Hun utfordret Støre på regionreformen og oppsplitting av Statens vegvesen - og ble glad for svaret
Ap-leder Jonas Gahr Støre er for regionreformen, men ikke for å splitte opp kompetansen i Statens vegvesen.
NTL-tillitsvalgt i Statens vegvesen Henny-Kristin Navarsete utfordret Ap-leder Jonas Gahr Støre fra talerstolen på landsmøtet
Ole Palmstrøm
may.berg@lomedia.no
Ap-lederen ble utfordret på regionreformen og spørsmålet om å splitte opp kompetansen i Statens vegvesen av NTL-tillitsvalgt i Statens vegvesen Henny-Kristin Navarsete da han besøkte NTL-landsmøtet i formiddag.
– De ansatte vi representerer, kjenner i disse dager regionreformen på kroppen, sa Navarsete.
Navarsete påpeker at det var et samlet storting som fattet et vedtak i sommer som gjør at kompetansen i Statens vegvesen skal splittes på de 11 fylkeskommunene og vegvesenet.
– De faglige vurderingene er klare. Vegdirektoratet, bransjen og de fire hovedsammeslutningene sier at nedlegging av Sams (felles vegadministrasjon) betyr økt byråkrati, økte kostnader og svekket nasjonal kompetanse. Vil Arbeiderpartiet fortsatt gå for nedlegging av felles Sams når de vet hva det koster for trafikksikkerheten og den samlede vegkompetansen for distriktene og fellesskapet? spurte hun Støre.
Enig med Navarsete
Arbeiderparti-lederen sier han støtter hennes standpunkt.
– Personlig er jeg enig i at oppsplitting av vegsektoren vil føre til svekket vegsikkerhet. På en del av de store områdene er det min mening av det beste er at det tas nasjonale beslutninger. Jeg må være åpen på at det er ulike oppfatninger om dette i Arbeiderpartiet. Og Arbeiderpartiet er for regionreformen, men ikke det makkverket som regjeringen har gjennomført gjennom bakromskompromisser og hestehandel, sa Støre.
Fornøyd med svaret
Navarsete er fornøyd med svaret fra Gahr Støre.
– Jeg synes han ga et godt og utfyllende svar, og jeg er glad for at Arbeiderpartiets leder ser at det er en del oppgaver som bør løses av fellesskapet og ikke bør delegeres. Vi har møtt Arbeiderpartifolk som ikke er enig i hans standpunkt, men jeg har aldri hørt faglige argumenter som sier at trafikantene får mer eller bedre veg for pengene ved at fylkeskommunen skal løse oppgavene.
• Regjeringen fortsetter med flyttinga av oppgaver fra staten til fylkeskommunene som planlagt
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.