Marte Mjøs Persen opplyste pressen tirsdag formiddag at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte flytekniker-konflikten.
Jan-Erik Østlie
Flystreik
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken
Et varsel fra Helsetilsynet har gjort at arbeidsminister Marte Mjøs Persen nå har gått til tvungen lønnsnemnd. Streiken er dermed avsluttet.
helge@lomedia.no
– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på et pressetreff tirsdag formiddag.
Hun sier at de mottok et varsel fra Helsetilsynet mandag ettermiddag.
Varselet gikk ut på at dersom regjeringen ikke grep inn før klokken 10 tirsdag formiddag, ville den pågående konflikten medført fare for liv og helse, ifølge Mjøs Persen.
Faren gjelder syke pasienter som må fraktes over lengre avstander som kun kan gjennomføres med ambulansefly. Helsetilsynet mente at kompenserende tiltak med ambulansebil og -helikopter ikke var tilstrekkelig til å dekke tilbudet, sier hun.
Misliker situasjonen
Mjøs Persen la ikke skjul på at det er uheldig at regjeringen blir nødt til å gripe inn.
– Jeg misliker sterkt at ansvaret blir skjøvet over på regjeringen, men jeg har ikke noe annet valg enn å avblåse streiken på grunn av fare for liv og helse, sier hun i en pressemelding.
Tidligere tirsdag morgen innkalte hun partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) til et møte.
Der oppfordret hun partene til å gjenoppta arbeidet så snart som mulig.
Kommentar: «Lønnskrav på 17 prosent er helt urealistisk. Det måtte bli lønnsnemnd»
Vil gjennomgå streikereglene
Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener dette aktualiserer partiets forslag om en gjennomgang av streikereglene og bruk av tvungen lønnsnemnd, for å sikre reell streikerett til alle.
– NHOs aggressive bruk av lockout viser at arbeidsgiverne kan stanse en streik ved å tvinge fram fare for liv og helse, sier han til FriFagbevegelse.
Han viser blant annet til at NHO nektet å innvilge Babcocks søknad om dispensasjon for ambulanseflyene, og at det derfor ikke var noen annen utvei enn tvungen lønnsnemnd.
Moxnes forventer at regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet behandler forslaget fra Rødt grundig. Slik at man kan hindre at streiker stanses på feil grunnlag eller fordi arbeidsgiversiden tiltar seg uforholdsmessig mye makt gjennom lockout.
NFO skuffet
Norsk Flytekniker Organisasjon sier det er synd at det ble tvungen lønnsnemnd. Samtidig opplyser leder Jan Skogseth at arbeidet gjenopptas umiddelbart.
– Vi er veldig lei oss for det og så ikke dette som nødvendig. For her har vi vært åpne for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner, som Babcock ba om for ambulansetjenesten, sier Skogseth.
– Vi har akseptert avgjørelsen selv om vi ikke er enige og gir beskjed om at flyteknikerne må komme tilbake på jobb, legger han til.
Flyselskapene varsler etterslep
Beslutningen om tvungen lønnsnemnd blir tatt godt imot av flyselskapene. Samtidig varsler de noe etterslep i flytrafikken.
– Det vil nok ta tid før trafikken går som normalt, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.
Widerøe har måttet kansellere flere hundre avganger som følge av konflikten. De vil fortsatt slite med en del etterslep selv om konflikten nå avsluttes.
– Det vil ta dager, og det kan ta uker før vi er der vi ville ha vært foruten konflikten, sier Solli.
Nyheten om tvungen lønnsnemnd tas også godt imot hos SAS.
– Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur er vi er glade for at det nå er en løsning på flyteknikerstreiken. Det kan i en viss grad bli noe etterslep, men vi tar sikte på normal teknisk drift så raskt som mulig, sier SAS' norske pressesjef Tonje Sund til NTB.
Norwegian opplyser at selv om konflikten er avsluttet, ventes noe etterslep av teknisk vedlikehold. Selskapets mål er likevel å gjennomføre alle flyginger som står på programmet.
Vestre med klar beskjed: Regjeringen går ikke inn med nye penger i SAS
Stridens kjerne
Flyteknikerne gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
Stridens kjerne har vært et krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO har ment at kravet er urealistisk høyt.
Natt til søndag trådte NHOs lockout i kraft, noe som har medført at NFOs 450 flyteknikere ikke har fått lov til å komme på jobb. Til tross for gjentatte samtaler og meklingsforsøk har man ikke greid å finne fram til en løsning.
NHO Luftfart og flyteknikerne i NFO har ikke møttes siden de siste meklingsforsøkene endte uten resultat fredag i forrige uke.
Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyginger som følge av konflikten, og flere flybaser har stått uten teknikere for å ta hånd om ambulanseflyene i Norge.
Regjeringen kan gripe inn i slike arbeidskonflikter når de får konsekvenser for liv og helse.
Fakta om flytekniker-konflikten
* Hovedforhandlingene mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart brøt sammen 8. juni, og dermed endte saken på Riksmeklerens bord.
* Flyteknikere gikk ut i streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
* Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO Luftfart har ment at dette kravet er urealistisk høyt.
* Partene har både møttes til samtaler og på nytt vært inne hos Riksmekleren uten at dette har gitt resultater.
* Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyavganger som følge av konflikten.
* Streiken ble trappet opp lørdag 25. juni, og da var til sammen 145 flyteknikere tatt ut i streik.
* Natt til søndag 26. juni iverksatte NHO lockout, et lovlig virkemiddel i arbeidskonflikter. Lockout betyr en arbeidsnekt, og de 450 flyteknikerne har blitt nektet å komme på jobb de siste dagene.
* Lockouten har ført til en dramatisk økning i antall kanselleringer, og flere flybaser har stått uten teknikere til å vedlikeholde flyene.
* Tirsdag 28. juni varslet arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte konflikten.
Fakta om flytekniker-konflikten
* Hovedforhandlingene mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart brøt sammen 8. juni, og dermed endte saken på Riksmeklerens bord.
* Flyteknikere gikk ut i streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.
* Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO Luftfart har ment at dette kravet er urealistisk høyt.
* Partene har både møttes til samtaler og på nytt vært inne hos Riksmekleren uten at dette har gitt resultater.
* Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flyavganger som følge av konflikten.
* Streiken ble trappet opp lørdag 25. juni, og da var til sammen 145 flyteknikere tatt ut i streik.
* Natt til søndag 26. juni iverksatte NHO lockout, et lovlig virkemiddel i arbeidskonflikter. Lockout betyr en arbeidsnekt, og de 450 flyteknikerne har blitt nektet å komme på jobb de siste dagene.
* Lockouten har ført til en dramatisk økning i antall kanselleringer, og flere flybaser har stått uten teknikere til å vedlikeholde flyene.
* Tirsdag 28. juni varslet arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte konflikten.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Lina Winge