– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.
Tormod Ytrehus
EUs fjerde jernbanepakke:
Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak
– Det er tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak, sa Erna Solberg om EUs jernbanepakke som behandles neste uke. Rødt ber Ap stanse jernbanereformen.
– Det er klart at vi har mulighet til å fatte vedtak. Dette er å gjennomføre et stortingsvedtak. Dette er ikke ny politikk, dette er å gjennomføre noe landets øverste forsamling faktisk har vedtatt, sa avtroppende statsminister Erna Solberg på sin pressekonferanse tirsdag på spørsmål om regjeringen i neste ukes EØS-komitémøte vil ta stilling til EUs fjerde jernbanepakke.
I mai bestemte stortingsflertallet seg for at Norge skal tilslutte seg den.
Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Saken er spesiell fordi EUs fjerde jernbanepakke gir EUs jernbanebyrå ERA myndighet til å fatte beslutninger direkte mot aktører i Norge. Samtidig blir EU-domstolen klageorgan.
Oppsplittingen av jernbanen: Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til
Skal gå gjennom saken
Det nye stortingsflertallet motsetter seg imidlertid vedtaket om norsk tilslutning. Sp har krevd at behandlingen utsettes til det nye Stortinget er på plass.
Solberg sa at de skal svare på brevet de har fått fra stortingspartiene om saken, og at de nå går gjennom spørsmålet.
– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sa Solberg.
Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Krever at jernbanereformen stanses
Rødt ber den påtroppende regjeringen om å stanse jernbanereformen fra EU.
– Om den likevel innlemmes, må en ny regjering umiddelbart si den opp, slik Stortingets utredningsseksjon tidligere har pekt på at er mulig, sier partileder Bjørnar Moxnes.
Han kommer med en klar oppfordring til Arbeiderpartiet.
– I valgkamper er det alltid mye snakk om handlingsrommet i EØS-avtalen. Her er en glimrende anledning for Arbeiderpartiet og de andre til å vise at det faktisk er mer enn tomme løfter – ved å gå sammen med Rødt om å melde Norge ut av jernbanepakken.
Dette mener partiene om framtida for norsk jernbane:
Rødt vil ha en storstilt satsning på jernbane i Norge. De vil samle jernbanen i ett statlig selskap, sier nei til EUs jernbanepakke 4 og privatisering av togtrafikken. Vil på sikt innføre gratis kollektivtrafikk i de store byene.
SV vil reversere jernbanereformen og samle drift, planlegging og vedlikehold av jernbane under samlet og statlig kontroll. Begrense bilbruken i byene for å få ned forurensningen og sikre at buss og trikk kommer raskt fram.
Arbeiderpartiet vil ha offentlig eierskap i jernbanesektoren og stoppe konkurranseutsetting og oppsplitting. Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille vedtatte jernbaneutbygginger.
Senterpartiet vil stoppe konkurranseutsettingen og reversere oppsplittingen av jernbanen. Sikre statlig styring av norsk jernbane. Sier nei til jernbanepakke 4.
Miljøpartiet De Grønne vil kutte kollektivprisene. Jobbe for redusert reisetid og kapasitetsøkning med tog, slik at tog kan erstatte fly mellom de store byene. Forbedre utenlandsforbindelsen med jernbane.
Høyre fastslår full fart i en rekke investeringsprosjekter: Intercity, Vestfold-, Dovre-, Østfold- og Follobanen. Delelektrifiseringsprosjektet på Trønder- og Meråkerbanen vil være i full gang.
Fremskrittspartiet vil etablere jernbaneutbyggingsselskapet Nye Baner. Oppgradere jernbanenettet mellom de store byene og landsdelene. Åpne flere togstrekninger for konkurranse. Avvikle statens eierskap i Vy.
Venstre vil gjøre det billigere å velge kollektivtransport. Vil prioritere utbygging av jernbane, og kollektivtransport. Vil legge til rette for hyppigere frekvens for kollektivtrafikk i distriktene. Vil satse på jernbanen.
Dette mener partiene om framtida for norsk jernbane:
Rødt vil ha en storstilt satsning på jernbane i Norge. De vil samle jernbanen i ett statlig selskap, sier nei til EUs jernbanepakke 4 og privatisering av togtrafikken. Vil på sikt innføre gratis kollektivtrafikk i de store byene.
SV vil reversere jernbanereformen og samle drift, planlegging og vedlikehold av jernbane under samlet og statlig kontroll. Begrense bilbruken i byene for å få ned forurensningen og sikre at buss og trikk kommer raskt fram.
Arbeiderpartiet vil ha offentlig eierskap i jernbanesektoren og stoppe konkurranseutsetting og oppsplitting. Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille vedtatte jernbaneutbygginger.
Senterpartiet vil stoppe konkurranseutsettingen og reversere oppsplittingen av jernbanen. Sikre statlig styring av norsk jernbane. Sier nei til jernbanepakke 4.
Miljøpartiet De Grønne vil kutte kollektivprisene. Jobbe for redusert reisetid og kapasitetsøkning med tog, slik at tog kan erstatte fly mellom de store byene. Forbedre utenlandsforbindelsen med jernbane.
Høyre fastslår full fart i en rekke investeringsprosjekter: Intercity, Vestfold-, Dovre-, Østfold- og Follobanen. Delelektrifiseringsprosjektet på Trønder- og Meråkerbanen vil være i full gang.
Fremskrittspartiet vil etablere jernbaneutbyggingsselskapet Nye Baner. Oppgradere jernbanenettet mellom de store byene og landsdelene. Åpne flere togstrekninger for konkurranse. Avvikle statens eierskap i Vy.
Venstre vil gjøre det billigere å velge kollektivtransport. Vil prioritere utbygging av jernbane, og kollektivtransport. Vil legge til rette for hyppigere frekvens for kollektivtrafikk i distriktene. Vil satse på jernbanen.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø