JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Bane Nor leier inn istedenfor å gi ansatte tilbud:

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

Trafikkstyrerne på Nordlandsbanen som kan gå av med pensjon, har fått tilbud om 10.000 kroner ekstra i måneden for å fortsette i jobben. De andre ansatte har fortsatt ikke hørt noe om hva som skjer med jobbene deres.



13.09.2021
15:02
15.09.2021 10:55

morten@lomedia.no

– Folk er forbannet – og jeg er forbannet på deres vegne, sier Gunn Kulstad.

Selv går hun av med pensjon i november.

– Jeg takket pent nei til tilbudet. Min kompetanse er ikke verdt 120 000 kroner mer i året bare fordi jeg skal bli pensjonist, legger hun til.

Møtt med taushet

Hun reagerer på framgangsmåten til Bane Nor. Den tausheten trafikkstyrerne på Nordlandsbanen møter fra sin arbeidsgiver synes hun er merkelig, og rimer dårlig med Bane Nors uttalte mål om åpenhet, ansvarlighet og lik behandling.

Kulstad konstaterer at de ledige vaktene bli fylt opp med innleide trafikkstyrere fra andre deler av landet. Blant annet har andre ansatte og pensjonister fått dekket flyreise, hotellopphold og diett dekket, for å fylle opp vakter.

– Det er jo tydelig ikke mangel på penger. Når man har råd til å betale titusener av kroner for å fylle opp en helg, hvorfor kan ikke de som allerede er i jobb få et lignende tilbud? Det som skjer nå er langt fra det vi ble forespeilet – og som vil har stolt på – at vi skulle bli ivaretatt, spør Kulstad.

Forrige gang det var snakk om å innføre full automatisering ble de ansatte tilbudt bonus for å stå i jobben til alt var klart.

– Det fungerte. Ingen dro – alle holdt seg ved teltet. Sånn som de holder på nå kommer folk til å slutte. Spesielt de unge kommer til å hoppe på første og beste jobbtilbud. Men Bane Nor bryr seg ikke. De har tydeligvis nok penger å bruke på folk sørfra, sier Kulstad.

Hun sitter med et inntrykk av at det ikke er den lokale ledelsen som har vært pådriver for det som skjer.

– Spør du meg virker det som det er det øverste nivået sviktet.

Mye lest: Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

– Ikke bra for sikkerheten

Det som provoserer den snart pensjonerte trafikkstyreren mest, er måten de ansatte på Nordlandsbanen blir behandlet. Hun konstaterer at ingen informasjon blir gitt.

– Dette er med på å svekke arbeidsmiljøet. Det burde bekymre Bane Nor. Dårlig arbeidsmiljø er ikke bra for sikkerheten.

Og Kulstad mener framgangsmåten til arbeidsgiver kan gå ut over sikkerheten på Nordlandsbanen. Hun poengterer at de fleste som kommer for å ta ekstravakter på strekningen mellom Trondheim og Bodø kommer fra områder som i dag har fjernstyring. Det har ikke Nordlandsbanen.

– Det er noe annet å jobbe her. Det er lite hjelp i at man har lært noe på jernbaneskolen for flere tiår siden, hvis man ikke har praktisert det i etterkant. Det er en helt annen måte å jobbe på. Det er så man begynner å lure på om Bane Nor bryr seg like mye om sikkerheten som de ansatte, sier Kulstad.

Denne skaper debatt: Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen

Splitt og hersk

Tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen, Janne Grauer Myrvoll, sier tilbudet til pensjonistene kom overraskende på jernbaneforbundet. Verken hun eller tillitsvalgte hun har snakket med har hørt noe i forkant.

– Det ene er at de sier de har muligheten til å inngå individuelle avtaler. Det andre svaret er at denne muligheten ligger i pensjonsavtalen. Vi vet ikke noe mer en det. Vi lurer fortsatt på hvorfor dette er gjort, sier Myrvoll.

– Oppfatter du det som et forsøk på splitt og hersk?

– Jeg skjønner de som opplever dette som splitt og hersk. Tar jeg av meg tillitsvalgthatten, som vanlig arbeidstaker i Bane Nor, kjenner jeg til tider selv på den følelsen. At det er en stor arbeidsgiver som velger å bruke makten sin, erkjenner Myrvoll.

Mye delt: Det er ikke flere jernbaneselskaper vi trenger, det er mer penger, mener tillitsvalgt Morgan. Se hva partiene svarer

Krever konkrete alternativer

Hun mener fremgangsmåten føyer seg inn i mønsteret for hvordan prosessen med trafikkstyrerne har foregått. Myrvoll fastslår at det har gått, og går, tregt. Hun påpeker at de tillitsvalgte har kommet med innspill og forslag uten at det har resultert i noe konkret.

Det er derfor vi reagerer så sterkt. Bane Nor ber om ro, og det har vi gitt dem. Nå håper vi å få et svar før utgangen av september. Det eneste vi ber om er å få vite hvilke planer de har for oss. Hva kan de tilby oss? Vi kan ikke fortsette å gå rundt uten noen form for konkrete alternativer bare fordi Bane Nor omorganiserer seg og har stadige prosesser, sier Myrvoll.

Fått med deg denne? Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

En komplisert kabal

Andreas Solheim, fungerende trafikkdirektør i Bane Nor, skriver i en epost at de ønsker å være åpne og informerer fortløpende om det de vet. Han påpeker at Bane Nor trenger togekspeditørene og deres kompetanse framover.

– Vi har jobb til alle. Samtidig forstår jeg godt at mange synes det er vanskelig med usikkerhet om fremtidig arbeidssted og hvordan arbeidshverdagen kan bli, skriver Solheim.

Han påpeker at det er en komplisert kabel som består av mange mennesker med ulike behov og spredt geografi. Dette gjelder alle togekspeditørene, ikke bare dem som jobber på Nordlandsbanen.

– Vi hadde som mål å legge fram en skisse til løsning før sommeren, men det har vi dessverre ikke klart. Forslaget skal være klart innen en måned. Deretter skal vi forhandle om løsningene med de tillitsvalgte før vi kan gå i dialog med hver enkelt ansatt, skriver Solheim.

Linn (38) ble «naver»: – Jeg så et system hvor effektivitet er viktigere enn å hjelpe sårbare mennesker

Vil beholde kompetanse

Tilbudet til togekspeditørene som har mulighet til å gå av med pensjon understreker han ikke er en ordning rettet mot omstillingsprosessen på Nordlandsbanen.

– Dette er en ordning som gjelder alle ansatte i Bane Nor som har en særalderpensjonsordning. Hensikten er å beholde verdifull kompetanse og spare kostnader, skriver Solheim.

Han påpeker at de sentrale tillitsvalgte er kjent med denne ordningen.

– Vi er i dialog med sentrale tillitsvalgte om dette og vil sammen sørge for informasjon til lokale tillitsvalgte, skriver Solheim.

Trafikkdirektøren bekrefter at det har vært bruk av ekstra togekspeditører på Nordlandsbanen i sommer. Disse har blitt hentet inn for å løse ferieavvikling og andre behov.

– Det dreier seg om noen få ekstra togekspeditører som har bistått på Nordlandsbanen, enten fast eller i perioder. Togekspeditørene lønnes i henhold til gjeldende avtaleverk, skriver Solheim.

13.09.2021
15:02
15.09.2021 10:55



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere


Flere saker