Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.
Helge Rønning Birkelund
EUs fjerde jernbanepakke:
Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire
Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke i EØS-komiteens møte 24. september. Det samme har Sp og SV.
helge@lomedia.no
I forbindelse med EØS-komiteens møte 24. september, har Europautvalget i Stortinget bedt om eventuelle kommentarer til møtet innen 10. september.
Samme dag sendte Sverre Myrli, samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, et brev til komiteen hvor han ber om at spørsmålet om Norges tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke trekkes fra dagsorden, og at den videre prosess i EØS bør stilles i bero til det nye Stortinget er trådt sammen.
– Arbeiderpartiet vil derfor anmode regjeringen om at norsk tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke ikke blir å behandle i EØS-komiteens møte 24. september, skriver Sverre Myrli i brevet til Stortingets Europautvalg.
SV og Senterpartiet har også sendt brev til Europautvalget med samme budskap.
– Det er provoserende at regjeringen pusher på for å få til en behandling av Jernbanepakke 4 i EØS-komiteen samtidig som regjeringen nærmest er et forretningsministerium og de etter valget har et klart flertall mot seg i denne saken, sier SVs samferdselspolitiske talsperson, Arne Nævra, til FriFagbevegelse.
En utsettelse av saken i EØS-utvalget vil være god parlamentarisk skikk, mener Nævra.
Mye lest: Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon
– Politisk umusikalsk
Statsminister Erna Solberg har signalisert at hun ikke vil utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke når EØS-komiteen trer sammen.
Hun begrunner det med at det er «tradisjon å gjennomføre stortingsvedtak», ifølge NTB.
– Dette er ikke ny politikk, dette er å gjennomføre noe landets øverste forsamling faktisk har vedtatt, sa avtroppende statsminister Erna Solberg på sin pressekonferanse tirsdag på spørsmål om regjeringen i neste ukes EØS-komitémøte vil ta stilling til EUs fjerde jernbanepakke.
Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak
Sverre Myrli, som av mange er nevnt som en mulig samferdselsminister i Støres nye regjering, innrømmer at statsministeren kan ha det formelle på sin side, men mener likevel det er politisk umusikalsk.
– Vi er i en veldig spesiell situasjon der partiene som stemte mot tilslutningen til EUs fjerde jernbanepakke i Stortinget nå har fått flertall i Stortinget. Og det nye Stortinget trer sammen bare sju dager etter møtet i EØS-komiteen, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.
Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, reagerer sterkt på at statsministeren nå trosset det nye flertallet i Stortinget.
– Regjeringen må akseptere resultatet av stortingsvalget og utsette implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke. Det må være viktigere å lytte til resultatet av et stortingsvalg, som snudde flertallet i forhold til EUs fjerde jernbanepakke, sier Rolf Ringdal til FriFagbevegelse.
– Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har vært veldig tydelig på dette. Også Rødt og MDG. Fjerde jernbanepakke må ikke implementeres, poengterer han.
Oppsplittingen av jernbanen: Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til
Knapp margin
Det var rett før sommeren at Stortinget med knappest mulig flertall (43 mot 42 stemmer), sa ja til EUs fjerde jernbanepakke. Dette vil medføre mer privatisering og mindre nasjonal kontroll av jernbanen. Det vil blant annet føre til en obligatorisk konkurranseutsetting av norsk jernbane.
Formelt må den endelige implementeringen skje gjennom EØS-utvalget. Der er den altså ikke behandlet ennå. Det skal skje 24. september.
Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Ringdal mener med at Erna Solberg bør ha respekt for resultatet i stortingsvalget og at behandlingen i EØS-komiteen må utsettes til et nytt flertall er på plass.
For Ringdal og hans lokomotivkolleger var resultatet av mandagens stortingsvalg usedvanlig god musikk.
Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse
– Alle partiene på venstresiden ønsker åpenbart en hel annen jernbanepolitikk enn dagens regjering, sier Rolf Ringdal.
Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes har gjort det klart at implementeringen må utsettes til det nye Stortinget trer sammen.
– Hvis de borgerlige likevel tvinger gjennom vedtaket, må en ny regjering umiddelbart si den opp, mener han.
Les mer: SV-lederen ber Solberg-regjeringen vise respekt for velgerne og utsette EUs jernbanepakke fire
Bakgrunn: Høyesterett ga grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø