JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har gitt et dansk flyselskap og datterselskap i Litauen anbud på strekningen Florø-Oslo. – Helt ny politikk, mener LO.
– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Ruten det er snakk om er en såkalt FOT-rute mellom Florø og Oslo. Det er en rute hvor myndighetene betaler for at en operatør skal betjene ruten etter fastsatte krav.

I Norge har det vært vanlig praksis at operatøren som vinner anbudet skal fly ruten selv. Dette er en praksis som ESA – et europeisk overvåkingsorgan – aldri har reagert mot.

– Liker ikke utviklingen

Denne gang har imidlertid samferdselsdepartementet gitt anbudet til to selskap, dog i samme «familie»: Et dansk selskap og deres datterselskap i Litauen.

Både LO, opposisjonen på Stortinget og norske flyselskap reagerer kraftig på at departementet tillater dette.

Widerøe-topp Stein Nilsen sa blant annet dette under et luftfartsmøte under Arendalsuka:

– Vi har forholdt oss til konkurranse på kortbanenettet lenge. Jeg er helt uenig i at dette ikke er en ny praksis. Samme operatør skal fly – det skjer ikke her. Dette er endret i denne anbudsrunden. Det er en utvikling vi ikke liker. Det åpner opp for veldig krevende organisasjonsmodeller. Hvis det ikke settes slike krav, kan det tvinge norske operatører til å utstasjonere seg i lavkostland. Det ønsker ikke vi. Vi ønsker å drive et norsk selskap. Regjeringen er altfor lite flinke til å utnytte handlingsrommet EØS-avtalen, sa Stein Nilsen.

Trosser advarslene: Samferdselsdepartementet fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap

– Skyver EØS-avtalen foran seg

LO hevder denne nye politikken nettopp åpner for at statsstøttede ruter tilsynelatende opereres av en seriøs aktør, men i praksis flys av et selskap som benytter østeuropeiske ansatte med arbeidskontrakter som ikke følger norske lønns- og arbeidsbetingelser.

– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

– En slik utvikling vil presse norske, seriøse aktører som Widerøe til å opprette baser i utlandet for å vinne kontraktene, legger hun til.

LO krever at en eventuell ny regjering må få slutt på dette.

– Det skal ikke inngås noen andre kontrakter på kortbanenettet som åpner for at utenlandske underselskap kan operere i stedet for selskapet som har vunnet anbudet, sier Følsvik.

Samferdselsdepartementet hevder EØS-avtalen tvinger dem til å gjøre dette. At de ikke har noe valg.

LO-lederen svarer at dette er rent tøv.

Blant annet har LOs advokater i sommer vurdert EØS-regelverket og kommet fram til det stikk motsatte.

– Høyreregjeringen skyver nok en gang EØS-avtalen foran seg, mener Peggy Hessen Følsvik.

Hun mener det i tillegg kan være en trussel mot sikkerheten i lufta, når piloter fra kontinentet skal fly på kysten av Norge, hvor det er fjell, sjø, vind og kulde man ikke får erfaring med når man flyr på kontinentet i Europa.

– Dersom dette får utvikle seg, vil de reisende svært ofte måtte forholde seg til flybesetninger som ikke snakker norsk, sier Peggy Hessen Følsvik.

Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Liberalisering

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, er forundret over tildelingen.

– Jeg synes det er veldig spesielt at departementet gjør dette når de vet hvor omstridt dette er. Om det ikke er brudd på regelverket, er det i alle fall brudd med intensjonen bak loven. Og er det innenfor er det helt klart at det må føre til at vi må endre loven, sier Myrli til FriFagbevegelse.

Også Senterpartiets transportpolitiske talsperson, Siv Mossleth reagerer kraftig.

– Senterpartiet mener det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn, sier Mossleth til FriFagbevegelse.

– Med dagens beslutning fra regjeringen blir spillereglene endret, og det tas enda et steg i retning liberalisering av luftfarten, legger hun til.

Senterpartiet mener regjeringen ikke er forpliktet til å godta anbudssamarbeid/felles operatørskap på norske FOT-ruter.

– Regjeringen har mulighet til å stille krav om en operatør i sine konkurranser. Senterpartiet er ikke imot konkurranse, men vi mener at staten har et særlig ansvar for å verne om den norske modellen og for at konkurransen skjer på rettferdige vilkår, sier Mossleth.

Debatt: «Det haster for norsk luftfart»

Full åpenhet

Samferdselsdepartementet står på at dette ikke er en ny praksis, og at det er helt innenfor dagens regelverk. Både departementets egne jurister, og Regjeringsadvokaten, har kommet fram til samme konklusjon.

– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere, mener Knut Arild Hareide.

– Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive disse om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder Hareide.

Annonse

Flere saker

Annonse