En samlet norsk luftfart har tapt svimlende 26 milliarder kroner bare i 2020. I etterkant har det kommet et mutert virus som gjør situasjonen enda verre.
Leif Martin Kirknes
Krisepakker til luftfarten
Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS
Restruktureringen av Norwegian gjør at regjeringen holder kompensasjonsordningen for luftfarten på vent. Det kan i verste fall velte de to andre flyselskapene.
helge@lomedia.no
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) begrunner utsettelsen av en kompensasjonsordning for luftfarten med at myndighetene ikke vil gripe inn i prosessen rundt Norwegian.
Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener imidlertid at det ikke er noen grunn til å vente på en avklaring rundt hva som skjer med Norwegian.
– Det er urimelig at Norwegians vanskelige økonomiske situasjon nok en gang brukes som argument for å holde Widerøe og SAS utenfor en helt nødvendig kompensasjonsordning. Det kan føre til at også Widerøe og SAS havner i de samme økonomiske vanskelighetene som Norwegian. Dette bryter også med kompensasjonsordningene for næringslivet generelt. Der har man ikke tatt slike hensyn, heter det i et brev forbundet har sendt til politikerne på Stortinget.
– Helt siden pandemien startet har utfordringene til Norwegian satt en kompensasjonsordning på vent. Regjeringen har ventet og ventet for ikke å forstyrre prosessen i Norwegian. Det kan ikke fortsette, poengterer Carlsen.
Tirsdag behandlet Stortinget fire representantforslag som kunne bidratt til en ryddigere og mer seriøs luftfart. Det eneste som kom ut av behandlingen er en stortingsmelding om en nasjonal luftfartsstrategi, og at flyrutene mellom henholdsvis Stord og Ørland til Oslo midlertidig skal bli såkalte FOT-ruter. I dag er det kun kommersiell drift mellom Oslo og de to småflyplassene. Ingen tjener penger på å frakte folk i lufta nå. Da må Staten inn å subsidiere.
Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører
Valg til høsten
Saksordfører Jonny Finstad (H) mener de fire representantforslagene fra SV, Senterpartiet, Ap og Rødt ikke tar inn over seg utfordringene og behovet for forutsigbarhet som bransjen trenger.
– Utfordringen må tas på alvor. Det er viktig for landet vårt. Men de ulike forslagene må sees i en sammenheng. Tiden er inne for å trekke de lange linjene for norsk luftfart. Luftfarten skal ikke bare komme seg ut av krisen. Den skal også leve etterpå, mener Finstad.
– Vi skal ha rettferdige lønns- og arbeidsforhold og vi skal ha konkurranse på like vilkår. Men vi løser ikke dette med å diskriminere enkeltaktører, sa han og viste til Grunnloven:
– Det gir ikke bare en rett til å organisere seg, men også til rett til ikke å organisere seg, hevdet Finstad.
Yngve Carlsen er ikke overrasket, verken over at det kom svært lite ut av behandlingen i Stortinget eller at Høyre påpeker retten til ikke å organisere seg.
– Det er litt spesielt at man ikke ser annerledes på dette med regjeringens øyne. Men det er valg til høsten. Nå vet vi i alle fall hva opposisjonen mener, understreker lederen i Norsk Flygerforbund.
Mye lest: Nå skal kabinansatte i SAS endelig få ekstra betalt for å jobbe på helligdager
Enorme underskudd
Han satt selv i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Et tema i debatten på Stortinget var nettopp utvalgets innstilling, som regjeringen ikke vil legge til grunn for stortingsmeldingen som nå er varslet i løpet av våren 2022.
– Utvalget pekte på en god del grep som kan tas. Det går blant annet på regulering gjennom krav til sosial ansvarlighet og at man skal operere med direkte ansettelser. Vi kan ikke komme dit at lønns- og arbeidsforhold skal være en salderingspost, mener Carlsen.
– I det åpne markedet i Europa kan flyselskap ta i bruk kreative løsninger til å skaffe seg et konkurransefortrinn slik at de etablerte aktørene får problemer med å henge med i svingene, påpeker han.
Til tross for manglende enighet om viktige tiltak synes han det ble en bred og god debatt om viktige problemstillinger i luftfarten.
– Det er bra at man samler seg om en stortingsmelding. Men det er synd at holdningen generelt er å vente og se. En rekke enkeltforslag som alle egentlig er enig om, kunne uten problemer blitt vedtatt. Det er greit å si at man vil se alt i en sammenheng. Men det har verken selskapene eller de ansatte i luftfarten tid til, mener Carlsen.
En samlet norsk luftfart har tapt svimlende 26 milliarder kroner bare i 2020. I etterkant har det kommet et mutert virus som gjør situasjonen enda verre. Grensene er stengt. Ingen reiser med fly.
SAS gikk alene med 10,2 milliarder svenske kroner i underskudd i 2020. Overskuddet i en normal situasjon burde ligget på 2–3 milliarder.
Mye delt: 450 Widerøe-piloter bytter fagforbund
Tusener av arbeidsplasser i spill
Sverre Myrli, samferdselspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, er skuffet over resultatet av de fire representantforslagene som ble behandlet.
– Her går regjeringen og flertallet på Stortinget videre med museskritt. Jeg hadde håpet vi kunne tatt et stort skritt framover nå, sier Myrli til FriFagbevegelse.
– Luftfarten i Norge er svært viktig. Vi har daglig rutetrafikk til og fra nesten 50 lufthavner, og tusener er sysselsatt på norske flyplasser. Selv Danmark har en overordnet luftfartsstrategi, utarbeidet av fire departementer. Luftfarten er enda viktigere for oss enn for danskene, avslutter Myrli.
Fått med deg denne? Her er Arbeiderpartiets 12 forslag for å sikre en bærekraftig norsk luftfart
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen