JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

EUs fjerde jernbanepakke:

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke i EØS-komiteens møte 24. september. Det samme har Sp og SV.



17.09.2021
13:15
20.09.2021 10:32

helge@lomedia.no

I forbindelse med EØS-komiteens møte 24. september, har Europautvalget i Stortinget bedt om eventuelle kommentarer til møtet innen 10. september.

Samme dag sendte Sverre Myrli, samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, et brev til komiteen hvor han ber om at spørsmålet om Norges tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke trekkes fra dagsorden, og at den videre prosess i EØS bør stilles i bero til det nye Stortinget er trådt sammen.

– Arbeiderpartiet vil derfor anmode regjeringen om at norsk tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke ikke blir å behandle i EØS-komiteens møte 24. september, skriver Sverre Myrli i brevet til Stortingets Europautvalg.

SV og Senterpartiet har også sendt brev til Europautvalget med samme budskap.

– Det er provoserende at regjeringen pusher på for å få til en behandling av Jernbanepakke 4 i EØS-komiteen samtidig som regjeringen nærmest er et forretningsministerium og de etter valget har et klart flertall mot seg i denne saken, sier SVs samferdselspolitiske talsperson, Arne Nævra, til FriFagbevegelse.

En utsettelse av saken i EØS-utvalget vil være god parlamentarisk skikk, mener Nævra.

Mye lest: Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

– Politisk umusikalsk

Statsminister Erna Solberg har signalisert at hun ikke vil utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke når EØS-komiteen trer sammen.

Hun begrunner det med at det er «tradisjon å gjennomføre stortingsvedtak», ifølge NTB.

– Dette er ikke ny politikk, dette er å gjennomføre noe landets øverste forsamling faktisk har vedtatt, sa avtroppende statsminister Erna Solberg på sin pressekonferanse tirsdag på spørsmål om regjeringen i neste ukes EØS-komitémøte vil ta stilling til EUs fjerde jernbanepakke.

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Sverre Myrli, som av mange er nevnt som en mulig samferdselsminister i Støres nye regjering, innrømmer at statsministeren kan ha det formelle på sin side, men mener likevel det er politisk umusikalsk.

– Vi er i en veldig spesiell situasjon der partiene som stemte mot tilslutningen til EUs fjerde jernbanepakke i Stortinget nå har fått flertall i Stortinget. Og det nye Stortinget trer sammen bare sju dager etter møtet i EØS-komiteen, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt

Forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, reagerer sterkt på at statsministeren nå trosset det nye flertallet i Stortinget.

– Regjeringen må akseptere resultatet av stortingsvalget og utsette implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke. Det må være viktigere å lytte til resultatet av et stortingsvalg, som snudde flertallet i forhold til EUs fjerde jernbanepakke, sier Rolf Ringdal til FriFagbevegelse.

– Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har vært veldig tydelig på dette. Også Rødt og MDG. Fjerde jernbanepakke må ikke implementeres, poengterer han.

Oppsplittingen av jernbanen: Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til

Knapp margin

Det var rett før sommeren at Stortinget med knappest mulig flertall (43 mot 42 stemmer), sa ja til EUs fjerde jernbanepakke. Dette vil medføre mer privatisering og mindre nasjonal kontroll av jernbanen. Det vil blant annet føre til en obligatorisk konkurranseutsetting av norsk jernbane.

Formelt må den endelige implementeringen skje gjennom EØS-utvalget. Der er den altså ikke behandlet ennå. Det skal skje 24. september.

Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Ringdal mener med at Erna Solberg bør ha respekt for resultatet i stortingsvalget og at behandlingen i EØS-komiteen må utsettes til et nytt flertall er på plass.

For Ringdal og hans lokomotivkolleger var resultatet av mandagens stortingsvalg usedvanlig god musikk.

Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

– Alle partiene på venstresiden ønsker åpenbart en hel annen jernbanepolitikk enn dagens regjering, sier Rolf Ringdal.

Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes har gjort det klart at implementeringen må utsettes til det nye Stortinget trer sammen.

– Hvis de borgerlige likevel tvinger gjennom vedtaket, må en ny regjering umiddelbart si den opp, mener han.

Les mer: SV-lederen ber Solberg-regjeringen vise respekt for velgerne og utsette EUs jernbanepakke fire

Bakgrunn: Høyesterett ga grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap

17.09.2021
13:15
20.09.2021 10:32



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Sjømenn utsatt for rekordstort lønnstyveri

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker