JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har gitt et dansk flyselskap og datterselskap i Litauen anbud på strekningen Florø-Oslo. – Helt ny politikk, mener LO.



31.08.2021
12:28
31.08.2021 13:00

helge@lomedia.no

Ruten det er snakk om er en såkalt FOT-rute mellom Florø og Oslo. Det er en rute hvor myndighetene betaler for at en operatør skal betjene ruten etter fastsatte krav.

I Norge har det vært vanlig praksis at operatøren som vinner anbudet skal fly ruten selv. Dette er en praksis som ESA – et europeisk overvåkingsorgan – aldri har reagert mot.

– Liker ikke utviklingen

Denne gang har imidlertid samferdselsdepartementet gitt anbudet til to selskap, dog i samme «familie»: Et dansk selskap og deres datterselskap i Litauen.

Både LO, opposisjonen på Stortinget og norske flyselskap reagerer kraftig på at departementet tillater dette.

Widerøe-topp Stein Nilsen sa blant annet dette under et luftfartsmøte under Arendalsuka:

– Vi har forholdt oss til konkurranse på kortbanenettet lenge. Jeg er helt uenig i at dette ikke er en ny praksis. Samme operatør skal fly – det skjer ikke her. Dette er endret i denne anbudsrunden. Det er en utvikling vi ikke liker. Det åpner opp for veldig krevende organisasjonsmodeller. Hvis det ikke settes slike krav, kan det tvinge norske operatører til å utstasjonere seg i lavkostland. Det ønsker ikke vi. Vi ønsker å drive et norsk selskap. Regjeringen er altfor lite flinke til å utnytte handlingsrommet EØS-avtalen, sa Stein Nilsen.

Trosser advarslene: Samferdselsdepartementet fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap

– Skyver EØS-avtalen foran seg

LO hevder denne nye politikken nettopp åpner for at statsstøttede ruter tilsynelatende opereres av en seriøs aktør, men i praksis flys av et selskap som benytter østeuropeiske ansatte med arbeidskontrakter som ikke følger norske lønns- og arbeidsbetingelser.

– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

– En slik utvikling vil presse norske, seriøse aktører som Widerøe til å opprette baser i utlandet for å vinne kontraktene, legger hun til.

LO krever at en eventuell ny regjering må få slutt på dette.

– Det skal ikke inngås noen andre kontrakter på kortbanenettet som åpner for at utenlandske underselskap kan operere i stedet for selskapet som har vunnet anbudet, sier Følsvik.

Samferdselsdepartementet hevder EØS-avtalen tvinger dem til å gjøre dette. At de ikke har noe valg.

LO-lederen svarer at dette er rent tøv.

Blant annet har LOs advokater i sommer vurdert EØS-regelverket og kommet fram til det stikk motsatte.

– Høyreregjeringen skyver nok en gang EØS-avtalen foran seg, mener Peggy Hessen Følsvik.

Hun mener det i tillegg kan være en trussel mot sikkerheten i lufta, når piloter fra kontinentet skal fly på kysten av Norge, hvor det er fjell, sjø, vind og kulde man ikke får erfaring med når man flyr på kontinentet i Europa.

– Dersom dette får utvikle seg, vil de reisende svært ofte måtte forholde seg til flybesetninger som ikke snakker norsk, sier Peggy Hessen Følsvik.

Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Liberalisering

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, er forundret over tildelingen.

– Jeg synes det er veldig spesielt at departementet gjør dette når de vet hvor omstridt dette er. Om det ikke er brudd på regelverket, er det i alle fall brudd med intensjonen bak loven. Og er det innenfor er det helt klart at det må føre til at vi må endre loven, sier Myrli til FriFagbevegelse.

Også Senterpartiets transportpolitiske talsperson, Siv Mossleth reagerer kraftig.

– Senterpartiet mener det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn, sier Mossleth til FriFagbevegelse.

– Med dagens beslutning fra regjeringen blir spillereglene endret, og det tas enda et steg i retning liberalisering av luftfarten, legger hun til.

Senterpartiet mener regjeringen ikke er forpliktet til å godta anbudssamarbeid/felles operatørskap på norske FOT-ruter.

– Regjeringen har mulighet til å stille krav om en operatør i sine konkurranser. Senterpartiet er ikke imot konkurranse, men vi mener at staten har et særlig ansvar for å verne om den norske modellen og for at konkurransen skjer på rettferdige vilkår, sier Mossleth.

Debatt: «Det haster for norsk luftfart»

Full åpenhet

Samferdselsdepartementet står på at dette ikke er en ny praksis, og at det er helt innenfor dagens regelverk. Både departementets egne jurister, og Regjeringsadvokaten, har kommet fram til samme konklusjon.

– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere, mener Knut Arild Hareide.

– Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive disse om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder Hareide.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2021
12:28
31.08.2021 13:00



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker