JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidslivskriminalitet

Nå blir det vanskeligere å være kjeltring på norske veianlegg

Sosial dumping og lønnstyveri er en utfordring for Statens vegvesen. Nå skal LO bistå med å rydde useriøse aktører av veien.
For at ikke de seriøse entrepenørene skal tape i konkurransen mot dem som jukser, er det viktig at de useriøse lukes ut, mener NTL Veg. ILLUSTRASJONSFOTO.

For at ikke de seriøse entrepenørene skal tape i konkurransen mot dem som jukser, er det viktig at de useriøse lukes ut, mener NTL Veg. ILLUSTRASJONSFOTO.

Bjørn A. Grimstad

merete.jansen@lomedia.no

I flere år har Statens vegvesen har hatt en egen krimenhet, med kompetanse fra blant annet etterretning, skatt og toll. Enheten har grepet inn når de har fått nyss om at ikke alt skjer etter boken på en anleggsplass.

Men utfordringene i bransjen er så store at de tillitsvalgte i Norsk Tjenestemannslag (NTL) har bedt om at arbeidsgiveren i tillegg hyrer inn egne LO-koordinatorer. Disse har LO som arbeidsgiver og jobber helt uavhengig av ledelsen og de ansatte i bedriftene der de har oppdrag.

Hva gjør en LO-koordinator? Se faktaboksen for mer.

Etter å ha gjentatt ønsket sitt noen ganger, har NTL Veg fått gjennomslag. Ledelsen skal få på plass tre eller fire koordinatorer.

– Nå blir det enda vanskeligere å være kjeltring på våre anlegg, sier NTL Veg-leder Inger Sigridnes fornøyd.

Hun mener at som landets største, landbaserte byggherre, påhviler det Statens vegvesen et ekstra stort ansvar for å holde orden på anleggsplassene sine.

Nestleder Henny-Kristin Navarsete sier det er godt å se at ledelsen er enig med dem i at man skal ta kravene om å drive seriøst på stort alvor

– Vi ser at det forekommer både sosial dumping og brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Det er derfor viktig å få inn LO-koordinatorer som er uavhengige av både byggherre og entreprenører på anleggsplassene, sier hun til FriFagbevegelse.

Navarsete understreker at de fleste entreprenører ønsker å drive seriøst.

– Så hvis de ikke skal tape i konkurransen mot dem som jukser, er det viktig at de useriøse lukes ut.

NTL Vegs representanter i hovedavtalemøtene med arbeidsgiver opplever at de blir nyttet til. Fra venstre: Inger Sigridnes (hovedtillitsvalgt), Ina-Mari Aa Norum og Henny-Kristin A Navarsete.

NTL Vegs representanter i hovedavtalemøtene med arbeidsgiver opplever at de blir nyttet til. Fra venstre: Inger Sigridnes (hovedtillitsvalgt), Ina-Mari Aa Norum og Henny-Kristin A Navarsete.

privat

Flere som går under radaren

På en anleggsplass er det ofte mange ansatte fra en lang rekke selskaper. Dermed kan de useriøse forholdene være vanskelig å få øye på.

FriFagbevegelse har tidligere blant annet skrevet om Killingmo freseservice som freste asfalt på oppdrag av Statens vegvesen.

Etaten oppdaget selv under en kontroll at de ansatte jobbet lenger enn tillatt arbeidstid og at de heller ikke fikk den hvilen de har krav på mellom arbeidsøktene.

Sigridnes setter stor pris på slike avsløringer, men frykter at det også er en god del tilfeller som passerer under radaren.

Hun mener den beste løsningen er å videreføre veivesenets pionerarbeid med en egen krimenhet, samtidig som man styrker arbeidet med å avdekke forhold som krimenheten må se nærmere på.

– Krimenheten er ikke minst viktig på analysenivå, for dette er folk med erfaring fra etterretning og etterforskning. De kan blant annet trå til der hvor LO-koordinatorene avdekker forhold som gjør det nødvendig å gå til andre land for å sjekke opplysninger nærmere, sier hun.

– Dette skal så klart ikke være en erstatning for den plikten veivesenet selv har til å følge med, føyer nestleder Navarsete til.

– Vi har dyktige byggeledere og kontrollingeniører på hvert anlegg, men lønnstyveri og overtidsbetaling er krevende områder å følge med på. Da kan dette være noe som kommer i tillegg.

Pr. i dag er det 14 LO-koordinatorer som jobber på ulike prosjekter rundt i landet. Det er tre år siden Nye Veier fikk sine første koordinatorer.

Omorganisering: Statlig sparekniv og streng regeltolkning kan gå på bekostning av veisikkerhet

Et hestehode foran

Ledelsen i NTL Veg ønsker å understreke at Statens vegvesen på ingen måte er noen versting når det gjelder seriøsitet i arbeidsforholdene.

– Like fullt er det veldig kjekt å se at NTL blir lyttet til, og at også ledelsen skjønner at det er viktig å forsterke arbeidet på dette området, sier Sigridnes.

– Kjeltringene ligger hele tiden et hestehode foran, så vi må hele tiden skjerpe oss for å holde tritt med utviklingen på anleggsplassene.

LO-koordinator

• En form for kontrollør som reiser rundt på byggeprosjektene, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.

• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.

• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.

• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.

• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

LO-koordinator

• En form for kontrollør som reiser rundt på byggeprosjektene, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.

• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.

• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.

• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.

• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.