buss mellom Lillehammer og Dombås, og deretter tog igjen mellom Dombås og Trondheim.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse