JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen, skriver Norsk Flygerlederforbund.

Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen, skriver Norsk Flygerlederforbund.

Emmie Olivia Kristiansen

Kronikk

«Det haster for norsk luftfart»

En velfungerende luftfart er helt avgjørende for folk i hele Norge, og dersom infrastrukturen ligger nede kan konsekvensene bli store.
22.02.2021
08:54
24.02.2021 10:52
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Tusenvis av arbeidsplasser i luftfarten er allerede forsvunnet. At luftfarten er hardt rammet får også store følger for samfunnskritisk infrastruktur, arbeidsplasser i tilknytning til luftfarten, norsk økonomi og næringsliv. For å sikre flytilbud og trygge norske arbeidsplasser må flyselskapene i norsk luftfart overleve krisen.

Bare i 2020 har pandemien ført til et inntektstap på svimlende 25 milliarder kroner for SAS, Widerøe og Norwegian. 2021 kan dessverre bli like helsvart. Luftfartsansatte opplever også store tap i form av arbeidsplasser og svekket inntektsgrunnlag. Bare i SAS har over 40 prosent av selskapets ansatte mistet jobben, og de som er igjen er permitterte i ulik grad. Fremtidsutsiktene er derfor svært usikre.

Krisepakker stilt til disposisjon for luftfarten til nå er samtidig langt fra nok. Flyselskapene taper millioner hver eneste dag, og til tross for at behov for smittevern har satt luftfarten på bakken har fortsatt ikke selskapene mottatt kontantkompensasjon. Dette i kontrast til hva flere andre kriserammede næringer har fått.

Mye lest: Luftfarten må fortsatt vente på krisepenger: – Helt uakseptabelt, mener LO-topp

Tirsdag 23.2 skal Stortinget behandle regjeringens forslag til nye økonomiske tiltak i møte med pandemien. Norsk Flygerforbund og LO, NHO Luftfart og næringen reagerte med stor forundring på at regjeringen, til tross for Stortingets anmodningsvedtak, ikke har foreslått en kontant-kompensasjonsordning for flyselskapene.

Vi er derfor glade for at stortingsflertallet har instruert regjeringen om å opprette nettopp en slik ordning for luftfarten. Men regjeringen sier den vil avvente restruktureringen av Norwegian. Det er en restrukturering og konsolidering en samlet norsk luftfart håper vil lykkes. Vi deler bekymringen for at offentlige midler skal havne i kreditorers og aksjonærers lommer og føre til lavere vilje til restrukturering, men samtidig frykter vi at SAS og Widerøe havner i en vanskelig økonomisk situasjon mens vi venter.

Regjeringen kan derfor ikke la forholdene i ett selskap være styrende for hvordan den behandler alle andre selskap. Det er heller ikke lagt som forutsetning for støtte i andre næringer. Regjeringen bør derfor vurdere å gi flyselskapene snarlig tilgang til en kompensasjonsordning, og heller legge inn forutsetninger for at selskap som trenger økonomisk restrukturering får ta del i kompensasjonsordningen når det er fullført.

Mye delt: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS

Regjeringen har rettmessig vært opptatt av likebehandlingsprinsipper vedrørende tiltak rettet mot norsk luftfart. Kontantstøtte er målrettet, ikke-diskriminerende og balansert. Den bidrar i tillegg til å sikre helt nødvendig soliditet, som sammen med øvrige tiltak i selskapene vil kunne sikre at de norske flyselskapene har et tilstrekkelig økonomisk fundament når krisen er over. Et alternativ til kontantstøtte som også sikrer likebehandling kan være å ta strategiske eierposisjoner i selskapene. Å ha to hender på rattet og sikre nasjonale strategiske interesser bør også være av betydning.

I mange andre land har myndighetene raskt gitt nødvendig hjelp til flyselskap for å forhindre kollaps. I Tyskland har regjeringen tatt en strategisk eierposisjon i Lufthansa, og det er globalt stilt 1.700 milliarder kroner til disposisjon i form av kontantstøtte, lån og gjennom eierskap.

Denne skaper debatt: 1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig

Regjeringen sier i sitt forslag til økonomiske tiltak at «formålet med en eventuell kompensasjons-ordning må være fremadskuende». Mener regjeringen med det at flyselskapene ikke skal få kontantkompensasjon for noe av sitt inntektsbortfall det siste året? Vi setter nok en gang vår lit til at stortinget retter opp i dette, og ber om at kompensasjonsordningen for flyselskapene også tar hensyn til det enorme inntektstapet selskapene hadde i 2020.

Norsk Flygerforbund er enig med NHO Luftfart og næringen om en foreslått ordning. Av et inntektsbortfall på 16 milliarder i den norske virksomheten er det estimert at det er behov for minimum fire milliarder kroner. Det er mye penger, men en nødvendig investering som sikrer nasjonal infrastruktur og den viktige verdiskapningen en tilgjengelig luftfart gir.

Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører

Selv om det vil ta tid før luftfarten er på vingene for fullt, vil vi på et eller annet tidspunkt begynne å fly igjen. Spørsmålet er om det er samme hvilket selskap som flyr oss her i landet? Vi synes ikke det. Det er mange aktører som ønsker tilgang til et attraktivt norsk marked, hvor også useriøse aktører står klare til å ta over. Derfor er det spesielt viktig at de tre etablerte selskapene som tilbyr gode norske arbeidsplasser sikres.

Det haster for norsk luftfart. Storting og regjering må nå derfor raskt gå sammen om å sikre nasjonal infrastruktur og en strategisk viktig næring slik at vi har en bærekraftig luftfart også etter at pandemien er over.

Kronikk: «Løs situasjonen for våre nordiske arbeidspendlere», skriver Martin Kolberg

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2021
08:54
24.02.2021 10:52



Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Torgny Hasås

Prisene fortsetter å stige: Julematen koster mye mer enn i fjor

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen