Flystreik
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken
Et varsel fra Helsetilsynet har gjort at arbeidsminister Marte Mjøs Persen nå har gått til tvungen lønnsnemnd. Streiken er dermed avsluttet.
Marte Mjøs Persen opplyste pressen tirsdag formiddag at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte flytekniker-konflikten.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på et pressetreff tirsdag formiddag.
Hun sier at de mottok et varsel fra Helsetilsynet mandag ettermiddag.
Varselet gikk ut på at dersom regjeringen ikke grep inn før klokken 10 tirsdag formiddag, ville den pågående konflikten medført fare for liv og helse, ifølge Mjøs Persen.
Faren gjelder syke pasienter som må fraktes over lengre avstander som kun kan gjennomføres med ambulansefly. Helsetilsynet mente at kompenserende tiltak med ambulansebil og -helikopter ikke var tilstrekkelig til å dekke tilbudet, sier hun.
Misliker situasjonen
Mjøs Persen la ikke skjul på at det er uheldig at regjeringen blir nødt til å gripe inn.
– Jeg misliker sterkt at ansvaret blir skjøvet over på regjeringen, men jeg har ikke noe annet valg enn å avblåse streiken på grunn av fare for liv og helse, sier hun i en pressemelding.
Tidligere tirsdag morgen innkalte hun partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) til et møte.
Der oppfordret hun partene til å gjenoppta arbeidet så snart som mulig.
Kommentar: «Lønnskrav på 17 prosent er helt urealistisk. Det måtte bli lønnsnemnd»
Vil gjennomgå streikereglene
Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener dette aktualiserer partiets forslag om en gjennomgang av streikereglene og bruk av tvungen lønnsnemnd, for å sikre reell streikerett til alle.
– NHOs aggressive bruk av lockout viser at arbeidsgiverne kan stanse en streik ved å tvinge fram fare for liv og helse, sier han til FriFagbevegelse.
Han viser blant annet til at NHO nektet å innvilge Babcocks søknad om dispensasjon for ambulanseflyene, og at det derfor ikke var noen annen utvei enn tvungen lønnsnemnd.
Moxnes forventer at regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet behandler forslaget fra Rødt grundig. Slik at man kan hindre at streiker stanses på feil grunnlag eller fordi arbeidsgiversiden tiltar seg uforholdsmessig mye makt gjennom lockout.
NFO skuffet
Norsk Flytekniker Organisasjon sier det er synd at det ble tvungen lønnsnemnd. Samtidig opplyser leder Jan Skogseth at arbeidet gjenopptas umiddelbart.
– Vi er veldig lei oss for det og så ikke dette som nødvendig. For her har vi vært åpne for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner, som Babcock ba om for ambulansetjenesten, sier Skogseth.
– Vi har akseptert avgjørelsen selv om vi ikke er enige og gir beskjed om at flyteknikerne må komme tilbake på jobb, legger han til.
Flyselskapene varsler etterslep
Beslutningen om tvungen lønnsnemnd blir tatt godt imot av flyselskapene. Samtidig varsler de noe etterslep i flytrafikken.
– Det vil nok ta tid før trafikken går som normalt, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.
Widerøe har måttet kansellere flere hundre avganger som følge av konflikten. De vil fortsatt slite med en del etterslep selv om konflikten nå avsluttes.
– Det vil ta dager, og det kan ta uker før vi er der vi ville ha vært foruten konflikten, sier Solli.
Nyheten om tvungen lønnsnemnd tas også godt imot hos SAS.
– Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur er vi er glade for at det nå er en løsning på flyteknikerstreiken. Det kan i en viss grad bli noe etterslep, men vi tar sikte på normal teknisk drift så raskt som mulig, sier SAS' norske pressesjef Tonje Sund til NTB.
Norwegian opplyser at selv om konflikten er avsluttet, ventes noe etterslep av teknisk vedlikehold. Selskapets mål er likevel å gjennomføre alle flyginger som står på programmet.
Vestre med klar beskjed: Regjeringen går ikke inn med nye penger i SAS
Stridens kjerne
Flyteknikerne gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
Stridens kjerne har vært et krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO har ment at kravet er urealistisk høyt.
Natt til søndag trådte NHOs lockout i kraft, noe som har medført at NFOs 450 flyteknikere ikke har fått lov til å komme på jobb. Til tross for gjentatte samtaler og meklingsforsøk har man ikke greid å finne fram til en løsning.
NHO Luftfart og flyteknikerne i NFO har ikke møttes siden de siste meklingsforsøkene endte uten resultat fredag i forrige uke.
Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyginger som følge av konflikten, og flere flybaser har stått uten teknikere for å ta hånd om ambulanseflyene i Norge.
Regjeringen kan gripe inn i slike arbeidskonflikter når de får konsekvenser for liv og helse.
Fakta om flytekniker-konflikten
* Hovedforhandlingene mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart brøt sammen 8. juni, og dermed endte saken på Riksmeklerens bord.
* Flyteknikere gikk ut i streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
* Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO Luftfart har ment at dette kravet er urealistisk høyt.
* Partene har både møttes til samtaler og på nytt vært inne hos Riksmekleren uten at dette har gitt resultater.
* Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyavganger som følge av konflikten.
* Streiken ble trappet opp lørdag 25. juni, og da var til sammen 145 flyteknikere tatt ut i streik.
* Natt til søndag 26. juni iverksatte NHO lockout, et lovlig virkemiddel i arbeidskonflikter. Lockout betyr en arbeidsnekt, og de 450 flyteknikerne har blitt nektet å komme på jobb de siste dagene.
* Lockouten har ført til en dramatisk økning i antall kanselleringer, og flere flybaser har stått uten teknikere til å vedlikeholde flyene.
* Tirsdag 28. juni varslet arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte konflikten.
Flere saker
Fakta om flytekniker-konflikten
* Hovedforhandlingene mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart brøt sammen 8. juni, og dermed endte saken på Riksmeklerens bord.
* Flyteknikere gikk ut i streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
* Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO Luftfart har ment at dette kravet er urealistisk høyt.
* Partene har både møttes til samtaler og på nytt vært inne hos Riksmekleren uten at dette har gitt resultater.
* Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyavganger som følge av konflikten.
* Streiken ble trappet opp lørdag 25. juni, og da var til sammen 145 flyteknikere tatt ut i streik.
* Natt til søndag 26. juni iverksatte NHO lockout, et lovlig virkemiddel i arbeidskonflikter. Lockout betyr en arbeidsnekt, og de 450 flyteknikerne har blitt nektet å komme på jobb de siste dagene.
* Lockouten har ført til en dramatisk økning i antall kanselleringer, og flere flybaser har stått uten teknikere til å vedlikeholde flyene.
* Tirsdag 28. juni varslet arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte konflikten.