Enighet i meklingen for SAS' kabinansatte:
Nå skal kabinansatte i SAS endelig få ekstra betalt for å jobbe på helligdager
Med en ny tariffavtale på plass, fikk de kabinansatte i SAS et lite lyspunkt i en tøff tid. 95 prosent stemte ja til tariffavtalen under uravstemningen.
ETT ÅR PÅ OVERTID: Kabinansatte i SAS er i mål i lønnsoppgjøret. Endelig får de helligdagstillegg (arkivfoto).
Sissel M. Rasmussen
hekge@lomedia.no
– Vi er fornøyd med meklingsresultatet i en tid med mye usikkerhet og uforutsigbarhet i en bransje som er helt i knestående, sier forbundsleder Elin Roverudseter i Kabinansattes Forbund til FriFagbevegelse.
Sammen med sine kolleger kan hun se litt lysere på fremtiden i lufta, som foreløpig er dypt preget av permitteringer og oppsigelser.
I juni fikk 400 kabinansatte varsel om oppsigelse – og nylig ble det sendt ut nye permitteringsvarsler i det kriserammede selskapet.
I løpet av høsten 2020 ble 387 kabinansatte sagt opp, mens 113 nye er permittert fra 1. februar. Totalt antall permitterte kabinansatte i SAS er nå rundt 350. Mange har vært permitterte siden begynnelsen av mars i fjor.
Saken fortsetter under bildet.
Forbundsleder Elin Roverudseter i Kabinansattes Forbund.
privat
Ett år forsinket
Enigheten kommer nesten ett år forsinket. Tariffavtalen gikk opprinnelig ut i mars i fjor. Da avviste SAS forslaget fra de kabinansatte og det ble ikke landet enighet om ny tariffavtale. Korona-situasjonen gjorde at det tok tid før det ble mekling og besøk hos Riksmekleren. Dit kom partene i midten av januar.
Det var knyttet spenning til kravene fra arbeidsgiver og selve forhandlingene blant medlemmene, forteller Elin Roverudseter.
Kabinansattes Forbund ble imidlertid enig med SAS om en avtale som sikret viktige saker for de kabinansatte, men som også omtales som en ansvarlig avtale overfor en arbeidsgiver med store økonomiske utfordringer.
– Vi fikk blant annet på plass prinsipielt viktige tillegg til inntekten som vi ikke har hatt tidligere. Som for eksempel et helligdagstillegg og et hygienetillegg, forteller hun.
Nylig var avtalen til uravstemning blant medlemmene. 95 prosent svarte ja. Roverudseter mener det viser at medlemmene er fornøyd, situasjonen tatt i betraktning.
Savner kompensasjon for luftfarten
Til tross for et lite lys i tunnelen kan det fortsatt være en lang vei å gå mot en normalisert hverdag for kabinansatte i SAS.
Regjeringen har ikke vært villig til å komme med en kompensasjonsordning for en hardt preget luftfart. Det gir mørke skyer i horisonten både for ansatte i SAS og flere andre flyselskap. Regjeringen har tidligere gitt tilbud om lån til blant annet SAS, men det har ikke selskapet benyttet seg av. I fredagens krisepakke nummer åtte ble Norwegian gitt milliardlån, det ble gitt midler til kjøp av flyruter og til Avinor, men ingen kompensasjonsordning som altså opposisjonen har krevd. Roverudseter etterlyser dette.
– Vi må ha en luftfart også etter covid-19. Det haster, sier Elin Roverudseter.
Blant kabinansatte i SAS er det to fagforeninger, en som er medlem av LO og en som er med i Parat. LO-foreningen er den største.