JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elsparkesykler:

Blinde Lars (55) må gå ut i bilveien fordi elsparkesykler ligger slengt på fortauet

Nå er det mange tusen elektriske sparkesykler rundt omkring i hele Oslo. Mens politikerne krangler om hvordan de skal reguleres må blinde Lars ta bilveien til hjelp for å komme seg rundt i byen.
Lars Semmerud er blind, og møter en rekke utfordringer og hindringer i hverdagen sin. De nye elsparkesyklene som ligger slengt rundt omrking på fortauet skaper derimot en helt ny og farlig situasjon.

Lars Semmerud er blind, og møter en rekke utfordringer og hindringer i hverdagen sin. De nye elsparkesyklene som ligger slengt rundt omrking på fortauet skaper derimot en helt ny og farlig situasjon.

Foto: ØRN E. BORGEN / NTB scanpix / privat

– Jeg kjenner følelsen av lettelse hver gang jeg kommer hjem etter å ha gått en tur. Lettelse over at jeg ikke blei skada i dag heller. Nå må noen ta grep, sier Lars Semmerud (55) til Dagsavisen.

Semmerud er blind og bor på Grünerløkka i Oslo. Han har førerhunden Enzo som hjelper han rundt i byen, og etter å ha vært blind i 30 år har han lært seg å ferdes i trafikken i Oslo sentrum. Han unngår med vilje steder som trikkeskinnene og gravearbeidene i Thorvald Meyers gate, og han har lært seg å håndtere hindringer som stillaser og bysykkelstativer.

• Les også: El-sparkesyklar ligg slengd i hovudstaden. Ramin og kollegaene må rydde opp

Tusenvis av sparkesykler

Men det siste drøye året har en ny stor og potensielt farlig utfordring dukket opp. Siden i fjor har det dukket opp tusenvis av nye elektriske sparkesykler i bybildet, minst 12.000 ifølge Aftenposten. Sparkesyklene står ofte parkert midt på fortauet, og ofte ligger de henslengt i store klynger og blokkerer hele fortauet for Semmerud og andre myke trafikanter.

– Det verste med dette er at når hunden min markerer at jeg ikke kan gå forbi et sted er den trent til å gå ned fra fortauet, ut i gata, og forbi hindringen. Jeg har ikke vært utsatt for noen ulykker, men det er ubehagelig når det kan komme lydløse elbiler eller syklister, sier Semmerud.

Når hunden Enzo stopper betyr det at noe står i veien på fortauet. Da kjenner 189 centimeter høye Semmerud etter med hendene hva som står i veien, om det for eksempel er et gjerde eller et stillas. Men dersom sparkesykkelen ligger slengt på bakken er det verre.

– Men selv om folk er flinke til å sette fra seg sparkesykkelen langs veggen hjelper det lite. Hvis jeg går forbi og tilfeldigvis kommer borti sykkelstyret som stikker ut kan sykkelen falle, for eksempel ned på hunden min, sier Semmerud.

• Fikk du med deg denne? Roald skjulte dysleksien for sjefen. Det gjorde også 30 andre kollegaer

Etterlyser parkering

Han har sågar opplevd at noen har parkert en sparkesykkel rett utenfor inngangsdøra til bygården der han bor.

– Jeg pleier å gå ut av porten før jeg tar sæle på hunden. Da holdt jeg på å ramle oppi sykkelen med fare for å slå meg ordentlig eller snuble ut i gata, sier Semmerud.

Han er tydelig på at han ikke ønsker å forby elsparkesyklene, men han ønsker seg faste steder de kan parkere, på samme måte som bysyklene. På den måten kan han være rimelig sikker på hvor hindringer er slik at han kan unngå dem.

Han etterlyser grep fra politikerne, enten det er fra byrådet, bystyret eller fra samferdselsministeren.

– Jeg vet ikke hvem det er som er blind, om det er meg eller politikerne som ikke ser på dette som et stort problem, sier han.

Politikerne krangler

Siden elsparkesyklene dukket opp i fjor har politikerne kranglet om hvorvidt syklene kan reguleres. I fjor kalte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale Oslo kommunes forsøk på å regulere syklene for «skivebom». Nå sier statssekretær Ingelin Noresjø til nettstedet Shifter at det kan komme på plass nye regler om regulering av sparkesykler, for eksempel hvor de kan parkere, neste år.

Samtidig er både Trondheim og Bergen i åpen konflikt med leverandører av elektriske sparkesykler, og har hver sin rettsrunde med to selskaper som leier ut syklene for å finne ut hvilke fullmakter kommunene har til å regulere sparkesyklene.

Oslo kommune har så langt ikke tatt sparkesykkelselskapene til retten, men har gjentatte ganger etterlyst nye regler fra regjeringen for å kunne gjøre noe med sparkesykkelsituasjonen. I sommer gjennomfører kommunen et prøveprosjekt med egne parkeringssoner for syklene, uten at det ser ut til å være et særlig populært tilbud.

Samtidig som dette er et nytt opprør mot sparkesyklene i ferd med å danne seg i Oslo.

Bybetjentene i Oslo, som har ansvaret for fremkommeligheten i byen, fortviler over alle sparkesyklene.

– Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen, sier bybetjentene.

Opprør mot sparkesyklene

Facebookgruppa «La oss ta fortauene tilbake» har i løpet av få dager fått 7.500 medlemmer. Gruppa protesterer mot at det står sparkesykler over alt på fortauene og blokkerer for myke trafikkanter. De vil provosere fram endringer ved å flytte syklene ut i bilveien i stedet.

Initiativtaker bak gruppa, Stein Leikanger, sier til TV 2 at han har brukt de siste to ukene på å rydde vekk elektriske sparkesykler fra fortauene.

– Vi har bilder som har blitt lagt ut i gruppa, som man skulle tro var arrangerte. Det ser forferdelig ut og det går ikke an å komme frem. Hvorfor skal vi leve med det? Fortauene må være fremkommelige, sier Leikanger.

Warning
Annonse
Annonse