JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Bane Nor leier inn istedenfor å gi ansatte tilbud:

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

Trafikkstyrerne på Nordlandsbanen som kan gå av med pensjon, har fått tilbud om 10.000 kroner ekstra i måneden for å fortsette i jobben. De andre ansatte har fortsatt ikke hørt noe om hva som skjer med jobbene deres.



13.09.2021
15:02
15.09.2021 10:55

morten@lomedia.no

– Folk er forbannet – og jeg er forbannet på deres vegne, sier Gunn Kulstad.

Selv går hun av med pensjon i november.

– Jeg takket pent nei til tilbudet. Min kompetanse er ikke verdt 120 000 kroner mer i året bare fordi jeg skal bli pensjonist, legger hun til.

Møtt med taushet

Hun reagerer på framgangsmåten til Bane Nor. Den tausheten trafikkstyrerne på Nordlandsbanen møter fra sin arbeidsgiver synes hun er merkelig, og rimer dårlig med Bane Nors uttalte mål om åpenhet, ansvarlighet og lik behandling.

Kulstad konstaterer at de ledige vaktene bli fylt opp med innleide trafikkstyrere fra andre deler av landet. Blant annet har andre ansatte og pensjonister fått dekket flyreise, hotellopphold og diett dekket, for å fylle opp vakter.

– Det er jo tydelig ikke mangel på penger. Når man har råd til å betale titusener av kroner for å fylle opp en helg, hvorfor kan ikke de som allerede er i jobb få et lignende tilbud? Det som skjer nå er langt fra det vi ble forespeilet – og som vil har stolt på – at vi skulle bli ivaretatt, spør Kulstad.

Forrige gang det var snakk om å innføre full automatisering ble de ansatte tilbudt bonus for å stå i jobben til alt var klart.

– Det fungerte. Ingen dro – alle holdt seg ved teltet. Sånn som de holder på nå kommer folk til å slutte. Spesielt de unge kommer til å hoppe på første og beste jobbtilbud. Men Bane Nor bryr seg ikke. De har tydeligvis nok penger å bruke på folk sørfra, sier Kulstad.

Hun sitter med et inntrykk av at det ikke er den lokale ledelsen som har vært pådriver for det som skjer.

– Spør du meg virker det som det er det øverste nivået sviktet.

Mye lest: Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

– Ikke bra for sikkerheten

Det som provoserer den snart pensjonerte trafikkstyreren mest, er måten de ansatte på Nordlandsbanen blir behandlet. Hun konstaterer at ingen informasjon blir gitt.

– Dette er med på å svekke arbeidsmiljøet. Det burde bekymre Bane Nor. Dårlig arbeidsmiljø er ikke bra for sikkerheten.

Og Kulstad mener framgangsmåten til arbeidsgiver kan gå ut over sikkerheten på Nordlandsbanen. Hun poengterer at de fleste som kommer for å ta ekstravakter på strekningen mellom Trondheim og Bodø kommer fra områder som i dag har fjernstyring. Det har ikke Nordlandsbanen.

– Det er noe annet å jobbe her. Det er lite hjelp i at man har lært noe på jernbaneskolen for flere tiår siden, hvis man ikke har praktisert det i etterkant. Det er en helt annen måte å jobbe på. Det er så man begynner å lure på om Bane Nor bryr seg like mye om sikkerheten som de ansatte, sier Kulstad.

Denne skaper debatt: Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen

Splitt og hersk

Tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen, Janne Grauer Myrvoll, sier tilbudet til pensjonistene kom overraskende på jernbaneforbundet. Verken hun eller tillitsvalgte hun har snakket med har hørt noe i forkant.

– Det ene er at de sier de har muligheten til å inngå individuelle avtaler. Det andre svaret er at denne muligheten ligger i pensjonsavtalen. Vi vet ikke noe mer en det. Vi lurer fortsatt på hvorfor dette er gjort, sier Myrvoll.

– Oppfatter du det som et forsøk på splitt og hersk?

– Jeg skjønner de som opplever dette som splitt og hersk. Tar jeg av meg tillitsvalgthatten, som vanlig arbeidstaker i Bane Nor, kjenner jeg til tider selv på den følelsen. At det er en stor arbeidsgiver som velger å bruke makten sin, erkjenner Myrvoll.

Mye delt: Det er ikke flere jernbaneselskaper vi trenger, det er mer penger, mener tillitsvalgt Morgan. Se hva partiene svarer

Krever konkrete alternativer

Hun mener fremgangsmåten føyer seg inn i mønsteret for hvordan prosessen med trafikkstyrerne har foregått. Myrvoll fastslår at det har gått, og går, tregt. Hun påpeker at de tillitsvalgte har kommet med innspill og forslag uten at det har resultert i noe konkret.

Det er derfor vi reagerer så sterkt. Bane Nor ber om ro, og det har vi gitt dem. Nå håper vi å få et svar før utgangen av september. Det eneste vi ber om er å få vite hvilke planer de har for oss. Hva kan de tilby oss? Vi kan ikke fortsette å gå rundt uten noen form for konkrete alternativer bare fordi Bane Nor omorganiserer seg og har stadige prosesser, sier Myrvoll.

Fått med deg denne? Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

En komplisert kabal

Andreas Solheim, fungerende trafikkdirektør i Bane Nor, skriver i en epost at de ønsker å være åpne og informerer fortløpende om det de vet. Han påpeker at Bane Nor trenger togekspeditørene og deres kompetanse framover.

– Vi har jobb til alle. Samtidig forstår jeg godt at mange synes det er vanskelig med usikkerhet om fremtidig arbeidssted og hvordan arbeidshverdagen kan bli, skriver Solheim.

Han påpeker at det er en komplisert kabel som består av mange mennesker med ulike behov og spredt geografi. Dette gjelder alle togekspeditørene, ikke bare dem som jobber på Nordlandsbanen.

– Vi hadde som mål å legge fram en skisse til løsning før sommeren, men det har vi dessverre ikke klart. Forslaget skal være klart innen en måned. Deretter skal vi forhandle om løsningene med de tillitsvalgte før vi kan gå i dialog med hver enkelt ansatt, skriver Solheim.

Linn (38) ble «naver»: – Jeg så et system hvor effektivitet er viktigere enn å hjelpe sårbare mennesker

Vil beholde kompetanse

Tilbudet til togekspeditørene som har mulighet til å gå av med pensjon understreker han ikke er en ordning rettet mot omstillingsprosessen på Nordlandsbanen.

– Dette er en ordning som gjelder alle ansatte i Bane Nor som har en særalderpensjonsordning. Hensikten er å beholde verdifull kompetanse og spare kostnader, skriver Solheim.

Han påpeker at de sentrale tillitsvalgte er kjent med denne ordningen.

– Vi er i dialog med sentrale tillitsvalgte om dette og vil sammen sørge for informasjon til lokale tillitsvalgte, skriver Solheim.

Trafikkdirektøren bekrefter at det har vært bruk av ekstra togekspeditører på Nordlandsbanen i sommer. Disse har blitt hentet inn for å løse ferieavvikling og andre behov.

– Det dreier seg om noen få ekstra togekspeditører som har bistått på Nordlandsbanen, enten fast eller i perioder. Togekspeditørene lønnes i henhold til gjeldende avtaleverk, skriver Solheim.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.09.2021
15:02
15.09.2021 10:55



Mest lest

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Stein Inge Stølen

Selskapet stjal lønn fra de ansatte, men kjører fortsatt for Postnord

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

TARIFF: NTL-nestleder Ellen Dalen mener tariffavtalen LO Stat, YS og Unio er på dekker behovene deres best.

Eivind Olai Kristiansen

Forskerforbundet vil sikre høytlønte i staten: Vurderer Akademikernes tariffavtale

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Steffen Høiland, regionrådet og LO i Nord- Rogaland.

Helge Rønning Birkelund

Innleieforbud i Oslo ikke nok: – Blir det forbud, flytter bare byråene ut

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no


Flere saker