JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen, skriver Norsk Flygerlederforbund.

Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen, skriver Norsk Flygerlederforbund.

Emmie Olivia Kristiansen

Kronikk

«Det haster for norsk luftfart»

En velfungerende luftfart er helt avgjørende for folk i hele Norge, og dersom infrastrukturen ligger nede kan konsekvensene bli store.
22.02.2021
08:54
24.02.2021 10:52
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Tusenvis av arbeidsplasser i luftfarten er allerede forsvunnet. At luftfarten er hardt rammet får også store følger for samfunnskritisk infrastruktur, arbeidsplasser i tilknytning til luftfarten, norsk økonomi og næringsliv. For å sikre flytilbud og trygge norske arbeidsplasser må flyselskapene i norsk luftfart overleve krisen.

Bare i 2020 har pandemien ført til et inntektstap på svimlende 25 milliarder kroner for SAS, Widerøe og Norwegian. 2021 kan dessverre bli like helsvart. Luftfartsansatte opplever også store tap i form av arbeidsplasser og svekket inntektsgrunnlag. Bare i SAS har over 40 prosent av selskapets ansatte mistet jobben, og de som er igjen er permitterte i ulik grad. Fremtidsutsiktene er derfor svært usikre.

Krisepakker stilt til disposisjon for luftfarten til nå er samtidig langt fra nok. Flyselskapene taper millioner hver eneste dag, og til tross for at behov for smittevern har satt luftfarten på bakken har fortsatt ikke selskapene mottatt kontantkompensasjon. Dette i kontrast til hva flere andre kriserammede næringer har fått.

Mye lest: Luftfarten må fortsatt vente på krisepenger: – Helt uakseptabelt, mener LO-topp

Tirsdag 23.2 skal Stortinget behandle regjeringens forslag til nye økonomiske tiltak i møte med pandemien. Norsk Flygerforbund og LO, NHO Luftfart og næringen reagerte med stor forundring på at regjeringen, til tross for Stortingets anmodningsvedtak, ikke har foreslått en kontant-kompensasjonsordning for flyselskapene.

Vi er derfor glade for at stortingsflertallet har instruert regjeringen om å opprette nettopp en slik ordning for luftfarten. Men regjeringen sier den vil avvente restruktureringen av Norwegian. Det er en restrukturering og konsolidering en samlet norsk luftfart håper vil lykkes. Vi deler bekymringen for at offentlige midler skal havne i kreditorers og aksjonærers lommer og føre til lavere vilje til restrukturering, men samtidig frykter vi at SAS og Widerøe havner i en vanskelig økonomisk situasjon mens vi venter.

Regjeringen kan derfor ikke la forholdene i ett selskap være styrende for hvordan den behandler alle andre selskap. Det er heller ikke lagt som forutsetning for støtte i andre næringer. Regjeringen bør derfor vurdere å gi flyselskapene snarlig tilgang til en kompensasjonsordning, og heller legge inn forutsetninger for at selskap som trenger økonomisk restrukturering får ta del i kompensasjonsordningen når det er fullført.

Mye delt: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS

Regjeringen har rettmessig vært opptatt av likebehandlingsprinsipper vedrørende tiltak rettet mot norsk luftfart. Kontantstøtte er målrettet, ikke-diskriminerende og balansert. Den bidrar i tillegg til å sikre helt nødvendig soliditet, som sammen med øvrige tiltak i selskapene vil kunne sikre at de norske flyselskapene har et tilstrekkelig økonomisk fundament når krisen er over. Et alternativ til kontantstøtte som også sikrer likebehandling kan være å ta strategiske eierposisjoner i selskapene. Å ha to hender på rattet og sikre nasjonale strategiske interesser bør også være av betydning.

I mange andre land har myndighetene raskt gitt nødvendig hjelp til flyselskap for å forhindre kollaps. I Tyskland har regjeringen tatt en strategisk eierposisjon i Lufthansa, og det er globalt stilt 1.700 milliarder kroner til disposisjon i form av kontantstøtte, lån og gjennom eierskap.

Denne skaper debatt: 1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig

Regjeringen sier i sitt forslag til økonomiske tiltak at «formålet med en eventuell kompensasjons-ordning må være fremadskuende». Mener regjeringen med det at flyselskapene ikke skal få kontantkompensasjon for noe av sitt inntektsbortfall det siste året? Vi setter nok en gang vår lit til at stortinget retter opp i dette, og ber om at kompensasjonsordningen for flyselskapene også tar hensyn til det enorme inntektstapet selskapene hadde i 2020.

Norsk Flygerforbund er enig med NHO Luftfart og næringen om en foreslått ordning. Av et inntektsbortfall på 16 milliarder i den norske virksomheten er det estimert at det er behov for minimum fire milliarder kroner. Det er mye penger, men en nødvendig investering som sikrer nasjonal infrastruktur og den viktige verdiskapningen en tilgjengelig luftfart gir.

Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører

Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen. Spørsmålet er om det er samme hvilket selskap som flyr oss her i landet? Vi synes ikke det. Det er mange aktører som ønsker tilgang til et attraktivt norsk marked, hvor også useriøse aktører står klare til å ta over. Derfor er det spesielt viktig at de tre etablerte selskapene som tilbyr gode norske arbeidsplasser sikres.

Det haster for norsk luftfart. Storting og regjering må nå derfor raskt gå sammen om å sikre nasjonal infrastruktur og en strategisk viktig næring slik at vi har en bærekraftig luftfart også etter at pandemien er over.

Kronikk: «Løs situasjonen for våre nordiske arbeidspendlere», skriver Martin Kolberg

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2021
08:54
24.02.2021 10:52



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

Brian Cliff Olguin

Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Colourbox

Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

privat

Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt  strekninger på Østlandet ut på anbud.

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.

Morten Hansen

Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

Line Mette Finnøy

Linn en av mange som har mistet jobben: – Jeg føler det er rett at jeg er blant dem som skal gå

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde

Anna Granqvist

Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

stortinget.no

Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken

Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken

Martin Guttormsen Slørdal

Stadig større SV-motstand i Senterpartiet

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Tormod Ytrehus

Sjekk ditt yrke: Hvor mye mer tjener menn enn kvinner?

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Jan Erik Østlie og Høyre

Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Jan-Erik Østlie

Hva skjer på kvinnedagen 8. mars? Her er oversikten og parolene

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Helge Rønning Birkelund

Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

Øyvind Sætre

Lærling Elin ble permittert to ganger og kunne mistet fagbrevet. Så kom redningen

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han