JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Flyselskap må svare om bruken av innleid personell på norske ruter

Luftfartstilsynet er ikke tilfreds med svarene de har fått fra det danske flyselskapet Danish Air Transport (DAT)
Norsk Flygerforbund mener Danish Air Transport i praksis driver med sosial dumping i luftfarten. Dette avvises av selskapet.

Norsk Flygerforbund mener Danish Air Transport i praksis driver med sosial dumping i luftfarten. Dette avvises av selskapet.

Wikimedia Commons/Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

helge@lomedia.no

Det danske flyselskapet DAT fikk så hatten passet av Luftfartstilsynet. Etter to og et halvt års behandling konkluderte tilsynet med at DATs flyginger i Norge i praksis gjennomføres av et litauisk datterselskap der piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.

DAT flyr i dag de statsfinansierte rutene Oslo-Stord, Oslo-Florø og Oslo-Røros.

Flyselskapet fikk frist til 8. april med å svare Luftfartstilsynet. Svarene selskapet har kommet med, holder ikke for tilsynet.

Gjennom et brev FriFagbevegelse har fått innsyn i, krever Luftfartstilsynet nye svar fra det danske selskapet.

Systematisk HMS

Ifølge brevet er det vanskelig for tilsynet å se hvordan DAT skal finne en måte å drive på i tråd med deres krav.

Blant annet blir DAT bedt om å fremvise et systematisk HMS-arbeid (helse, miljø og sikkerhet). Luftfartstilsynet kommer i sitt siste brev både med presiseringer og en veiledning til DAT på hva dette vil kreve.

Luftfartstilsynet er også fast bestemt på at DAT må følge norsk arbeidsmiljølov.

Det var LO-forbundet Norsk Flygerforbund som krevde at Luftfartstilsynet kikket nærmere på DAT. De mener praksisen med datterselskap fra Litauen egentlig er sosial dumping.

Aktuelt: Sigurd nekter å reise med flyselskap som anklages for sosial dumping

Overfor FriFagbevegelse avviser DAT at de bedriver sosial dumping. De gir klart uttrykk for at Luftfartstilsynets vedtak ikke beskylder selskapet for dette.

– Jeg er i tvil om du har lest Luftfartstilsynets avgjørelse. Ikke noen steder i deres avgjørelse ser vi noen anklager om sosial dumping, heter det i et svar fra selskapet.

– Overholder krav

Samtidig hevder DAT at vilkårene til de ansatte er bedømt til å overholde kravene i anbudsspesifikasjonen.

– Luftfartstilsynet påpeker at vi har plikt til å overholde en rekke bestemmelser for ansatte med base i Norge. DAT har under hele anbudsprosessen kjent og forventet disse krav, som heller ikke er vesentlig forskjellige fra kravene i Danmark, sier Jesper Rungholm, som er direktør i DAT.

Likevel har altså Luftfartstilsynet kommet med krav i forhold til HMS-reglene og bedt selskapet frembringe timelister for sine ansatte.

Over halvparten av de som betjener rutene skal være selvstendige arbeidstakere – ikke ansatt i selskapet.

Ifølge Norges Flygerforbund krever anbudsvilkårene at det stilles krav til faste ansettelser og lønn. Forbundet mener at det er krevende å se at selvstendige oppdragstakere engasjert gjennom et bemanningsbyrå på Malta eller Kypros er å anse som fast ansatte.

Vil ikke kommentere

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) verken kan eller vil kommentere denne saken spesielt. På generell basis mener han at dagens regjering har styrket Luftfartstilsynet nettopp for å følge opp slike saker.

– Det var et sentralt krav i anbudet at norske lover og regler må følges. Gjennom vår Luftfartsmelding var vi opptatt av å tydeliggjøre hvilke lover som gjelder for flyselskapene, sier Jon-Ivar Nygård.

– Da kan du ikke bruke besetning fra et bemanningsbyrå på Kypros?

– Jeg vil, som sagt, ikke kommentere dette nærmere. Nå må vi la Luftfartstilsynet få tid til å se skikkelig på saken. Jeg har tillit til at Luftfartstilsynet gjør en god jobb, og ber om forståelse for at DAT selv må få anledning til å uttale seg før tilsynet går ut med detaljer fra saksbehandlingen, sier Jon-Ivar Nygård.

Annonse
Annonse