Arbeidsplasser forsvinner fra flyplassene:
1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig
Permitteringene florerer og oppsigelsene bare øker i omfang. Omtrent 1.000 ansatte i bakkeselskapene har nå blitt sagt opp helt eller delvis.
IKKE AKKURAT KØ: Det blir gjerne litt for rolige dager for Jo Bratrud og Menzies ved ankomst på Gardermoen. – Det kommer noen få, men vi er blitt mer et kundesenter for folk som lurer på hvor buss og tog er, sier Bratrud.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
Har du besøkt Gardermoen – eller en hvilken som helst flyplass – i det siste? Ikke? Nei, da er du ikke alene. Konsekvensene er selvfølgelig at arbeidsplassene forsvinner.
HK-Nytt har snakket med fire bakkeselskaper der til sammen rundt 1.000 ansatte er rammet i form av oppsigelser, helt eller delvis.
– Jeg får heldigvis jobbet 40 prosent. Resten av tida er jeg permittert, og det føles merkelig som 62-åring å søke jobber bare fordi Nav sier at jeg må det. Jeg føler vel at jeg uansett havner nederst i søkerbunken, sier Jo Bratrud.
Tidligpensjonering? Uaktuelt.
– Det er tross alt et lavlønnsyrke, jeg taper for mye penger på å pensjonere meg nå, mener Bratrud.
Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
Stille i fjøset
Gardermoen har vært som en liten spøkelseslandsby i snart ett år. For bakkselskapet Menzies har koronakrisa vært ekstra merkbar, all den tid Norwegian har vært deres desidert største kunde og inntektskilde.
De kalde faktaene sier sitt: 166 av opprinnelig 704 ansatte er blitt sagt opp siden koronaviruset inntok landet. Av de 538 som er igjen i selskapet, er 397 permittert – cirka halvparten helt, halvparten delvis.
Før korona hadde Menzies 120-140 Norwegian-fly å jobbe med på en vanlig dag. I dag ligger de på 25-30, inkludert noen andre kunder.
Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører
Ønsker lønnstilskudd
Det sier seg selv at det ikke er spesielt morsomt å være verken ansatt eller tillitsvalgt i en sånn hverdag.
Nikos Paraskevas er frikjøpt 40 prosent for sine HK-medlemmer i Menzies – de resterende 60 er han permittert.
(Saken fortsetter under bildet)
TØFFE TAK: Det er ekstra tungt å være tillitsvalgt under koronatida. Nikos Parskevas jobber for at færrest mulig blir sagt opp i Menzies.
Erlend Angelo
Han forteller om en evig diskusjon med ledelsen om hvem som skal permitteres, hvor mange – og hvor mange som skal sies opp.
– Jeg tror vi får et rush med reiser så fort alt åpner opp. Og da kan vi ikke stå der uten kompetente ansatte, sier Paraskevas.
Han savner en ordning med lønnstilskudd, der arbeidsgiverne fikk betalt for å kurse og holde de ansatte i aksjon, heller enn dagens ordning med permitteringer.
– Det er mange som går hjemme og blir frustrert og deprimert. Jeg skulle ønske det fantes andre ordninger som fikk folk på jobb, sier han.
Denne skaper debatt: Veronika fikk bedre råd som permittert
Kutt over hele fjøla
Kuttene i luftfarten kommer overalt – også bakkeselskapene til SAS og Widerøe, SGH og WGH, samt Aviator melder alle om store og mindre kutt. Samt et hav av permitteringer.
– 289 årsverk er rammet hos oss. 356 ansatte er helt oppsagt, 277 er delvis oppsagt. Og vi permitterer stadig flere. Det er helt for jævlig, oppsummerer hovedtillitsvalgt Desirée Ojala i Widerøe Ground Handling.
Tallene fra SGH fortsetter på samme måte: Rundt 220 er sagt opp eller har sluttet i SAS Ground Handling. Av de gjenværende er de fleste 50 prosent permittert.
– Det har vært av stor viktighet at muligheten til å være permittert, ble forlenget til september. Uten den muligheten ville vi måtte sagt opp flere ansatte nå på vinteren, skriver tillitsvalgt På Gisle Andersen til HK-Nytt.
Mye lest: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS
I Aviator har noen få blitt oppsagt, og rundt 50 har fått redusert stilling, forteller Amir Mayani, som er tillitsvalgt i bakkeselskapet og leder av Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv.
– Det går egentlig bare til helvete for hver dag som går. Det er nedbemanninger etter nedbemanninger. Men vi er kjempeglad for vi i det minste har fått feriepenger på dagpenger – det er viktig for mange! Vi skal være glad for at det er valg i år, det kommer mye godt av desperate partier...