Nord-Norgebanen:
Arbeiderpartiet sier ja til Nord-Norgebanen
Arbeiderpartiets mål er å realisere Nord-Norgebanen. Nå er det i realiteten flertall på Stortinget for å bygge ut jernbanen nordover.
Bilde fra Nordlandsbanen
VY
helge@lomedia.no
Byggingen av en Nord-Norgebane har aldri tidligere vært programfestet hos landets største parti.
På en pressekonferanse i Tromsø tirsdag ettermiddag, røpet nestleder Bjørnar Skjæran og stortingsrepresentant Cecilie Myrseth at Nord-Norge banen ligger inne i partiprogrammet foran landsmøtet til våren.
• Ap-utvalg sier ja til Nord-Norgebane
Målet er utbygging
I forslaget til nytt partiprogram for Ap, som vedtas på landsmøtet til våren, heter det at man har «et mål» om å realisere Nord-Norgebanen.
Slik lyder programteksten:
«Ap er for utvikling av jernbane i Nord-Norge. Det vil være et løft for verdiskaping og klimavennlig transport av gods og folk. Nordlandsbanen må utvikles med lav- og nullutslippsløsninger. Dobbeltspor på Ofotbanen, som er en viktig transportåre, må realiseres. Det må også på plass et grundig beslutningsgrunnlag for Nord-Norgebanen i nasjonal transportplan, som avklarer trasé- og teknologivalg, klimaeffekt, kostnader og fremdrift slik at vi bringer prosjektet fremover med mål om å realisere Nord-Norgebanen.»
– Jeg er veldig stolt av å være med på dette historiske vedtaket som generasjoner av nordlendinger har kjempet for før meg. Dette er en stor dag for Arbeiderpartiet i nord, sier Cecilie Myrseth til FriFagbevegelse.
– For Arbeiderpartiet er det avgjørende å se et så stort prosjekt i sammenheng med den øvrige infrastrukturen. Nord-Norge har vært satt på utsiden av den nasjonale jernbanesatsingen under hele Erna Solbergs regjeringstid. Derfor er det viktig at vi også programfester at vi skal realisere dobbeltspor på Ofotbanen og at Nordlandsbanen skal videreutvikles med lav- og nullutslippsløsninger, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
Med et Ap-ja til jernbane i Nord-Norge, er det i realiteten flertall for det på Stortinget.
Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.
Også Fremskrittspartiet, SV og MDG går inn for å bygge Nord-Norgebanen.
Det er snakk om en 375 kilometer lang strekning fra Fauske i Nordland via Narvik til Tromsø. Banen kan koste over 100 milliarder, ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet.
I slutten av august la Arbeiderpartiet fram sin nye plan for Nord-Norge. Også her sier man ja til å bygge ut en Nord-Norgebane. I første omgang er det snakk om å lage en konseptvurdering.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Jan-Erik Østlie
Stor oppslutning
Ifølge avisen Nordlys er det stor oppslutning om å bygge en forlengelse av dagens jernbane. I en fersk spørreundersøkelse gjort av Infact for Amedia svarte 75,9 prosent av de spurte i landets tre nordligste fylker at de ønsket jernbane i nord.
Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.
Senest i mars fikk Arbeiderpartiet kritikk for ikke å stemme for et forslag om å vedta bygging av Norge-Norgebanen nå, gjennom et representantforslag fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp).
• Nei til Nord-Norgebanen i Stortinget: – Et historisk svik, mener SV
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, kalte kritikken useriøs.
– Forslaget innebærer at vi bestemmer oss for at vi skal bygge jernbane videre nordover. All videre utredning vil handle om hvordan dette skal gjøres, ikke om det skal gjøres, sa Torgeir Knag Fylkesnes om forslaget.
– Skal vi bygge jernbane må vi få det inn i planene. Derfor synes jeg forslaget fra SV og Frp er useriøst. Vi kan ikke bare vedta å bygge denne banen uten at det følger med penger, svarte Sverre Myrli.
• Myrli (Ap): – Det finnes ikke egne penger for Nord-Norgebanen