JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UDEMOKRATISK: Audun Lysbakken mener det vil være udemokratisk å melde Norge inn i jernbanepakke etter valget, hvis det er et nytt stortingsflertall.

UDEMOKRATISK: Audun Lysbakken mener det vil være udemokratisk å melde Norge inn i jernbanepakke etter valget, hvis det er et nytt stortingsflertall.

Morten Hansen

Stortingsvalget og jernbanepolitikken:

SV-lederen ber Solberg-regjeringen vise respekt for velgerne og utsette EUs jernbanepakke fire

Regjeringen vil melde Norge inn i EUs fjerde jernbanepakke en uke før Stortinget, og et mulig motstandsflertall, samles for første gang. SV-leder Audun Lysbakken mener det er både respektløst og udemokratisk



24.08.2021
13:16
27.08.2021 09:48

morten.hansen@lomedia.no

1. juni vedtok Stortinget, med en stemmes overvekt, at Norge skulle tilslutte seg EUs fjerde jernbanepakke. Regjeringen har varslet at den ønsker å vedta jernbanepakken på neste møte i EØS-komiteen 24. september.

Det er etter stortingsvalget, og én uke før det nye Stortinget møtes for første gang.

– Jeg vil rette en sterk appell om fair play. Å gå til EU, og avgjøre saken før en ny regjering er på plass, er ikke det, sier Lysbakken.

Gjemmer seg bak formaliteter

Hvis valgresultatet blir slik som meningsmålingene tyder på, vil Ap, Sp, SV, Rødt og MDG danne stortingsflertall. Det er de samme fem partiene som stemte mot jernbanepakken.

SV-lederen mener en innlemmelse med disse forutsetningene vil være respektløst og udemokratisk.

– De kan gjemme seg bak formaliteter om at vedtaket er gjort i Stortinget, men også regjeringen vil få med seg valgresultatet. De kan vente til en ny regjering er klar, sier han.

Han konstaterer at mye tyder på at det vil være et annet stortingsflertall etter valget. Lysbakken er klar på at en eventuell ny regjering vil måtte gå nye runder med EU uansett.

Mye tyder på at vi får et flertall som er mot.

– Men det blir lettere hvis regjeringen venter med å gi sin tilslutning i EØS-komiteen, påpeker han.

Bakgrunn: Hva er EUs fjerde jernbanepakke?

Binder Norge til masta

– Det er dypt problematisk om Høyre-regjeringen vil binde Norge til masta for å privatisere jernbanen etter at de selv har tapt valget. Dette handler om å vise god demokratisk holdning, fastslår Lysbakken.

I en undersøkelse gjort av NorgesBarometeret for Norsk Jernbaneforbund i fjor, svarte tre fjerdedeler av dem som har et klart syn i spørsmålet at Norge bør si nei til jernbanepakken. Nærmere fire av fem mener det er et statlig ansvar å drive jernbane. I en Opinion-undersøkelse fra 2018 svarte hele 60 prosent at de var motstandere av regjeringens frislipp for utenlandske togselskaper. Kun 15 prosent var for.

Dramatiske tall: Stigende EØS-skepsis i Norge

Vise respekt

SV-lederen fastslår at regjeringen har gjennomført en veldig upopulær jernbaneform.

– Nå vil de bruke EØS til å låse fast sin egen privatiseringspolitikk. Så skal de til alt overmål haste denne tilslutningen igjennom før landet eventuelt får en ny regjering, sier Lysbakken.

Han både håper og tror SV og de andre partiene på venstresiden ikke ville ha gjennomfør noe lignende hvis situasjonen hadde vært motsatt.

– Og jeg er sikker på at høyresiden ville ment det hadde vært fair. Poenget med valg er at det folk ber om skal skje. Dette handler om at man viser respekt for at man eventuelt har tapt et valg, fastslår Lysbakken.

Annen kurs

Lysbakken får støtte av sine opposisjonskollegaer på Stortinget. Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sier man må forholde seg vedtak flertallet i Stortinget har fattet.

– Men dersom valgresultatet gir flertall for en annen kurs, er det lurt av regjeringen å ta høyde for det, og ikke hastegjennomføre vedtak som de vet at et nytt stortingsflertall ikke lenger står bak. Om vi vinner valget, vil vi gjøre det vi kan for å sette norsk jernbanepolitikk på en ny kurs, sier Myrli.

Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet

Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet

Ole Palmstrøm

Han konstaterer at dersom det kommer på plass et rødgrønt stortingsflertall etter valget, vil de føre en annen jernbanepolitikk.

– Vi tar imidlertid ikke valgseieren på forskudd. Meningsmålingene svinger opp og ned, og all oppmerksomhet er nå er rettet mot å drive valgkamp.

Grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap

Brudd på norsk tradisjon

Bengt Fasteraune, Senterpartiets representant i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, sier mener EØS-komiteen må utsette behandlingen av en innlemming av jernbanepakken i EØS-avtalen.

Bengt Fasteraune, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité for Sp.

Bengt Fasteraune, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité for Sp.

Kjetil Ree via Wikimedia Commons

– Det må settes en umiddelbar stopp for videre behandling av Jernbanepakke 4 når valget er gjennomført. Valget er et uttrykk for folkeviljen, det må regjeringen respektere. Dersom regjeringen tar saken til EØS-komiteen etter valget vil det være brudd på norsk tradisjon om hva en regjering kan inngå av internasjonale avtaler, i tiden etter et valg og før et nytt storting er innsatt, sier Fasteraune.

Valg2021: Senterpartiet vil endre EØS-avtalen bit for bit

Følger opp Stortinget

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier regjeringen må og skal forholde seg til Stortingets vedtak i juni, der Stortinget samtykket i innlemmelse av fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen.

– Dette vedtaket er gyldig uavhengig av valgresultat. Et stortingsvalg opphever ikke Stortingets vedtak, sier Hareide.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.08.2021
13:16
27.08.2021 09:48



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

Sissel M. Rasmussen

Da pakistanerne kom i 1971, fryktet nordmenn for jobbene. Her er Ahmads historie


Flere saker