JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dagligvarekjedene presser ut Ringnes-sjåførene: – Dette er sosial dumping satt i system

De har kjempet lenge for å beholde distribusjon av egenprodusert øl, brus og vann. Nå kan den mangeårige kampen ende med mer makt til dagligvarekjedene – og over 200 risikerer å miste jobben.
STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

«Før eller seinere ryker nok egendistribusjonen hos Ringnes også», sa Ringnes-sjåfør Svein Tore Olsen til NNN-arbeideren for nokså nøyaktig fem år siden.

Nå ser det ut til at spådommen hans går i oppfyllelse. Ingenting er riktignok avgjort, understreker de tillitsvalgte i Ringnes – men forhandlingene mellom Ringnes og dagligvarekjedene er på vei inn i et mer aktivt nivå.

– Nå kommer det snart folk her med målebånd for å sjekke hvor eventuelle maskiner kan stå. Så da er det på tide å gi kollegaer og andre beskjed, sier NNN-klubbleder i Ringnes, Erik Torkelsen, til NNN-arbeideren.

Over 200 kan miste jobben

På det store anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo produseres det øl og brus døgnet rundt. Og de kjører ut varene selv – til butikker og utesteder.

Nå vil butikkene overta kjøringa selv. Det i seg selv er ikke noe nytt, forhandlingene med dagligvarekjedene startet allerede i 2016.

– Kjedene har lenge hatt et uttalt ønske om dette. Det er mange spørsmål som skal besvares, men vårt utgangspunkt er at kjedene må levere en totalpakke som er minst like god som vår egen. En forutsetning for at kjedene overtar er at oppsettet må komme forbrukerne til gode, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard til NNN-arbeideren.

De tillitsvalgte frykter at egendistribusjonen til Ringnes skal være en saga blott fra 1. kvartal 2023. Det vil være et stort tap, mener klubbleder Erik Torkelsen.

– 200 medarbeidere kan forsvinne. AFP vil trolig ryke for flere, sier han til NNN-arbeideren.

Torkelsen og hans kolleger mener dette er sosial dumping, hvor faste stillinger med tariffavtale i stor grad erstattes med innleide og kontraktører hos kjedene.

– Det er kynisk utnyttelse av folk i deler av transportbransjen. Hos oss har sjåførene en fornuftig lønn og gode betingelser – gode arbeidsplasser som står i fare for å bli overtatt av uorganisert arbeidskraft, preget av ren sosial dumping, understreker Torkelsen.

Denne skaper debatt: Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt

Langsiktige konsekvenser

På lengre sikt peker Torkelsen på den politiske siden av varedistribusjon, all den tid dagligvarekjedene strammer maktgrepet over matindustrien. I dag er det stort sett bare Ringnes og Tine som kjører ut varene selv – resten har gitt opp og gått over til såkalt grossistdistribusjon, altså at dagligvarekjedene tar seg av det selv.

– For vår del tør jeg påstå at det vil kunne få konsekvenser inn i brygghuset, altså de får mer makt over hva som skal produseres og utvikles.

– Det store bildet er at det umulig kan være heldig at det blir en sånn maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen. Dette gagner bare dem på toppen, det handler om penger og makt, sier Torkelsen.

Mye lest: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

Press?

Før ble det sagt at leverandørene hadde makta over kjøpmennene. Kjøpte ikke den ene inn varene, solgte leverandørene bare til den andre. Etter at kjøpmennene nå er samlet i tre store dagligvarekjeder (Norgesgruppen, Coop og Rema) har det hele blitt snudd på hodet: Leverandørene er avhengig av at kjedene tar dem inn, ikke omvendt. Et nei nå er ikke et nei fra en enkelt kjøpmann; det er fra 1/3 (grovt forenklet) av alle Norges butikker.

– Ringnes vil jo aldri innrømme det, men vi er helt overbevist om at eksisterer et press fra kjedene her, sier Torkelsen.

For eksempel vareplassering i butikkene, som har mye å si for salget av varene.

Norgesgruppen (Kiwi, Meny og Joker) er uenig i den påstanden, skriver de en epost til NNN-arbeideren.

I Coop mener de påstanden faller på sin egen urimelighet.

«Skal du drive butikk må du ha de varene kundene ønsker og helst til lavere pris enn konkurrentene. Å ikke ta inn, eller «gjemme» Ringnes-produkter, som vi vet kundene vil ha, vil være lite kundevennlig. Noen forsøkte seg med en «bestevenn-strategi» for noen år siden. Jeg trenger ikke minne om hvordan det» skriver Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, i en epost.

Mye delt: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

– Optimal distribusjon er målet

Da Hansa gikk over til såkalt grossistdistribusjon i 2015, leverte Forbrukerrådet en klage til Konkurransetilsynet på grunn av det mente var misbruk av markedsmat. Konkurransetilsynet avviste klagen, som de mente bygget på ufunderte påstander.

Dagligvarekjedene er heller ikke enig i at det er makt de er ute etter. Både Coop og Norgesgruppen peker på mest mulig effektiv distribusjon, samt lastutnyttelse på lastebilene.

Det vil gagne kundene – og miljøet, mener de.

«Vi har også et ansvar overfor våre 28.000 ansatte, om å trygge arbeidsplassene gjennom effektiv drift som gjør oss konkurransedyktige i det norske markedet og mot grensehandelen», skriver Kristiansen i Coop.

«Uten å kommentere Ringnes spesielt, mener vi bedre lastutnyttelse gir færre lastebiler, og økt leveringsfrekvens» svarer Bård Gultvedt i Norgesgruppen.

Fått med deg denne? Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

Har egne transportansatte

Dagligvarekjedene er heller ikke med på at en overgang til grossistdistribusjon vil føre til mer sosial dumping. Norgesgruppen sier at deres leverandør Asko i hovedsak har egne ansatte sjåfører, og at disse lønnes etter tariff.

Coop sier de i stor grad benytter seg av regionale norske transportører, som får lønn etter allmenngjort tariff.

«Våre rutiner er godkjent av arbeidstilsynet og vi har ikke avdekket avvik» skriver de.

Torkel Nohr Fjørtoft i Rema sier dette om forhandlingene med Ringnes:

«Samtalene er både ryddige og konstruktive fra begge parter, så det er all grunn til å tro at vi kommer frem til en god løsning. Uansett hva som skjer så har REMA 1000 gode avtaler med både egenansatte sjåfører og underleverandører, med tett oppfølging av påseplikt og lønnsavtaler. Vi samarbeider ikke med useriøse aktører, og har heller ingen avtaler med utenlandske transportører om transport i Norge» skriver han i en epost.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse