EUs fjerde jernbanepakke:
Elvestuen (V) mener jernbanepakke-reversering kan stanse nattog til Europa
Det kan bli vanskelig med flere tog fra Norge til Europa om Norge sier nei til det europeiske jernbanesamarbeidet, mener Venstres Ola Elvestuen.
Ola Elvestuen (V) mener at en eventuell reversering i av EUs fjerde jernbanepakke kan gjøre det vanskelig med flere tog fra Norge til Europa.
Ole Palmstrøm
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har alle sendt brev og bedt regjeringen utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke i EØS-komiteens møte 24. september.
Årsaken er at partiene som stemte mot tilslutningen i Stortinget, nå har fått flertall.
Tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) frykter at et utsatt vedtak kan føre til en reversering.
Han mener at hensikten bak pakken ikke først og fremst er konkurranseutsetting, men å etablere et felles europeisk jernbanenett for å få til mer togtrafikk over grensene.
EUs fjerde jernbanepakke: Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire
Elvestuen vil ha mer samarbeid
– EUs fjerde jernbanepakke skal løse opp de fragmenterte, nasjonale jernbanesystemene. Uten felles systemer blir det vanskeligere med flere togreiser på tvers av landegrensene – også grensekryssende trafikk mellom Norge og Sverige, sier Elvestuen.
Ifølge Venstre-politikeren trenger vi mer europeisk samarbeid hvis jernbanen skal bli mer konkurransedyktig.
Elvestuen mener videre at motstanden mot pakken dreier seg om ideologi og populisme og går utover passasjerers ønske om et mer moderne jernbanetilbud.
Mye lest: Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon
Besluttet av stortingsflertallet i mai
Det var i mai at stortingsflertallet besluttet at Norge skal tilslutte seg EUs fjerde jernbanepakke.
Jernbanepakken gir EUs jernbanebyrå ERA myndighet til å fatte beslutninger direkte mot aktører i Norge. Samtidig blir EU-domstolen klageorgan.
Et kjerneelement i reformen er også at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.
Fra regjeringshold er det signalisert at en eventuell omkamp om vedtaket er en vurdering et nytt Storting og en ny regjering må ta.
Fakta om EUs fjerde jernbanepakke
* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.
* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.
* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.
* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.
Flere saker
Fakta om EUs fjerde jernbanepakke
* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.
* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.
* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.
* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.