JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elsparkesykler:

Bybetjentene fortviler: – Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen

Nå kommer ytterligere 2.000 elsparkesykler i Oslo-gatene.
GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

Geir Olsen / NTB scanpix

guro.gulstuen.nordhagen@fagbladet.no

Halvannet år etter at elsparkesyklene kom på markedet, er det i dag omkring 10.000 i Oslos gater.

I løpet av kort tid vil ytterligere 2.000 elektriske tohjulinger pryde gatebildet i hovedstaden.

Sammenligner med søppel

For et år siden skrev vi om Ramin og de andre trafikkbetjentene i Oslo som må bruke arbeidstid på å rydde opp el-sparkesykler som ligger slengt i gatene.

• Les også: El-sparkesyklar ligg slengd i hovudstaden. Ramin og kollegaene må rydde opp

– Det blir bare verre og verre for bybetjentene våre. De er møkklei, sier leder av yrkeseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo, Lars Ole Beichmann.

Ansvar for fremkommelighet

Bybetjentene i Oslo har ansvar for fremkommeligheten i byen, og skal sikre trygg ferdsel i gatene. Det betyr at de passer på at biler, forsøpling eller sparkesykler ikke hindrer fri ferdsel.

– Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling, sier Beichmann.

Det er ikke tvil om at el-sparkesyklene er et tema som opptar trafikkbetjentene i Oslo.

– Enkelte hevder at å rydde opp sparkesykler snart tar opp halvparten av arbeidstiden deres. Arbeidsoppgaven er umettelig, sier han.

Fritt marked

Grunnen til at det kommer enda flere el-sparkesykler til byen nå, er at en sjette aktør kommer på markedet.

Fungerende seksjonssjef i Bymiljøtetaen, Freddy Leithe, forteller at det i dag ikke er noe krav til søknad eller noen form for godkjenning til å sette ut el-sparkesykler.

Bymiljøetaten har ikke noe ansvar for el-sparkesyklene, men har ansvaret for kommunal grunn, der sparkesyklene ofte parkeres, og er klar over at det gjør framkommeligheten problematisk.

Jobber med samarbeidsavtale

– Vi opplever at alle ønsker å finne en god løsning. Nå er vi i gang med å lage en samarbeidsavtale med aktørene som vi håper vil gjøre forholdene bedre for alle, sier han.

– At våre bybetjenter må bruke mye av sin arbeidstid på å rydde opp i el-sparkesykler er selvfølgelig uønsket, men å sørge for framkommelighet er en viktig del av jobben. Vi håper derfor at samarbeidsavtalen med aktørene som vi jobber med skal bedre forholdene for alle, sier Leithe.

Bymiljøetaten er også i gang med et prøveprosjekt for å finne arealer som kan benyttes til utplassering av større mengder el-sparkesykler. Formålet med det er blant annet å ivareta ryddighet og fremkommelighet.

• Les også: Paulina og vennene kom til Norge for å plukke jordbær. Etter tre dager reiste de hjem i fortvilelse

Andre reagerer sterkere

Flere andre har utrykt sterk misnøye mot tohjulingene i byen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har tidligere uttalt at han ønsker strengere regler for el-sparkesykler.

Bergen kommune har nå gått til sak mot en av aktørene der, og Trondheim kommune tapte et lignende søksmål i mars.

Bymiljøetaten velger å ikke svare på spørsmål om Oslo kommune kommer til å gå til sak mot noen av aktørene.

Annonse

Flere saker

Annonse